Občanská iniciativa Skutečně zdravá škola (SZŠ) byla založena učitelem Bohuslavem Sedláčkem, kterému se nelíbila nabídka obědů ve školní jídelně, kam měly chodit jeho děti. Chtěl dosáhnout změn, a to i v dalších jídelnách. Pro svou snahu shromáždil řadu spolupracovníků, mezi něž patří zejména nejen aktivní rodiče malých dětí, zájemci o zdravou stravu, i odborníci a lidé s víceletými zkušenostmi v oblasti přípravy stravy. Dominantní postavou iniciativy je Margit Slimáková, známá výživová specialistka.
Co požaduje SZŠ
SZŠ požaduje transformaci školního stravování a chápe ji jako příležitost k ozdravění celé společnosti. Poukazuje na mimořádnou důležitost výživy ve zdraví dětí a na to, že dítě po dobu školní docházky sní velké množství jídel a že tak je možnost významně ovlivnit jeho zdraví. V možnostech, kde školní stravování změnit, vidí SZŠ pět základních oblastí:
- Nabízet ve školní jídelně výživná, atraktivní a rozmanitá jídla a poskytovat efektivní vzdělávání o výživě tak, aby se studenti a žáci naučili jíst zdravě a aby jídla podporovala jejich duševní úsilí ve škole.
- Prohloubit znalosti, dovednosti a postoje ve vztahu k tématům původu i produkce potravin a také spojení mezi jídlem, zdravím a životním prostředím.
- Vytvořit příjemné prostředí jídelny, které podporuje zdravou sociální interakci a zdravé stravování, tzn. místo, kam žáci a studenti chodí rádi, kde si jídlo mohou vychutnat a kde se cítí dobře a bezpečně.
- Nalézt způsob, jak pro školní jídelnu zajistit zdravé, čerstvé, místní a udržitelné pěstované potraviny.
- Poskytnout zaměstnancům jídelen a pedagogům takové odborné školení, aby mohli žákům a studentům poskytovat zdravá, čerstvá a místní jídla a učit je o vztahu mezi jídlem, zdravím a životním prostředím.
Pro nápravu SZŠ doporučuje tři základní postupy:
- Aktualizaci spotřebního koše
- Aktualizace výživové pyramidy
- Praktická pomoc školám v zavádění kultury zdravého stravování
SZŠ patří k významným kritikům spotřebního koše: požaduje větší množství ovoce, zeleniny a luštěnin, dále snížit spotřebu cukru, změnit poměr rostlinných a živočišných bílkovin, sloučení spotřeby mléka a mléčných výrobků. Nelíbí se jí na používání sladidel, soli, výrobků obsahujících glutamát, upozorňuje na prodej nezdravých výrobků ve školních automatech a bufetech.
Rodiče, učitelé i celá škola
SZŠ klade důraz na to, aby do procesu změn byli zapojeni i rodiče, učitelé a celá škola. Rodičům se doporučuje snažit se ochutnat obědy jejich dětí a sledovat jídelníček. Případná zjištění konzultovat s výživovým specialistou, usilovat o nápravu a snažit se získat podporu u vedení školy, zřizovatele, místních úřadů a volených zastupitelů. Rodiče by se také měli sdružovat a zakládat akční skupiny, v nichž by změny prosazovali společně.
Školy mají usilovat o propojení stravování a školního vyučování, ať již ve stávajících předmětech, nebo jinými formami, jako např. lekcemi vaření, návštěvami farem. V poslední době některé školy obnovují školní zahrady jako místa, kde lze pěstovat kvalitní potraviny a kde k nim žáci mohou získat vztah. V současné době je do programu SZŠ zapojeno 70 škol a mezi nimi samozřejmě i školní jídelny.
Školní jídelny
Zapojené školní jídelny v souladu se základními vizemi iniciativy usilují o zkvalitnění jídelníčků: omezují používání průmyslově zpracovaných potravin a snaží se nakupovat kvalitní potraviny z místních zdrojů. Vyvíjejí osvětovou činnost, při které vzdělávají strávníky, rodičů, učitelů a upravují prostředí, kde strávníci jedí. K iniciativě se samozřejmě mohou připojit i noví zájemci. K dispozici je jim síť koordinátorů, kteří jim pomáhají nastartovat změny a sdílet zkušenosti odjinud, ale také web iniciativy, který přináší zkušenosti odjinud.
