Proč k rušení dochází?
Česká spořitelna (ČS) postupně omezuje některé služby, které se prováděly na pobočkách, např. sběrné boxy pro podávání příkazů k úhradě. Mezi rušené služby ale patří i sběrné účty a také předávání datových souborů hromadných úhrad a inkas na přepážkách. Důvodem je mj. zastaralost používaných technologií a požadavky na zvyšování bezpečnosti platebních transakcí.
Převod sběrného účtu na běžný účet
Banka však neruší sběrné účty bez náhrady: nabízí zákazníkům převod jejich sběrného účtu na modernější typ běžného účtu, který pak mohou využít nejenom k hromadným platbám. Tento účet bude mít vyšší zabezpečení a zvýhodněné poplatky za položku, podstatné také je, že zůstane zachováno číslo účtu, což je důležité zejména u inkasních plateb. Zachování čísla účtu není podmínkou, záleží na rozhodnutí klienta. Zůstatek starého sběrného účtu bude jednorázově převeden na nový účet, a pokud zůstane číslo rušeného sběrného účtu, klient opticky změnu nepozná.
Informování klientů o změnách
Změny ve sběrných účtech ČS budou postupně prováděny do 31. prosince 2018. Všichni uživatelé služby sběrných účtů budou postupně kontaktováni svým bankovním poradcem (pokud ho mají), nebo informováni dopisem a telefonicky. Pokud by škole nebo jídelně více vyhovovala změna účtu dříve (např. ke konci nebo začátku školního roku), může o ni požádat již nyní: stačí kontaktovat svého poradce nebo zavolat na telefonní linku 956 777 461.
Co se změní
- Číslo účtu může zůstat zachováno, zákazník může požádat o jiné.
- Obsluha účtu se bude provádět prostřednictvím internetového bankovnictví BUSINESS 24 (tuto službu si musí zákazník sjednat u bankovního ústavu).
- Inkasní příkazy se budou vytvářet v jiném formátu a budou se posílat přes internetové bankovnictví.
- Klient již nebude dostávat informace o „Provedených nebo neprovedených inkasních platbách“. Dostane pouze standardní výpis, a to buď v tištěné podobě, nebo elektronický. To znamená, že zda strávník zaplatil nebo nezaplatil, musí vyhodnotit jeho program.
Jaké budou poplatky?
Cenová nabídka je součástí informačního dopisu, který všem zákazníkům přijde. Určitě dojde ke změně poplatku za položku, která se bude hradit podle platného sazebníku. Celkovou výši poplatků nelze podle Filipa Hrubého, tiskového mluvčího ČS, jednoduše porovnat. Říká: „Na novém typu účtu nabízíme klientům zvýhodněnou cenu za inkasní i úhradové transakce. U některých klientů dojde ke zvýšení poplatků za transakce, u některých ke zlevnění. Klienti však budou mít k dispozici místo jednoúčelové služby stávajícího sběrného účtu širokou škálu služeb moderního účtu.“
Je možné, že některé velké jídelny, které pro pobočku představují významného zákazníka, budou moci o cenách vyjednávat.
Internetbanking bude nutný
Pokud klient používá internetové bankovnictví BUSINESS 24 nebo MULTICASH, pak se pro něho z pohledu obsluhy účtu nic nemění. K vytvoření souboru inkasních příkazů je však nutné používat jiné datové formáty (ABO, CFD), protože datový formát pro starý sběrný účet již nebude platit.
Klient, který používá internetové bankovnictví SERVIS 24, nebo nepoužívá žádné, si zřídí k novému běžnému účtu internetové bankovnictví BUSINESS 24 nebo MULTICASH a stávající účty si do něho převede. SERVIS 24 pak zruší, nebo ho může používat pro jiné účely.
Sběrný účet ČS a současně další běžný účet
Řada jídelen má sběrný účet u spořitelny a k tomu i další běžný účet (buď u ČS, nebo u jiné banky). Po uvedených změnách tak budou disponovat dvěma běžnými účty a vedoucí jídelny musí zvážit, zda se to vyplatí.
