Před lety bylo běžné, že každý týden, každý měsíc se v novinách a na internetu objevovaly články kritizující a někdy i zesměšňující školní jídelny. Od jisté doby však nastala změna. Za přelom považuji společnou akci Společnosti pro výživu a deníku MF Dnes, které v roce 2007 provedly a zveřejnily velké hodnocení školních obědů. Výsledky tehdy dopadly nad očekávání dobře a ještě delší dobu se pak o školních jídelnách psalo v médiích v dobrém. Dalším impulzem byla celostátní soutěž O nejlepší školní oběd, která se letos opět bude konat. Každé finálové kolo soutěže je doprovázené mimořádnou publicitou, referuje o něm množství novin, internetové servery, rozhlas, televize, a většinou pozitivně. Souběžně se zprávami o této soutěži se objevují i další články seznamující veřejnost s principy školního stravování, a to je velmi přínosné.
Zpravodajství o školním stravování se změnilo
Je nepopiratelným faktem, že po druhém, třetím ročníku soutěže O nejlepší školní oběd se tón novinových článků o školních jídelnách výrazně změnil. Články uvádějí objektivnější údaje a lépe seznamují čtenáře se školním stravováním. V internetových diskusích se objevuje nezanedbatelné množství čtenářů, kteří již nezesměšňují kuchařky a jídelny, ale střízlivě poukazují na problémy, oceňují kvalitu jídel a snaží se seriozně diskutovat.
To však neznamená, že stále nevycházejí články, útočící na školní jídelny, že v diskusích se nevyskytne řada lidí, kteří chtějí školní stravování jen kritizovat, často velmi záludně a se zjevným úmyslem uškodit. Podobně je na tom ovšem jakákoli jiná oblast, sport, kultura – o všech se občas píše objektivně, jindy zkresleně. S tím je třeba počítat a nerozumím tomu, že se někdo těmito články vážněji zabývá, že je považuje za organizovanou kampaň, za cílené útoky, že provádí na toto téma rozbory.
Domnívám se, že úroveň zpravodajství o školním stravování se výrazně zvedla, že články jsou nyní objektivnější a pozitivněji laděné než před lety.
Pozitivním zprávám je třeba pomoci
Pozitivním zprávám o školním stravování v novinách je ovšem potřeba pomoci. Jestliže má novinář informace, které jsou zajímavé pro čtenáře, zveřejní je, ať jsou negativní nebo pozitivní. Jestliže takové informace nemá, vymyslí si je. Takový případ nastal před lety ve Zlíně, kdy si novinář vymyslel osobu kuchařky a do úst jí vložil hanlivé vyjádření o školní jídelně. Jídelny by se prostě měly snažit, aby noviny měly o čem psát, a poskytnout jim k tomu dostatek příležitostí.
Vím např. o případu, kdy v rámci mezinárodního projektu školu navštívila skupina zahraničních studentů z celého světa, stravovala se v jídelně školy a byla mimořádně spokojena s kvalitou obědů. Proč se zprávička na toto téma neobjevila v místních novinách, kam by určitě nebylo obtížné ji umístit?
Zpráva o školní jídelně přináší víc než jen informaci
Žádná mimořádná akce ve školní jídelně by se neměla obejít bez zprávy o jejím průběhu – nejen na stránkách jídelny, ale pokud možno také v místním tisku. Může jít o nákup nového stroje, nové technologie, ale také o tematické dny a týdny v jídelně, o dny cizích kuchyní apod.
Příklady:
Školní jídelna v Brně na Masarově ulici před časem uspořádala Týden řecké kuchyně a obsáhle o něm informovala na svých stránkách.
Školní jídelna na Hradské ulici ve Zlíně pořádá ve školním roce 2013/2014 Dny evropské kuchyně a rovněž o nich podrobně informuje na svých stránkách.
Pořízení konvektomatu bylo pro obecní úřad Raková na Slovensku důvodem k tomu, aby se tímto činem pochlubil všem občanům, a nejen jim.
Podobné zprávy nemají zanedbatelný význam, jak si někteří myslí. Kromě prostého získání informace čtenář také vidí, že se v jídelně něco děje, že jídelna dokáže držet krok s novými trendy, že umí reagovat na změny a mimořádné události, které nastaly. Veřejnost je tak nejen informována, ale upevňuje se pozitivní povědomí o jídelně a její činnosti. Vytváří se i představa, že jídelna je kompetentním partnerem a zvyšuje se její odborná a společenská prestiž.
Nejen články v novinách
Takto působit je možné nejen články v novinách. Důležité je i zapojení jídelny do městských, kulturních, sportovních a jiných akcí, při nichž se jídelna setkává s občany. Názorným způsobem to nedávno předvedla jídelna v Žamberku, když uspořádala den otevřených dveří. Přišlo několik set lidí a viděl jsem, jak žasnou nad složitostí provozu, nad stroji, které se v jídelně používají. Prestiž personálu, který takový provoz zvládne, se velmi zvýšila. Viděl jsem hrdost strávníků na svoji jídelnu, slyšel jsem, jak oceňují jídla, která jídelna připravuje. Jídelna tak posílila vztah se strávníky, s veřejností a rozšířil se okruh jejich sympatizantů. Představuji si např. situaci, kdy její zřizovatel oznámí záměr, kterého se řada jídelen obává, že předá jídelnu nějakému zahraničnímu řetězci. Co by asi tito lidé, sympatizující s jídelnou, udělali? Občanské iniciativy dnes dokáží divy.
Jak se nechovat ve vztahu k médiím
Větší a pozitivní publicitě však mohou jídelny pomoci i tak, že se styku s médii nebudou vyhýbat. Jsou jídelny, které nechtějí, aby se o nich psalo, a některé to otevřeně řeknou. Ze zkušeností naší redakce však vím, že jsou i jiné, které to neřeknou a hrají si s námi na schovávanou. Žádný z termínů na návštěvu jim nevyhovuje, když si schůzku nakonec domluvíte, den předem ji zruší, někdy dokonce odmítnou rozhovor až na místě. Stane se, že po vzájemné dohodě připravíme o jídelně článek nebo rozhovor a ony odmítnou dát svolení k jeho zveřejnění, ani důvod se někdy nedozvíte.
Tyto jídelny neprokazují školnímu stravování dobrou službu. Místo toho, aby navazovaly přátelské vztahy s médii, vytváří jejich redakcím potíže. Nemůžeme se pak divit, že místo zprávy o chutných a zdravých obědech pro děti se novinář raději bude držet klišé o UHO nebo si vymyslí zprávu, jak kuchařky jsou při výdeji obědů neupravené nebo dokonce jak rozkrádají potraviny.
Nestěžujme si tedy na negativní zprávy o školním stravování, nehledejme v nich spiknutí. Spíše přispějme k tomu, aby pozitivních zpráv přibylo, zejména v regionálním a místním tisku. Využijme všechny možnosti, které se nabízejí, a podpořme dostupnými prostředky takové akce, které k tomu mohou přispět. Portál Jídelny.cz vaše snahy podpoří v maximální míře.
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze