
Proč vlastně zapojovat děti do dění ve školní jídelně?
Školní jídelna není jen místo, kde se rozdávají obědy. Je to prostor, kde dětí den co den přicházejí do kontaktu s jídlem, s pravidly, s personálem a se společenským prostředím. Pokud dětěm dáme možnost do tohoto prostředí vstoupit aktivně a spoluvytvářet ho, mohou změnit nejen svůj vztah ke stravování, ale i k samotné škole.
Děti, které mají pocit, že se s nimi počítá, více spolupracují, lépe přijímají změny a jsou otevřenější novým chutím. A co je důležité: méně plýtvají.
Inspirace z praxe
• Hlasování o chutnosti jídel
Jednoduchá krabička u výdeje, kde mohou děti vhazovat hlasovací lístky s otázkami: „Nejvíc mi chutnalo…“ nebo „Tohle bych si už nedal/a…“. Zpracování odpovědí může probíhat anonymně, jednou měsíčně.
• Měření zbytků
Děti pod vedením třídního učitele nebo parlamentu mohou jednou týdně zvážit zbytky z obědů. Následně vytvoří plakátek s vyhodnocením a zkusí hledat důvody, proč zbytky vznikly (chuť, velikost porce, neznámé jídlo apod.).
• Den oblíbeného jídla
Každá třída může jednou za pololetí navrhnout „svůj“ oběd. Jídelna z návrhů vybere ty, které lze realizovat dle norem i rozpočtu. Den lze zpestřit výzdobou jídelny a vzkazy kuchařkám.
• Tvořivá nástěnka
Děti kreslí svá oblíbená jídla nebo vyrábějí vzkazy pro kuchařky. Práce se pravidelně obměňují a dětí ví, že má smysl se zapojit.
• Exkurze do kuchyně
Jednou za čas mohou děti (zejména z 1. stupně) nahlédnout do kuchyně, kde jim personál vysvětluje, co se kde dělá. Někde si dokonce zkusí nandat příbory nebo si navrhnout „jídlo snů“.
• Výpomoc od dětí
Velmi oblíbené je také nechat děti v kuchyni s kuchařkami pracovat na jdnodušších úkolech. Nejen že je to pro děti zpestření, ale zároveň se ukázalo, že po takové brigádě si více váží práce kuchařského týmu a začnou lépe vnímat souvislosti.
Nejen zpětná vazba – ale i inspirace chutěmi
Zapojení dětí do dění v jídelně nemusí znamenat jen hlasování nebo vážení. Velký dopad má i samotná atraktivita jídelního lístku – když jídla chutnají, vypadají dobře a přinášejí pestrost, je hned větší šance, že se sní a budou děti zajímat.
Školní jídelna tak může být nejen místem, kde se plní normy, ale také prostor pro chuťové objevování světa.
📌 Podívejte se na náš inspirativní měsíční jídelníček:
👉 Měsíční menu s chutěmi z celého světa – každý den jiná inspirace
Tento vzorový jídelníček nabízí jídla inspirovaná kuchyněmi různých zemí – italská polévka, indický čočkový dhal, mexické fazole, skandinávská rybí pomazánka nebo třeba francouzský ratatouille. A pokud takové chutě děti znají i díky tematickému dni nebo výzdobě, chuť zkoušet nové věci roste.
Diskuze