Přeskočit na obsah

Klamavá reklama v potravinářství

Jistě znáte z reklamy různé nízkotučné potraviny, pochutiny s vysokým obsahem vlákniny, džusy s malým obsahem cukru, případně bez cukru. Co ale přesně znamená nízký, vysoký, bez cukru? Nové předpisy EU budou přísněji upravovat takováto tvrzení.

Autor: Monika Pečková

Jste zmatení ze všech těch zeštíhlujících, omlazujících a uzdravujících potravin, které vám vnucují reklamy? Máte už dost nepravdivých sloganů? Ošálí Vás často obchodní zástupci při nákupu pro Vaši jídelnu? Pak právě vám přinášíme dobrou zprávu. Evropská komise vydala návrh předpisu, který dá reklamním kampaním u potravin pevný řád a sváže je pravidly. Výrobce tak bude muset svá tvrzení o složení výrobku doložit na obalu.

Pravidla Evropské komise zní: nízkotučné potraviny smí mít méně než 3 gramy tuku na 100 gramů, „bez tuku“ jsou jen do 0,5 gramu na 100 gramů, u nízkoenergetických potravin je to méně než 40 kilokalorií na 100 gramů. Pokud bude zboží označováno jako „bez cukru“, znamená to, že obsahuje maximálně 0.5 gramu cukru na 100 gramů nebo dvě deci. Potraviny s nízkým obsahem cukru nesmí obsahovat více než 5 gramů cukru na 100 gramů. O vysokém obsahu vláknin bude možno mluvit jen tehdy, když jich bude 6 gramů na 100 gramů.

Ještě mnohem více ale budou omezena tvrzení, že jídlo je zdravé, případně blahodárné, uzdravující a podobně. Všechny tyto slogany bude totiž nutné vědecky dokázat. Pokud Vám tedy bude obchodní zástupce tvrdit něco podobného o výrobku, bude to muset dokázat. Stejně tak nebude legální spojovat zdraví a alkohol v kladném smyslu nebo podněcovat k radikálnímu hubnutí. Věta : „Díky našemu preparátu budete o polovinu hubenější.“ bude napříště patřit jen do sféry sci-fi. Pokud tento návrh schválí členské státy Evropské unie, budou muset některé firmy oželet velké zisky, které jim díky klamavé reklamě plynou.

Nechci však představovat původce reklam a prodejce jako podvodníky. Pevně doufám, že většina z nich je poctivá. O to těžší pozici na trhu však mají. Díky novým nařízením by pak měli mít mnohem férovější podmínky. Komisař pro zdraví a ochranu spotřebitelů, David Byrne, hlavní body návrhu vyjádřil takto: „Spotřebitelé mají právo na přesné a smysluplné informace a výrobci zase na korektní a vědecky podložené nástroje marketingu, aniž by se jedni i druzí museli topit v nepřesných a často nesmyslných tvrzeních, kterými se nyní trh jen hemží.“

Věřím, že návrh bude schválen. Nemyslím si, že bude nakonec tak dokonalý, jak je prezentován, vždy jsou nějaké skulinky, jimiž podfukáři proklouznou. Ale jsem si jistá, že současnou situaci to určitě zprůhlední. I když, přiznám se – pocit, že nemusím pro svou váhu (zdraví, krásu…) dělat nic jiného, než sníst daný výrobek, mi bude opravdu hodně chybět. Ta iluze je krásná…

Článek byl zpracován podle materiálů ČTK.

Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz.

Autor: Monika Pečková

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se