Škola, která se chce stát součástí sítě SZŠ, musí získat její certifikát – má tři úrovně. Kritéria pro získání certifikátu se soustřeďují na následující hlediska:
- angažovanost a kultura stravování,
- kvalita jídla a místo jeho původu,
- vzdělávání o jídle a stravování,
- místní společenství a spolupráce
Široký záběr iniciativy
Iniciativa SZŠ se nezaměřuje pouze na změny ve výživě a stravování, usiluje o komplexnější přístup, do kterého patří nejen aktivity v oblasti výživy a stravování přímo ve školních jídelnách. Silnou stránkou je rovněž její mediální aktivita: ne zcela korektní a přesná vyjádření, která přitom používá, však svědčí o tom, že mnozí členové SZŠ nejsou dobře obeznámeni s prostředím školního stravování. Iniciativa je financována z prostředků Nadace RSJ.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: janah
občanské iniciativy
S názory občanské inicitivy skutečně zdravá škola lze samozřejmě v mnoha bodech souhlasit.Iniciativa ovlivňuje veřejné mínění ve sdělovacích prostředcích a mate tím veřejnost o tom,kdo má možnost významně ovlivnit stravování ve školách. Do školního stravování mluví dnes každý. Školní stravování je ovšem vyjma nákladů na potraviny hrazeno z veřejných prostředků.Musí se řídit vyhláškou. Jednotlivé jídelny se samozřejmě snaží uplatňovat moderními trendy a zařazují do svých jídelníčků vše co propaguje iniciativa skutečně zdravá škola,ale nemohou snížit spotřebu masa.mléka a podobně,dokud
nebude změněn vyhláškou spotřební koš.
Pokud chceme posunout školní stravování je nutné aby ministerstvo školství vyšlo ze své pasivity.Pokud budou odborníky doporučeny
změny ve spotřebě jednotlivých druhů potravin tak se musí změnit spotřební koš a seznámit veřejnost. První vlaštovkou se stala nutríční doporučení vydané ministerstvem zdravotnictví.
Autor: Ferda Mravenec
„Jednotlivé jídelny se samozřejmě snaží uplatňovat moderními trendy a zařazují do svých jídelníčků vše co propaguje iniciativa skutečně zdravá škola,ale nemohou snížit spotřebu masa.mléka a podobně,dokud nebude změněn vyhláškou spotřební koš.“ ———–
Mně se zdá, že si pletete „moderní trendy“ se středověkými trendy nejzaostalejších států světa. Luštěniny, jáhly, bulgur? Kde to jsme? Někde v Maroku či Bangladéši?
Autor: Květoslava
Nemůžete nebo spíš nechcete … ?
Autor: zdenouš
občanská iniciativa
Nebylo by lepší,zamyslet se nad tím jak zamezit tomu, aby děti s jídlem,které je státem dotované tak neplýtvaly.Aby to co dostanou na talíř snědly.
Mohu se přetrhnout,vařit zdravě,vysvětlovat a stejně je to houby platné,většina z oběda skončí v odpadu.Hezký den
Autor: lenek
Občanská iniciativa
Zdá se mi, že jsme zapomněli na zdravý selský rozum a pravidlo všeho s mírou.Cpát všude luštěniny nebo další komodity, abychom naplnili spotřební koš, nepovažuji za správný. A poslední poznatek: snažím se zařazovat každý týden bezmasé jídlo a děti, kteří umí s mobilem a máme www.stravu si odhlašují ve velkém tyto jídla a jídla tzv. zdravé výživy. Tudíž k čemu to všechno vede?Budeme vařit zdravě a zároveň budeme mít pokles obědů. A tato iniciativa chce začít někde usprostřed a neví, že základ je v rodině. A matka, které nemá čas vařit doma, protože musí vydělávat peníze a domů přijde uštvaná z práce, sáhne za prvné po nečem finančně nenáročním a rychlým. Takže zdravou stravu ano, ale udělejme hlavně podmínky rodinám.
Autor: Ferda Mravenec
Skutečně podvyživená škola
SZŠ není nic jiného, než kryptoveganské sdružení, které by stravování v ČR chtělo vrátit o 100 let zpátky. Stačí se podívat na pobledlé a vyzáblé postavy jeho nadšených vůdců. Jak asi prospívají jejich děti?
Mimochodem, SZŠ v České republice aktuálně propaguje „zdravý“ projekt britského kuchaře Jamie Olivera, který nedávno v Británii oficiálně zkrachoval (což přiznal sám jeho autor). Z jídelen se odhlásilo skoro půl miliónu dětí. Nikdo ty zdravé blafy nechce jíst.