Přeskočit na obsah

Přečetli jsme za vás 2007/4

O tom, jaké vody pijeme nejraději, něco o chladicí a mrazicí technice, o tom, jaké bylo slavnostní menu na nedávném setkání prezidentů a na závěr pár rad k tomu, jak získat a udržet si strávníka.

Autor: Redakce

Balených vod pijí Češi stále víc
V časopisu Zboží a prodej duben 2007 jsme se dozvěděli, že český spotřebitel má stále více v oblibě vody jemně perlivé, méně mineralizované, vody s nízkým obsahem cukru a sodíku a zvýšený zájem projevujeme i o vody tzv. funkční, které nám nabízí přidaný zdravotní benefit. Dlouhodobý poměr ochucených a neochucených vod na našem trhu je 40% ochucených vod a 60% vod neochucených. Při nákupu vod údajně nehledíme tolik na cenu, ale spíše na chuť a kvalitu. Od většiny západoevropských trhů máme silné postavení ochucených vod na našem trhu. A jaké příchutě máme oblíbené? Je to především citrón a pomeranč, o něco méně grep a malina. V Německu si spotřebitelé velmi oblíbili jablko a hrušku, v Polsku zase jahodu.

David Hůla, národní marketingový ředitel ČR společnosti Kofola, o tom říká: „Aspektů, podle kterých se u balených vod spotřebitel rozhoduje, existuje samozřejmě více a je dost těžké určit, který je nejsilnější. Dříve bylo spotřebitelovo rozhodování hodně vázáno na regionální výrobce. S masivním nástupem nadnárodních řetězců na náš trh ale tato vazba značně oslábla a spotřebitel dává s postupem času více na cenové akce řetězců. Vše ale není jen o ceně, lidé všeobecně stále více uvažují o kvalitě toho, co nakupují, a díky tomu se zde začíná projevovat i zacílení jednotlivých značek na konkrétní spotřebitele. Tím se zase jako trh posouváme do vyšší třídy.“

I chlad něco stojí
Tímto tématem se zabýval článek v časopisu Zboží a prodej, květen 2007.
Chladicí a obslužné pulty, chladicí a mrazicí boxy, přístěnné chladicí vitríny, vany, skříně i truhly – to všechno je technika, která pomáhá udržovat potraviny čerstvé při mnohem menší teplotě, než je teplota okolní.
Víte, že, zeleninu a mléčné výrobky je nutné udržovat v rozmezí 4-5oC, maso vyžaduje teploty ještě nižší kolem nuly, zmrzliny vyžadují teplotu od -18 do -20oC a nanuky dokonce od -24 do -26oC. Chladicí technika udržuje teploty v rozmezí od -1do +8oC a mrazicí zařízení dosahují hodnot od -18 do -26oC ?
Při nákupu a výběru této techniky je důležitý nejen prostor, kde bude zařízení sloužit, ale rozhodující je i cena. Záleží na značce a výrobci – polské nebo slovinské výrobky bývají levnější, italské a německé dražší. Pokud chcete mít však jistotu, že výrobek bude spolehlivý, vyplatí se investovat do značky. U levnějších značek se vyskytuje problém s udržením stálé teploty, zejména v létě. Buďte také obezřetní, co se týče nákupu staršího přístroje.

O tom, jestli si pořídit vanu, pult, nebo vitrínu se musíte rozhodnout na základě toho, kde bude přístroj umístěn, častého otevírání víka nebo přehlednosti. Radim Břečka ze společnosti Sinop CB říká: „V našich dodávkách začínají převažovat uzavřená zařízení, která jsou zhruba o třicet procent méně náročná na energii než technika neuzavřená“. Samozřejmě v některých případech je lepší technika otevřená, zejména u zboží, které se prodává rychle a hrozilo by, že kvůli jeho častému odběru bude víko téměř neustále otevřené.
„Trendem je důraz na prezentaci čerstvého zboží“ říká Miloš Šetka, marketing manager Linde chladicí technika, a dodává:“Jistě si ještě všichni vzpomínáme na dilema některých řetězců, zda v prodejnách obslužné úseky s obslužnými pulty mít či nemít. Po několikaleté analýze se zdá být jasno. Tam, kde byly obslužné úseky dobře vedeny a poté kvůli úspoře nákladů zrušeny, došlo k výraznému poklesu obratu, a to nejen v rámci položek prodávaných dříve v tomto úseku. Zákazník si prostě klidně chvilku počká a raději než vakuově balený si koupí ze svého pohledu čerstvě nakrájený salám. Stále více se proto také rozvíjí prodej chlazených ryb prezentovaných na nerezových stolech s ledovou tříští.“
Protože správná péče prodlužuje životnost přístroje, doporučují odborníci čištění kondenzátoru, který bývá umístěný ve spodní části nebo v případě vitrín zezadu alespoň jednou za dva měsíce.

Summit prezidentů
Víte, co se jedlo na 14. setkání středoevropských prezidentů v Brně? Mohli jste se o tom dočíst v časopisu Minutka 2/2007. Neformální večeře se uskutečnila ve vinárně „U královny Elišky“ na základě pozvání prezidenta republiky Václava Klause a paní Livie Klausové.

Slavnostní menu:
– Sýrový dort s citrónovou náplní, sýrová roládka s tvarohovou pěnou a pistáciovými oříšky
– Ryzlink rýnský výběr z hroznů, 2004

– Svíčkové řezy se švestkovou omáčku, červeným vínem a mandlemi, gratinované smetanové brambory
– Frankovka výběr z hroznů, 2000

– Plněné tvarohové knedlíky meruňkami
– Sauvignon výběr z cibéb, 2004

Nikdy není pozdě
Věnujete se v jídelnách marketingu? Ne? Vždyť ale přece mnoho času věnujete tomu, jak sladit požadavky strávníků s požadavky vaší jídelny i právních předpisů. A to je vlastně marketing. Pár rad k marketingu v gastronomii přinesl časopis Minutka 2/2007.

  • Vaří se to, co je v trendu, ne jen to, co kuchař léta rád vaří. Obsluha je milá, dodržuje otevírací dobu a hlavně nalévá plnou míru. Všude je čisto.
  • Důležitá je zpětná vazba – komunikace s hosty, zjistit jaká mají přání a očekávání, přizpůsobit tomu nabídku i ceny, případně jídelní lístek nebo interiér.
  • Důležité je znát svoji konkurenci, vědět, co ten druhý dělá špatně, ale také, co dělá lépe. Být lepší než konkurence.
  • Vážit si vracejících se hostů, protože ústní propaganda je ta nejlepší.
  • Důležité je také rozvíjet se a nestát na místě. To, že je dnes plno, nemusí být za měsíc pravda. Vzdělávat sám sebe i svůj personál. Vymýšlet nové věci, ale dokázat se vrátit i ke starým a kvalitním. Poučit se ze svých chyb.

A na závěr autor cituje moudré věty marketingových mágů:

  • Nejdražší místo v restauraci je to, které je prázdné.
  • Kdy se host vrací? Když pro něho vždy uděláte to, co jste pro něho vždy udělali, když vždy dostane to, co u vás vždy dostal.
  • Dobrý šéf napřed vymyslí, jak vydělat 2 koruny navíc, a až potom, jak 3 koruny ušetřit.
Autor: Redakce

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se