Do naší redakce dorazila stížnost, v které si maminka několika malých dětí stěžuje na jídelníček v MŠ své dcery. Obsahuje prý spoustu zeleniny a rozmanité, často méně známé druhy potravin. Maminka uvádí, že doma vaří bez polotovarů, že zeleninu používají v mnoha jídlech a že cibule a česnek jsou u nich běžné. Dcera dříve jedla normálně, ale poté, co do školky začali vozit stravu z jiné školní jídelny s odlišným jídelníčkem, dceři přestalo chutnat a dnes má problém se stravováním i doma.
Jak vypadají „příliš zdravé“ jídelníčky?
31. srpna – 4. září 2015 | 14. září – 18. září 2015 |
Pondělí Svačina: Polentová kaše s ořechy a skořicí, ovoce, banánové mléko Oběd: Drožďová polévka. Krůtí plátek po srbsku, tarhoňa Svačina: Chléb, pomazánka z tvarohu a zeleniny, ovocný čaj Úterý Svačina: Rohlík, sýrová pomazánka s celerem, kakao, ovoce Oběd: Krupicová pol. s vejcem. Smažená brokolice, brambor, jogurtová tatarka Svačina: Vícezrnný chléb s krabí pomazánkou, okurka, minerálka Středa Svačina: Selská rohlík, vaječná pomazánka, mléko, ovoce Oběd: Drůbeží vývar se zeleninou a těstovinami. Kuřecí ragú se seitanem, vícezrnný knedlík Svačina: Zeleninový salát, pečivo, ovocný čaj Čtvrtek Svačina: Chléb s máslem, plátkový sýr, rajče, mléko Oběd: Polévka s masovými knedlíčky. Vepřová pečeně, brambor, hrášek s mrkví Svačina: Ovocný jogurt, piškoty, bylinkový čaj Pátek Svačina: Dalamánek, pomazánkové máslo pažitkové, banánový koktejl Oběd: Hrachová polévka. Rizoto z vepřového masa a zeleniny, sýr Svačina: Orlický chléb, tvarohová pomazánka s ajvarem, zelenina, čaj s medem | Pondělí Svačina: Vločková kaše s pohankou sypaná čokoládou, ovoce, kokosové mléko Oběd: Dýňová polévka. Vepřová pečeně, špenát, bramborový knedlík Svačina: Celozrnný chléb se šunkovou pěnou, paprika, ovocný čaj Úterý Svačina: Dalamánek, ovocný salát, čaj s medem a citronem Oběd: Hovězí pol. s těstovinami. Květák jako mozeček, brambor Svačina: Chléb, tvarohová pomazánka s kapií, zelenina, mléko Středa Svačina: Přesnídávka, piškoty, cornflakes, ovoce, čaj bylinkový Oběd: Dršťková pol. z hlívy ústřičné. Losos na másle, šťouchané brambory Svačina: Domácí vdoleček s máslem a strouhaným sýrem, ovoce, karamelové mléko Čtvrtek Svačina: Bageta, celerovomrkvová pomazánka s masem, kefírové mléko Oběd: Drůbková se strouháním. Vepřová roláda, růžičková kapusta, zeleninová rýže Svačina: Žitný chléb, tvarohová rozhuda s pórkem, banán, čaj Pátek Svačina: Veka, špenátová pomazánka s vajíčkem, kakao Oběd: Pohanková polévka. Kuřecí prsíčka na paprice, bulgur Svačina: Český dalamánek s krabí pomazánkou, zeleninový salát, minerálka |
Na co si maminka stěžuje
Maminka ve svém vyjádření dále píše: „Problém je ale v tom, že do školek nám vozí jídlo, které je sice, jak mi paní vedoucí školní jídelny řekla, nutričně vyvážené, ale pro moji dceru naprosto cizí a nepoživatelné. Nerada mi kvůli tomu chodí do školky.
… osobně nad touto skladbou kroutím hlavou. Malému dítěti podsouvat bulgur, cizrnu, denně cereální pečivo, místo gulášové polévky vždy jen gulášová z hub, polenta, ajvar, tarhoňa, losos, pohanka, krabí maso … A to vše na denním pořádku.
Rozhodně v jídelníčku nenajdeme obyčejný rohlík či normální chléb. Já bych ráda věděla, kdo z nevegetariánů si tady na tomto jídle pochutná.
… osobně bych toto dlouho jíst nevydržela a jako malé dítě si to vůbec ani představit neumím. V podstatě se mi zdá, že se touto stravou z dětí stávají vegetariáni, což neodsuzuji, ale považuji to za osobní rozhodnutí každého dospělého člověka a není podle mě vhodné tuto stravu centrálně a paušálně dětem určovat v tak malém věku ve veřejných školkách.“
Stanovisko Týmu expertů ASPOS
Stanovisko Týmu expertů asociace ASPOS, která sdružuje odborníky ve školním stravování, zpracované Monikou Šárovou, je následující:
„V první části vašeho povídání píšete o tom, že upřednostňujete spíše zdravější stravu s dostatkem zeleniny a dcera to dobře toleruje (což chválím, takovéto děti jsou v menšině), čímž tedy nerozumím, že vám vadí zdravější potraviny typu bulgur (jinak upravená pšenice), polenta (kukuřičná krupice, pro děti dobře stravitelná), tarhoňa (jiný druh těstoviny), losos (výborná ryba plná omega3 mastných kyselin a bílkovin), pohanka (obsahuje rutin, který příznivě ovlivňuje cévní systém), polévka z hlívy je velmi chutná a není poznat, že není z opravdových drštěk.
Nejsem nutriční terapeut, můj názor je založen na čtyřleté praxi ve ŠJ, kde vaříme pro MŠ i ZŠ, sama mám 3 malé děti a záleží mi na tom, jak se stravují. Tento jídelníček je sestavován někým, kdo se snaží o pestré a zdravé stravování. Nemyslím si, že by byl špatný, spíš se tam vyskytuje hodně méně známých surovin. Já osobně bych umírnila celozrnné pečivo na svačinky – 2x-3x do týdne pro malé děti je dostačující, my podáváme spíše světlé pečivo a chléb (malým dětem stačí vláknina z ovoce a zeleniny).
Alternativní přílohy typu celozrnný knedlík, bulgur, tarhoňa zařazuji na „dvojku“ do ZŠ, právě proto, že malé děti v MŠ je špatně přijímají, nejsou na to zvyklé. Ale jako zavářku do polévky děti krásně snědí. Co se týče tohoto jídelníčku na 14 dní: 2 bezmasá jídla 1x týdně a nejsou sladká, což podle doporučené pestrosti je správně; hovězí jen 1x, to by mohlo být každý týden; sladký hlavní chod není, ale může být v jiném týdnu; nevidím žádnou luštěninu, také může být v jiném týdnu.
Postrádám více zeleninových salátů a možná bych méně míchala zeleninu do pokrmu (bohužel na to děti nejsou zvyklé) a spíše se držela klasických příloh (brambory, bramborová kaše, těstoviny, rýže, knedlík.); ke svačinkám je podáváno ovoce nebo zelenina, to je dobře. Žádná z potravin uvedených na jídelníčku zakázaná není a záleží na uvážení vedoucí ŠJ, jak jídelníček sestaví, aby splnila spotřební koš a finanční limit. Zkusila bych se domluvit s vedoucí ŠJ, podle čeho vybírá jídla do MŠ, pokud vaří více druhů jídel, lze volbu upravit.“
Co jídelníčkům říkají další jídelny
Redakce našeho portálu oslovila tři vedoucí školních jídelen, takové, které rozhodně nepatří mezi zastánce extrémních výživových směrů. Upozorňují, že jídelníček, kde je 4x týdně maso nebo ryba, a jen jedenkrát týdně bezmasý pokrm nelze považovat za vegetariánský. Každý týden je navíc dvakrát masová nebo drůbková polévka. Mezi hodnoceními se objevuje názor, že jídelníček je nápaditý, plně v souladu s moderními doporučeními, i slova nadšení: „Ten jídelníček je skvělý. Přesně tak by měl vypadat ve všech MŠ.“ Všechny však shodně uvádějí, že veřejnost a bohužel ani zaměstnanci školek nejsou podobným jídelníčkům nakloněni.
Nové nutriční doporučení ministerstva zdravotnictví, které od nového školního roku platí, podobné jídelníčky plně podporuje.
Stanovisko nutriční terapeutky
Nutriční terapeutka Jana Petrová z Litomyšlské nemocnice má na uvedené jídelníčky následující názor:
„Z ukázky dvou na sebe nenavazujících týdnů jídelního lístku určeného pro mateřskou školu nelze soudit na celkovou skladbu, mnohé však tato ukázka napovídá. Z výživového hlediska se o tomto jídelním lístku dá říci, že je pestrý a využívá rozmanité druhy potravin. Z hlediska výživových doporučení pro malé děti je to vhodné, neboť právě v tomto věku si děti vytvářejí a upevňují stravovací návyky a měly by se seznámit s co nejširší paletou potravin. Z této ukázky nevyplývá, že by jídelní lístek byl nevhodný pro strávníky z mateřské školy a vzhledem k podávání masa 4x v týdnu k obědu nelze hovořit ani o vegetariánském jídelníčku.
Pokud jde o svačinky, střídají se zde různé druhy pečiva, z popisu však nevyplývá, že by bylo denně celozrnné, dle jídelního lístku je dětem podáván chléb, předpokládám tedy klasický pšenično-žitný, dále rohlík, selský rohlík, veka, piškoty, cornflakes, dalamánky, 1x celozrnný chléb, vícezrnný chléb, domácí vdolek, bageta, žitný chléb atd., doplněné různými druhy pomazánek, máslem, pomazánkovým máslem, sýrem, jogurtem aj.
Dle ukázky jídelního lístku lze shrnout, že patří mezi ty povedenější s častějším zastoupením zeleniny a v běžné populaci méně často využívaných potravinových surovin, jako je například tarhoňa, bulgur, seitan apod. a to však lze z výživového hlediska přičítat spíše ke kladům než k záporům jídelního lístku.“
Máte na vaše nové jídelníčky, sestavované podle zásad nutričního doporučení MZ, podobné stížnosti od rodičů jako v tomto článku? Jak na ně reagujete? Zkuste použít vyjádření odborníků, která jsou uvedena v tomto článku.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: zdenouš
zdravé jídelníčky
Dobrý den,prosím vás,kde takto úžasně vaří.Velice ráda bych se inspirovala.Děkuji
Autor: Monik
Jídelníček zdravý je, matka …
Co bude matka dělat, až budou dítě v základní škole nutit učit se matematiku nebo němčinu ?
Dívám se jen na hlavní jídla, jsem ze základky. První týden mi chybí luštěninové jídlo a místo jednoho vepřového bych dala hovězí. K rizotu také chybí salát nebo čerstvá zelenina.
Druhý týden bych v pondělí zaměnila vepřové za hovězí, aby se 2 x neopakovalo, a ke květáku, a pak k lososu, bych dala salát z čerstvé zeleniny. Jinak super. Ještě k drůbežímu hl. jídlu nedávat drůbeží polévku (středa 1. týden). A ještě bych ráda podotkla, že snad matka může být ráda za podávání „méně známých“ druhů potravin, alespoň se dítě může s novými druhy seznámit.
CELKOVĚ JE TO ÚŽASNÉ, KAM SE UŽ JÍDELNY POSUNULY – RODIČE SI STĚŽUJÍ, ŽE JÍDELNÍČKY JSOU PŘÍLIŠ ZDRAVÉ. TAK HURÁ, JEN TAK DÁLE 🙂
Autor: Inspirace od spřátelených zemí z jihovýchodní Asie
Osobně bych řekl, že byste neměla křičet „Hurá“ nad tím, že se hrdě hlásíte k diletantům, kteří si přečtou nutriční doporučení pro obézního kancelářského úředníka ve věku 50 let, a potom je s údernickým zápalem servírují dětem ve vývinu. Nadšení horlivci vašeho typu zruinují celý systém českého školního stravování a jak to obvykle v takových případech bývá, náprava potrvá dlouhé roky, protože všichni zúčastnění si nebudou chtít přiznat, že jsou za nedouky a hlupáky, a svoje „zdravé stravování“ jako vystřižené odněkud z povodí Gangy a Mekongu budou hájit zuby nehty.
Autor: Monik
Milý Asiate, křičím hurá. Odstraněním nezdravých salámů, párků, müsli tyčinek atd. atd. ze školních jídelen se nám jistě školní stravování v povodí Vltavy nezhroutí. Ale vy vypadáte na zhroucení. Neberte to tak vážně a vezměte si příklad z obyvatel povodí Gangy a zkuste si v klidu zameditovat :). To vás zklidní.
Autor: Inspirace od spřátelených zemí z jihovýchodní Asie
A co nabízíte za tyto pokrmy jako náhradu? Červenou řepu, pohanku a cizrnu? Tím bych se bál krmit i prase, aby mi nechcíplo.
