Přeskočit na obsah

Meníčko

Závodní stravování formou „meníčka“ v restauraci se stalo často používaným způsobem, jak zaměstnanci malých firem řeší polední jídlo. Přinášíme vám na toto téma zamyšlení a zkušenosti.

Autor: Marie Kiššová

Ve starých filmech můžeme vidět pracujícího dělníka, jak o přestávce na oběd rozbaluje pečlivě zabalenou svačinu a s chutí se do ní zakousne. Pro spokojenost zaměstnanců a dobré plnění pracovních povinností bylo potřeba, převážně ve velkých továrnách, nastartovat promyšlený systém veřejného stravování, který, alespoň my dříve narození, dobře známe z časů tzv. „komunistického režimu“.

Časy se mění a ve veřejném stravování došlo ke značnému k vývoji až do podoby dnešních dnů. Veřejné jídelny svou funkci více či méně zastávají dodnes a služeb tohoto druhu využívá řada zaměstnaných lidí. Pokud zaměstnavatel hradí až polovinu stravného- formou stravenek- nebo příspěvku, bylo by nepraktické ze strany zaměstnance této možnosti nevyužít. Polední jídlo nabízejí kromě závodních jídelen také restaurace formou tzv. MENU, kde je možný výběr až z pěti druhů jídel. Při pohledu na jídelní lístek a porovnáním cen poledního menu oproti běžné nabídce zjistíme, že ceny jsou daleko nižší než např. u minutek. Jak je to možné? Při nabídce levnějšího jídla, tzv. „meníčka“ je poptávka větší, tudíž je i větší odbyt a prodá se více porcí. Nesmíme pominout, že pokud navštíví restauraci na oběd více strávníků, určitě nezůstane jen u běžného pokrmu a zákazník zvolí k obědu i pití z nabídky nápojového lístku či moučník. Všimneme-li si v restauraci kolik lidí v době oběda zvolí k jídlu menu a kolik minutku, v procentech většina strávníků zvolí první variantu- tedy MENU.

MENU ve své nabídce obsahuje většinou polévku,- zahuštěnou, krémovou, nebo vývar. K hlavnímu chodu se v nabídce objevují různě upravená masa,- vařená, dušená, pečená i smažená, rozmanitě upravované přílohy a celá řada teplých i studených omáček. Své místo na jídelním lístku mají také ryby,-  zelenina teplá, nebo v podobě zeleninových salátů studených a sladká jídla, která mají také svou oblíbenou klientelu. Záleží na restauraci a regionu jaké pokrmy zvolí k polední nabídce.
Minutka je převážně specialita dané restaurace a každý majitel má právo zvolit i netradiční a originální koření, ingredience k její přípravě. Na samotnou přípravu je všeobecně stanovena časová doba cca 20-30 minut.

Majitelé a provozovatelé se tedy ve větších městech předhánějí v denní nabídce hotových jídel a rozmanitosti pokrmů. Jde přece o strávníka, tudíž i o zákazníka – hosta. Jak říká staré pořekadlo, „náš zákazník, náš pán“. Po čem je tedy větší poptávka, to je často v nabídce. Při objednání hotového jídla z MENU je strávník většinou rychle obsloužen, jídlo je teplé, levné, chutné a syté. Minutka je spíše chuťově originální a v častých případech je volena jako slavnostní, nevšední jídlo. Právě od odlišnosti technologie přípravy se odvíjí i vyšší cena v jídelním lístku. Avšak někdy se s ní můžeme setkat i v nabídce menu. Z toho vyplývá, že kalkulace minutkového pokrmu bude alespoň o 20 korun vyšší než u hotového jídla, jako je například vařené hovězí maso s koprovou omáčkou a houskovým knedlíkem, kde se průměrná cena pohybuje od 45 do 60 korun českých.

Zkušenosti z oblasti stravování máme tedy asi každý velmi individuální, je však na místě podotknout, že jídlo by mělo být přineseno čistou obsluhou, na čistém – teplém talíři a horké. Obsluha musí být čistá, přesná, rychlá a vstřícná. Pokud není, jistě to restaurace dříve či později pocítí…
Alespoň v zahraničí jsou tato kritéria velmi striktní a přísná. Neexistuje, aby byl host nespokojený s jídlem, či obsluhou.

Kalkulace menu v zahraničí Vás průměrně vyjde asi na 7-8 Euro, minutka = 10-20 Euro. Narozdíl od „našich“ meníček, kde řada restaurací poskytuje výběr až z pěti druhů, je nabídka v sousedních zemích, jako je Rakousko nebo Německo, značně omezena – nejvýše tak dva druhy menu. Nabídku poledního jídla v restauraci zde využívá převážná většina zaměstnanců a při výběru se nechávají často inspirovat celou nabídkou jídelního lístku. Vybírají si z jídel denního menu i jídel na objednávku,- tedy minutek.

Zde platí víc než kdekoliv jinde -„NÁŠ ZÁKAZNÍK-NÁŠ PÁN!“. Kéž tento přístup platí i v našich restauracích a jídelnách. Spokojenost a dobrou chuť!

Marie Kiššová je spolupracovnicí redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Marie Kiššová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se