Přeskočit na obsah

Když děti mluví do jídla. A proč je to dobře

Když se děti stanou součástí dění ve školní jídelně, změní se víc než jen jejich vztah k obědu. Aktivní zapojení – od hlasování přes výzdobu až po výběr jídel – přináší menší plýtvání, větší spokojenost i lepší atmosféru. V článku najdete konkrétní nápady a ukázky z praxe, jak na to.

Autor: Redakce Jídelny.cz
Když děti mluví do jídla. A proč je to dobře

Proč vlastně zapojovat děti do dění ve školní jídelně?

Školní jídelna není jen místo, kde se rozdávají obědy. Je to prostor, kde dětí den co den přicházejí do kontaktu s jídlem, s pravidly, s personálem a se společenským prostředím. Pokud dětěm dáme možnost do tohoto prostředí vstoupit aktivně a spoluvytvářet ho, mohou změnit nejen svůj vztah ke stravování, ale i k samotné škole.

Děti, které mají pocit, že se s nimi počítá, více spolupracují, lépe přijímají změny a jsou otevřenější novým chutím. A co je důležité: méně plýtvají.

Inspirace z praxe

Hlasování o chutnosti jídel
Jednoduchá krabička u výdeje, kde mohou děti vhazovat hlasovací lístky s otázkami: „Nejvíc mi chutnalo…“ nebo „Tohle bych si už nedal/a…“. Zpracování odpovědí může probíhat anonymně, jednou měsíčně.

Měření zbytků
Děti pod vedením třídního učitele nebo parlamentu mohou jednou týdně zvážit zbytky z obědů. Následně vytvoří plakátek s vyhodnocením a zkusí hledat důvody, proč zbytky vznikly (chuť, velikost porce, neznámé jídlo apod.).

Den oblíbeného jídla
Každá třída může jednou za pololetí navrhnout „svůj“ oběd. Jídelna z návrhů vybere ty, které lze realizovat dle norem i rozpočtu. Den lze zpestřit výzdobou jídelny a vzkazy kuchařkám.

Tvořivá nástěnka
Děti kreslí svá oblíbená jídla nebo vyrábějí vzkazy pro kuchařky. Práce se pravidelně obměňují a dětí ví, že má smysl se zapojit.

Exkurze do kuchyně
Jednou za čas mohou děti (zejména z 1. stupně) nahlédnout do kuchyně, kde jim personál vysvětluje, co se kde dělá. Někde si dokonce zkusí nandat příbory nebo si navrhnout „jídlo snů“.

Výpomoc od dětí

Velmi oblíbené je také nechat děti v kuchyni s kuchařkami pracovat na jdnodušších úkolech. Nejen že je to pro děti zpestření, ale zároveň se ukázalo, že po takové brigádě si více váží práce kuchařského týmu a začnou lépe vnímat souvislosti.

Nejen zpětná vazba – ale i inspirace chutěmi

Zapojení dětí do dění v jídelně nemusí znamenat jen hlasování nebo vážení. Velký dopad má i samotná atraktivita jídelního lístku – když jídla chutnají, vypadají dobře a přinášejí pestrost, je hned větší šance, že se sní a budou děti zajímat.

Školní jídelna tak může být nejen místem, kde se plní normy, ale také prostor pro chuťové objevování světa.

📌 Podívejte se na náš inspirativní měsíční jídelníček:
👉 Měsíční menu s chutěmi z celého světa – každý den jiná inspirace

Tento vzorový jídelníček nabízí jídla inspirovaná kuchyněmi různých zemí – italská polévka, indický čočkový dhal, mexické fazole, skandinávská rybí pomazánka nebo třeba francouzský ratatouille. A pokud takové chutě děti znají i díky tematickému dni nebo výzdobě, chuť zkoušet nové věci roste.

Autor: Redakce Jídelny.cz

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se