Autor: Pavel Ludvík
Žádám vás, abyste s okamžitou platností přestal urážet ty, kteří mají jiný názor než vy. Jinak budou vaše příspěvky mazány. I když zastáváte dost mezní názory, jste u nás vítán. Ale musíte se chovat slušně, ne tak, jak zde poslední měsíce předvádíte.
Autor: kompromis
Není tak daleko od pravdy pán.Jiný názor není urážka,pouze má smůlu,že diskutuje na žhavé téma současnosti. Byly zde již i horší a osobní komentáře mezi vedoucími. Za nějaký čas stejně bude zase všechno jinak,jako v politice ,tak proč se užírat. Holt teď budeme poslouchat,možná nám zvýší i kvalifikaci na zdravotní sestry.
Autor: Inspirace od spřátelených zemí z jihovýchodní Asie
Asi už jsem docela rozčílený z toho, do jakých absurdních konců celá věc zašla. Skutečnost, že to většina lidí plně nechápe, protože není o problému informována, jaksi už není můj problém. Jak byste se vy díval na rodiče, kteří by děti krmili hlínou? Akceptoval byste, že je to jejich názor a nikdo jim do toho nesmí mluvit? To, co se v posledních letech u nás na poli dětské výživy děje, by samo o sobě bylo námětem na doktorskou práci pro doc. Chocholouška. Obzvláště ty starořecké báje o úžasných živinách ve všech těch pohankách, kuskusech, šrotech a spol…! Přitom stačí kouknout do nějaké internetové databáze, abyste viděl, o jaké nehorázné výmysly se jedná. Když jsem vám nabídl článek, ve kterém bych to uvedl na pravou míru, pod různými vytáčkami jste ho odmítl. Ale pohádky o výživných pohankách se tu publikují bez problémů. Myslíte si, že budu mlčky přihlížet, když se takové blafy budou servírovat dětem ve školních jídelnách místo hodnotných jídel?
Autor: Pavel Ludvík
Čtenářky by měly vědět následující fakta: — 1. Váš článek jsem odmítl proto, že jsem nenašel jediného výživáře u nás, který by s vašimi závěry souhlasil. Na mou prosbu, abyste takové pracoviště nebo odborníka uvedl sám, jste neodpověděl. — 2. Vaše názory považují za svérázné i jinde, v jiných redakcích, a proto jste odmítán. –3. Uveďte údaje o vašem odborném vzdělání, když poučujete všechny, včetně předních odborníků u nás i ze zahraničí (jak jste nedávno předvedl v jiné diskusi).
Autor: Inspirace od spřátelených zemí z jihovýchodní Asie
Takže tím chcete říct, že přední výživáři v ČR souhlasí s názorem, že „pohanka je hodnotný zdroj bílkovin, minerálů a vitamínů“? Co se týče tzv. jiných výživářů, rozdíl mezi mnou a jimi spočívá v tom, že „jiní výživáři“ se schovávají za oficiální zdravotní doporučení různých mezinárodních organizací, zatímco já čerpám z primární odborné literatury. (A ta říká něco zcela jiného, než zdravotní doporučení různých mezinárodních organizací.) Pokud někoho zajímá, jaký Kocourkov aktuálně vládne v kardiologii, doporučuji Hoenselaar, R., 2012. Saturated fat and cardiovascular disease: the discrepancy between the scientific literature and dietary advice. http://www.meltorganic.com/wp-content/uploads/2012/07/Saturated-fat-and-cardiovascular-disease-The-discrepancy-between-the.pdf Takže můžeme začít uzavírat sázky, kdo bude mít pravdu, a zda se celé „moderní nutriční doporučení“ Ministerstva zdravotnictví nebude za pár let měnit úplně od podlahy.
Autor: Pavel Ludvík
V mém předchozím příspěvku jsem psal úplně o něčem jiném. Přečtete si ho prosím znovu a zkuste reagovat, zejména na bod 1 a 3.
Autor: Inspirace od spřátelených zemí z jihovýchodní Asie
„1. Váš článek jsem odmítl proto, že jsem nenašel jediného výživáře u nás, který by s vašimi závěry souhlasil. Na mou prosbu, abyste takové pracoviště nebo odborníka uvedl sám, jste neodpověděl.“ —- Ale na to už jsem nepřímo odpověděl už několikrát. Naši „výživáři“ totiž pracují tím způsobem, že se zásadně netrápí studiem odborných publikací a místo toho si z internetu stáhnou oficiální doporučení nějaké mezinárodní organizace. Což má minimálně dvě obrovské výhody: 1) Nijak se nepředřete. 2) Máte krásné alibi, že se řídíte nejnovějšími vědeckými poznatky. Problém je ovšem v tom, že takové oficiální doporučení mezinárodní organizace bývá dost často v příkrém rozporu s nejnovějšími vědeckými poznatky. Výše uvedený link to dokládá docela jasně. Pokud takový „výživář“ následně napadne váš článek, šermujíc názory respektovaných mezinárodních institucí, a vy ho požádáte, aby svá tvrzení podložil primární odbornou literaturou, najednou je ticho po pěšině. A vo-vo-vo-tom to je.
