Kdy pijeme čaj?
Z průzkumů vyplynulo, že Češi dosud považují čaj spíše za nápoj k snídani nebo pro zahřátí. V západní Evropě je přitom spotřebiteli vnímán stejně jako třeba limonády, tedy jako běžný nápoj k uhašení žízně. A protože i my chceme do Evropy, začínají se u nás projevovat „západní“ trendy i v pití čaje. A jaké jsou to vlastně trendy?
Druhy čajů
Přestávají se konzumovat černé čaje, jejich spotřeba klesá již několik let. Naopak většina lidí volí ke snídani čaj ovocný, bez teinu, a ovocné čaje se začínají prosazovat i pro běžné pití. Ovocné čaje tak zabírají asi 40 % celkového trhu s čaji.
Na rozdíl od Němců a Rakušanů nepijeme příliš bylinné čaje – přicházejí na řadu, až když je nám úzko, tedy v době chřipek, nachlazení nebo při léčbě některých onemocnění.
Obchodníci těchto zvyklostí zákazníků samozřejmě využívají, a tak se nově objevují čaje ovocno-bylinné, spojující dobré vlastnosti obou druhů.
Novinkou jsou tzv. čaje s přidanou hodnotou. Vzhledem k tomu, že spotřebitelé v Česku začínají více myslet na svůj životní styl, i čaje si kupují s něčím, co jejich životu prospěje. Jde o čaje typu wellness (dobře se cítit) nebo fitness (být fit).
Balení čajů
Kromě novinek v obsahu, mění se i balení čajů. Obchodníci se stále snaží přijít s něčím novým, nyní je například hitem používat místo sáčku z obyčejného filtračního papíru silonový sáček. Kromě toho vyrábí některé firmy také sáčky se stahovací šňůrkou, nebo různé látkové varianty.
Mění se také tvar balení – už loni byly na trhu čaje balené do tvaru pyramidy (Jemča) a zdá se, že podobné nápady budou kralovat i letošním dárkovým balením – jak uvádí Kateřina Rýdlová, marketing manager společnosti Teekanne: „Převážně před Vánocemi firmy dodávají do obchodů speciální kolekce, které jsou odlišné od zboží prodávaného přes rok, a tato dárková balení čaje jsou velmi oblíbená.“
Praktickou novinkou jsou vyšší navážky čaje v sáčcích, které slouží pro přípravu v konvicích. Tato balení by ušetřila práci kuchařkám jídelen, ovšem na našem trhu zatím nejsou příliš rozšířená.
Obchodní taktiky
Většina spotřebitelů nakupuje čaje v hypermarketech, protože tam mají široký výběr a málokterý z nich je takovým znalcem, aby si čaj kupoval ve specializovaném obchodě. Do malých obchůdků zaměřených jen na čaje zavítají zpravidla pro specialitu nebo pro dárkové balení. Hypermarkety tohoto trendu využívají a uvádí na trh své vlastní značky čajů, což čajomilci považují za cestu do pekel.
Některé čaje je naopak možné koupit pouze v lékárnách, protože jde o registrovaná léčiva – jde například o čaje společnosti Europlant.
Objevují se také rozličné kombinace chutí a druhů – mezi novinky v současné době tak patří třeba zelený čaj s kopřivou, roibos čaj s příchutí tiramisu (ano, opravdu jde o tu cukrovinku), zelený čaj s kokosem a zázvorem, čaj vyluhovaný s džusem z granátového jablka… Dokážete si představit, jak chutnají? Zkuste se zasnít… třeba právě nad šálkem dobrého čaje.
Mgr. Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: Lada
Babiččin ovocný čaj
Ochutnali jste už „Babiččin ovocný čaj“ – s opravdu velkými kousky ovoce ?
Pokud hledátče nové a kvalitní výrobky ochutnejte !
Rozmanitostí použití je velmi variabilní pro restaurace, kavárny, obchody, cukrárny, čajovny, rauty, večírky apod.
Všechny druhy(jahoda,jablko,švestka,hruška,malina,meruňka,višeň,černý rybíz, ananas,borůvka,brusinka,ostružina)
jsou vyráběny s cukrem nebo s fruktózou, vhodné pro diabetiky .
Je to stará českou receptura. V minulosti si tímto způsobem naše babičky uchovávaly zbytky ovocné sklizně na dobu zimních a jarních měsíců. Výrobek je zcela bez umělých konzervantů, barviv či aromatických přísad a je připravován přírodní cestou, čímž splňuje nároky dnešní doby.