Pokud bude jídelna chtít jeden z těchto účtů zrušit, tak strávníci jí musí dát souhlas k inkasu z jiného účtu. Bez tohoto souhlasu nelze zrušení účtu provést. Výpovědní lhůta pro zrušení účtu u ČS je 2 měsíce.
Rovněž bude třeba upravit některé dokumenty, protože jídelny mají zmínky o sběrných účtech a jejich číslech uvedeny v provozním řádu, v přihlášce ke stravování, v žádosti o inkaso a v dalších interních materiálech.
Jak postupovat prakticky
- Promyslete si, zda budete chtít převést sběrný účet na běžný účet, nebo ne.
- Kontaktujte vaši pobočku ČS a požádejte ji o nabídku.
- Seznamte se s podmínkami a s cenami.
- Nemáte-li internetové bankovnictví, připravte se na to, že budete muset používat Business 24.
- V případě potřeby co nejdříve informujte strávníky o změnách.
- Nebudete již dostávat informace o nezaplacených úhradách. Zkontrolujte proto, zda váš software je schopen takové strávníky rozpoznat. Pokud není, vyžádejte si jeho upgrade.
- Promyslete, jak budete strávníky informovat o nezaplacených úhradách.
- Upravte vaše interní dokumenty týkající se plateb.
Více informací a návrh časového průběhu změn dostanete na telefonní lince 956 777 461.
Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: kuchařinka
inkasa
Děkuji za odpověď. My máme program od pana Ulricha a ten určitě nemá v zadání, že by se nám platby automaticky přiřadily ke strávníkům a tak bych musela odsouhlašovat strašné množství provedených inkas. No uvidíme, co náš správce sítě vymyslí.
Autor: Ir.ca
placení v hotovosti?
Dobrý den, my jsme školka a mám zhruba 350 strávníků, z nichž 250 platí souhlasem k inkasu. Ostatní hotově. Školka má účet u KB, ale vedení si nepřeje, abych já měla přístup k jejich účtu. Na tento účet u KB chodí školné od rodičů, mzdy, příspěvky FKSP a ostatní platby, ani nevím co všechno.
Druhý účet nechtějí zřizovat, protože je to nehospodárné a vyhledávat moje platby taky nechtějí.
Tak budu muset vše zřejmě vybírat v hotovosti.
Vaříme i pro školky z okolních vesnic, tak pro rodiče to taky nebude lehké sem kvůli placení stravy jezdit. Tak nevím, jak jinak tuto situaci vyřešit.
Autor: marcik11
Jaký máte program? Rovněž nemám přístup na školní účet, ale ve svém programu Z-Ware vytvořím sestavu inkas do KB v ABO formátu, toto přepošlu emailem ekonomce, která jedním úkonem zadá celou sestavu inkas do KB. Provedené platby lze zapsat opět jedním úkonem do programu, jako u ČS, nebo dle bankovních výpisů, které mi pravidelně posílá ekonomka.
V hotovosti bych opravdu nevybírala.
Autor: Dodko
Založte si účet v tej banke ktorá má vedenie účtu bezplatne.
Autor: Regina
Platba v hotovosti ?
Přijímat platby v hotovosti ? To snad ne, to byste se vrátila o 20 let zpátky ! Abyste jim neviděla na účet, tak ať Vám zřídí u KB podúčet a je to vyřešené. 🙂
)
Autor: Sartuna
Také nemám přístup k účtu, ale účetní mi platby za stravné předává a já je přepíši do počítače. Uvažuji o modulu Banka (program vis), kde by se vše zjednodušilo- platby by se načetly do programu a odpadalo by ruční zapisování.
Autor: Dodko
FIO
Ja som spokojný s FIO bankou používam ich API rozhranie a pohyby/výpisy na účte sa automaticky zapisujú aj do jedálne.
Stránkování