Autor: Inspirace od spřátelených zemí z jihovýchodní Asie
„3. Uveďte údaje o vašem odborném vzdělání, když poučujete všechny, včetně předních odborníků u nás i ze zahraničí (jak jste nedávno předvedl v jiné diskusi).“ —- Jak mám na něco takového reagovat? Já se přece vzdělávám neustále. A ve věku internetu už má přístup k odborným publikacím z tepla domova skoro každý. Pokud si v roce 1990 udělám titul MUDr. a od té doby nebudu nic dělat, nebudu sledovat nové poznatky a budu pacientům papouškovat stokrát opisované bludy o škodlivém cholesterolu, tak k čemu takový titul a vzdělání je? Pokud chcete dokázat neodbornost mých tvrzení, je to přece snadné. Stačí shromáždit protiargumenty z odborných žurnálů. Moje zkušenost s tzv. odborníky je ale zatím taková, že příslušnou literaturu ze svého oboru vůbec neznají, neovládají základní fakta, ale navzdory tomu vás ohnivě kritizují za nevzdělanost a šíření údajných „blábolů odporujících názorům mezinárodních institucí“. A vo-vo-vo tom to je!
Autor: JanaHartová
Zdravé svačinky
Musím pochválit složení ,ale je pravda,že né každý rodič souhlasí. Já u nás dělám po dohodě se školou /zdravé svačinky/ kdy si stěžovali jak žáci nezdravě svačí jen samé oplatky a brambůrky přednášky pro třídy s ochtnávkou různých pomazánek z luštěnin a zeleniny i sladký moučník z ovesných vloček a samozřejmě zeleninu k tomu.Žáci si sami mažou celozrnné pečivo a sami zdobí zeleninou a přála bych vidět jak jim chutná jedná se o žáky prvního stupně tak i druhého a na závěr vyhodnocujeme ,která pomazánka chutnala nejvíce.Mezitím já si s ními povídám o zdravém stravovánía v MŠ nejlepší je udělat den s rodiči a dětmi a ochutnávkou těchto nových pokrmů a když dítě vidí jak mamaince nebo tatínkovi chutná má potom také lepší vztah k jídlu a samozřejmě si i popovídat s rodiči o zdravém stravování a co je nejzdravější pro děti již v tak ranném věku.Upevňuje to i vztah mezi rodiči a vedoucí a kuchařkama.Opravdu to stojí zato si najít ten čas se žáky a rodiče.
Autor: zdenouš
pro Asiata
Milý pane,to se hluboce mýlíte,po pohance,červené řepě a cizrně vém prasátka určitě nechcípnou.Ba naopak,maso bude opravdu bio.Jinak jste mě pobavil,již dlouho jsem se tak nezasmála.Hezký mrazivý den.
Autor: Járynka
Náhodou jsem četla studii,co udělala evropská strava s asiaty a naopak.Výsledky byly šokující pro asiaty a afričany.Evropané špatně snášeli převážně rostlinou stravu,protože k tomu nejsou stavěny.Střevní potíže a dále specifikovaná negativa.Jestli obézní,nebo nafouklý z luštěnin a zeleniny budou děti vypadat stejně.Jen aby nám to neodneslo střechu školy.
Autor: Inspirace od spřátelených zemí z jihovýchodní Asie
Samozřejmě, prasátka budou krásně tučná. Ale pokud by dostávala jenom tuto stravu, po čase by vám hodně strádala, neb tyto pokrmy obsahují velmi málo hodnotných aminokyselin, vitamínů a minerálů. Záleží na tom, jestli je dřív nepodřízne řezník.
Autor: none
Mám poslední dobou , že se připravujeme na přísun uprchlických dětí do našich škol, proto ty bulgury a kuskusy atd. …
Několik set let jsme zvyklí na určitou stravou, tak hold se přeorientujeme na orient !?