Přeskočit na obsah

Nová vedoucí jídelny a zaběhnutý kolektiv – jak na to

Do zaběhnutého kolektivu kuchařek přijde nová, mladá a možná i nezkušená vedoucí jídelny. Jak by se měla chovat, aby se časem stala skutečným vůdcem jídelny? Přijměte rady dlouholeté vedoucí školní jídelny.

Autor: Janka Kuricová

Situace nám všem důvěrně známá: Do zaběhnutého kolektivu kuchařek přijde nová mladá vedoucí jídelny, třeba i nezkušená. Není to pro ni vůbec jednoduché. Co bych všem takovým poradila? Moje rada by byla v třech rovinách.

Poznat pracoviště

Dříve než otevřete dveře nového pracoviště, měla byste být trochu v obraze, o čem tato práce je. Informace můžete získat na webu, případně návštěvou jiné ŠJ v okolí. Potom pár měsíců mapovat situaci uvnitř vašeho pracoviště, obeznámit se s jeho specifiky, s jeho problémy a klady. Je třeba mít oči otevřené, vnímat každou maličkost, třebaže je v tom momentě nepotřebná, ale důležitá pro další práci. Nejprve se ptát: Co děláte? Jak to děláte? Proč to tak děláte? Potkat se s ekonomkou školy, nechat si vysvětlit financování, způsob uzávěrek. Naslouchat hlasu pedagogů, strávníků, jak hodnotí jídelnu. Ne vždy to bude kladný hlas, ale sama si musíte ze všech dostupných informací utvořit vlastní názor.

Zůstávejte na neutrálním území, buďte dobrým posluchačem, ale slabým řečníkem. To ale neznamená, že svůj názor nemáte vyjadřovat. Buďte zvědavá a zároveň buďte za použití slušné formy aktivní v rozhovorech např. s paními kuchařkami. Pokud si nechcete znechutit hned na začátku své nové pracoviště, počáteční „ignoraci“ musíte přetrpět s chladnou hlavou a nepřipouštět si ji osobně. Protože to „oťukávání se“ určitě přijde a budete to právě Vy, kdo bude středobodem dění.

Každá rada, dobrá rada

Jste mladá, počítačově zdatná, možná i s odbornou školou, ale praxe žádná. V první řadě je dobré si najít kolegyni, které v naší oblasti pracuje, zná problematiku a je ochotná podat pomocnou ruku. Znovu být dobrým posluchačem a nechat se jí zasvětit do systému naší práce. Seznámit se s počítačovým programem, s HACCP, s provozním pořádkem, se zásadami pro sestavování jídelního lístku a množstvím jiné papírové agendy. S prvotními vědomostmi z hygieny, výživovými i odbornými, se Vám bude lépe začleňovat do kolektivu kuchařek, protože právě z těchto informací bude Vaše první komunikace vycházet. Takže se nebojte poprosit o pomoc starší, zkušenější kolegyni. Jsem si vědoma, že pro mnoho lidí, hlavně mladých, kteří jsou nabití vědomostmi, je to velmi těžké. Radši hrdě trpí, než aby se „ponížili“ prosbou. Nepatřete mezi ně.

Důležitá je hlavní kuchařka

Vstoupíte do kuchyně a tam Vás uvítají kuchařky. Kuchařky v nejlepších letech, kuchařky, které už „odstravovaly“ víc generací. Toto bude ve vaší práci největší oříšek, který budete muset rozlousknout. Vstoupit se slovy „Já jsem tu vedoucí a všechno bude jinak.“ je obrovská chyba. V první řadě si musíte uvědomit věkový a generační rozdíl a tak k tomu i přistupovat.

Vstoupit se slovy: „Já jsem tu nová vedoucí a byla bych ráda, abychom byli tým.“ – to by bylo správně a získáváte první plus. Nechat vykládat a znovu být posluchačem. Tady to „oťukávání“ pocítíte nejvíc.

Důležitá je hlavní kuchařka, ona je vůdcem a informátorem zároveň. Získejte její pozornost, přesvědčte ji o svých dobrých úmyslech v práci, vysvětlete jí svou vizi do budoucna. Paní kuchařka na to čeká, protože možná byla naučená takto pracovat a stejně tak jako Vy, i ona ještě neví, co může očekávat od vaší spolupráce. Probírejte s ní všechno, co se týká práce.

Zajímejte se, jak mají rozdělenou práci kuchařky v kuchyni, jestli tento model vyhovuje každé, jestli zrovna hlavní kuchařka nemá problémy s ostatními kuchařkami. Všímejte si její řídící činnost v kuchyni. Vnímejte její postoj k novým věcem, k novým trendům. Ptejte se na její názor, debatujte o problému. Nechoďte cestou mlčení, však ono se to vyřeší samo. Nevyřeší. Ten problém se bude nabalovat. Informujte ji o novinkách, např. o nových recepturách, ptejte se na její názor, co si myslí o té a té receptuře.

Takovouto jednoduchou komunikací se dopracujete tam, kam v práci potřebujete. Vy získáte informace, Váš kolektiv pocit, že vám záleží na tom, abyste se začlenila mezi ně. Samozřejmě kolektiv tvoří i ostatní kuchařky. Musíme si najít čas i na jejich problémy a „bolístky“. Důležité v komunikaci jsou slovíčka „ děkuji“ a „prosím Vás“. Mají čarovnou moc.

Ukažte, že nejste nepřítel

Toto všechno dělejte ze začátku, protože jste nastoupila do rozběhnutého vlaku. Tím by nemělo utrpět Vaše sebevědomí. Právě naopak. Ukážete, že máte vůli spolupracovat. Kuchařky pochopí, že nejste nepřítel, jen nová mladá vedoucí, které bude šéfem v dobrém i zlém. A ani si to neuvědomíte a zjistíte, že paní kuchařky se ptají na Váš názor, že chtějí znát Vaše rozhodnutí, a budou Vám věřit, že to rozhodnutí, co uděláte, je ve prospěch všech.

Nesmíte zapomínat na jedno staré přísloví: „Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.“ Já Vám přeji, aby těch „holí“ ve Vaší práci bylo co nejmíň.

Nejsem psycholog, jsem jedna z Vás a napsala jsem vám zkušenosti z mé dlouholeté praxe ve školním stravování.

Janka Kuricová, vedoucí ŠJ G. Dusíka, Galanta

Autor: Janka Kuricová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se