Automaty na mléko získávají na oblibě
V Potravinářském zpravodaji 1/2010 jsme si mohli přečíst článek o vzrůstajícím zájmu lidí o mléko z automatů. V jihočeském kraji je v provozu již 5 automatů. Z farmy v Hospříži hlásí dokonce spotřebu 500 l mléka na den. V přímém prodeji mléka spotřebiteli nevidí problém ani Krajská veterinární správa, která provoz mléčných automatů schvaluje. Chovatel, který chce dodávat mléko do automatů, musí mít schválený přímý prodej, splňovat podle legislativy podmínky na kvalitu mléka, bakteriologické vyšetření a další dané vyhláškou. Mléko v automatech je syrové nepasterizované a proto je nutné ho před konzumací převařit. V následujících měsících se připravuje postupné rozšíření automatů na další místa v regionu jihočeského kraje. Hlavním důvodem, proč se zemědělci rozhodnou pro prodej mléka v automatech bývá kvůli malé výkupní ceně mléka. Podle některých je tohle jednou z cest jak s nepříznivou situací bojovat. Na Vysočině mají již 7 automatů. Někde je zájem o mléko slabší, jinde stoupá. Vysočina patří mezi největší producenty mléka v Česku, na republikové výrobě se podílí více než 16 %. Automaty na mléko pomáhají hlavně menším výrobcům, pro větší firmy, které vyrábí denně např. 5000 l mléka je to bezpředmětné. Úspěšnost automatů závisí hodně i na jejich umístění. S obchodními řetězci bývá dohoda hodně složitá. Na novém trendu se snaží přiživit i podnikatelé, kteří nabízejí různá lukrativní místa na umístění automatů, nájmy jsou ovšem předražené.
Zamyšlení nad mléčnými potravinami s rostlinným tukem
Jak v Potravinářské revue 7/2009, tak v Potravinářském zpravodaji 8/2009 jste mohli narazit na článek zabývající se rostlinnými tuky. Rostlinné tuky jsou po chemické stránce stejné jako živočišné tuky. Lze je vyrábět z poměrně širokého množství surovin, od tradičních zdrojů jako je řepka, sója, palma olejná až po exotické suroviny kakaové boby, ořechy Shea atd. Z každé suroviny se dá získat olej o různém složení a obsahu nutričních látek. Nejdůležitější z nich pro lidský organismus jsou esenciální mastné kyseliny řady omega3 a omega6, tělo si je neumí syntetizovat. Z rostlinných tuků lze také pomocí speciální technologie získat fytosteroly, které znemožňují vstřebávání cholesterolu z tenkého střeva a tím snižují hladinu LDL („špatného“) cholesterolu v krvi. Dále obsahují značné množství vitaminu E, který je důležitým antioxidantem. Z nutričního hlediska je žádoucí zvýšit v potravinách obsah těchto látek, což nám umožňuje přidání rostlinných tuků a snižuje to i cenu výrobku.
Mléčnému tuku je vyčítáno, že má vysoký obsah nasycených mastných kyselin a cholesterolu, proto se v posledních letech začíná rozmáhat přidávání rostlinného tuku do mléčných výrobků. Zlepší se i konzistence tuku, je lépe roztíratelný. Ovšem není to náhražka mléčného tuku, ale jeho doplněk. Velmi oblíbenými výrobky s obsahem rostlinného tuku jsou zejména pomazánky a másla, tavené sýry a polotvrdé sýry typu Eidam. Oblibu si také získávají rostlinné smetany na šlehání, vaření, na saláty a do kávy. A jak zákazník pozná mléčné potraviny s rostlinným tukem? Musí být psaný ve složení výrobku a často bývá na obalu zvýrazněn obrázek řepky, slunečnice či olivovníku, v závislosti na použitém druhu oleje.
Kdo to první zmrazil, ať to podepíše
Jeden ze základních požadavků navrhovaných Evropskou komisí pro nařízení o mražených potravinách je pečlivé uvádění data zamražení na mražených potravinách živočišného původu. O problému jsme se mohli dočíst v Potravinářském zpravodaji 8/2009.Podle návrhu budou muset mít výrobci k dispozici údaje od všech dodavatelů, podle kterých se dá dosledovat původ, datum výroby, datum porážky nebo datum zamražení. Tyto údaje nebudou smět být změněny až do doby, než je finální výrobek označen údaji pro zákazníka. Státní veterinární správa považuje návrh na nařízení za přínosný. Výrobcům je jasné, že jde o krok směřující k lepší dosledovatelnosti surovin a větším zárukám zdravotní nezávadnosti potravin živočišného původu. V podstatě si tyto změny vynutily členské státy po skandálu s mraženým masem v Německu v roce 2006.
Výrobci a obchodníci přispěli významnou částkou na projekt biopotraviny do škol
V září letošního roku proběhl první ročník kampaně s názvem Koruna na BIO do ŠKOL. Partneři kampaně darovali 1 Kč z každé prodané biopotraviny na rozvoj programu „Biopotraviny do škol“, který realizuje Nadace Partnerství. Tato částka významnou měrou pomůže školám, které mají zájem, ve výchově dětí k ekologickému zemědělství a zavádění biopotravin do školních jídelen. Prvního ročníku kampaně se účastnilo devět společností. Hlavním partnerem projektu se stala privátní řada bioproduktů obchodního řetězce Interspar – Natur*pur. Partnery projektu dále byly Biopekárny Zemanka, společnost Biopark, Kostelecké uzeniny, bio-nebio, Pro-bio, Country Life, United Bakeries a společnost Fair Trade Centrum. Kampaň zaznamenala řadu pozitivních ohlasů jak ze strany spotřebitelů, tak ze strany výrobců biopotravin a školních jídelen. To je základní předpoklad toho, aby akce mohla být úspěšně zopakována v příštích letech. Projekt ukázal, že i v dnešní nelehké době se zvyšuje zájem české populace o biopotraviny a ekologické zemědělství a že projekty, které pomohou ve výchově dětí a mládeže ke zdravému životnímu stylu, ve kterém jsou biopotraviny přirozenou součástí jídelníčku na stole našich dětí, mají šanci na úspěch. Celý článek najdete v Potravinářském zpravodaji 8/2009.
Martina Cukrová, redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze