Přeskočit na obsah

Přečetli jsme za vás 2010/4

V dnešním vydání Přečetli jsme za vás se podíváme, jak se u nás slavil Světový den mléka nebo proč vzrůstá prodej ze dvora. Dále si také můžete přečíst o výsledcích inspekce v obchodních řetězcích, a jak se změnily návyky českých spotřebitelů za posledních pár let.

Autor: Martina Cukrová

Světový den mléka
Poslední květnový týden je ve většině mlékařsky vyspělých zemí zasvěcen mléku. Již 53 let si v něm nejenom mlékaři, ale i prvovýrobci mléka a spotřebitelé připomínají nesporný význam mléka ve zdravé výživě. Dne 27. května se sjelo do Břevnovského kláštera více než 180 mlékařských odborníků, zemědělců, zpracovatelů a mnoho dalších. Po ekonomické krizi se v mlékárenském sektoru opět blýská na lepší časy. Spotřeba mléka a mléčných výrobků opětovně roste a postupně dochází k oživování obchodních aktivit. Na nízké úrovni však zůstává spotřeba konzumního mléka, která je však vyvažována rostoucí spotřebou sýrů, jogurtů a dalších produktů s přidanou hodnotou. Zvýšení konzumace mléka může napomoci i znovu úspěšně se rozvíjející program „Školní mléko“. Součástí oslav bylo také vyhodnocení soutěže o „Mlékárenský výrobek roku 2010“, které se letos zúčastnilo rekordních 24 výrobců s celkem 60 výrobky. Vysoká kvalita letošních vítězných produktů a jejich přizpůsobování se současným trendům a požadavkům na zdravou výživu jsou příkladem skutečně vysoké úrovně českého mlékárenství. Absolutním vítězem s nejvyšším bodovým ohodnocením se stal letos zcela nový sýr „Sedlčanský troubelín“ z Povltavských mlékáren, a.s., Sedlčany. Celý článek najdete v Potravinářském zpravodaji 4/2010.

Prodej ze dvora
Zájem o potraviny ze dvorů roste, píše Potravinářský zpravodaj 4/2010. V poslední době ohromně přibývá tzv. civilizačních chorob. Projevem těchto poznání je snaha lidí ozdravit svůj jídelníček buď nákupem ze dvora přímo na farmách a selských dvorech, nebo v tržnicích. Roste také zájem farmářů o přímý prodej výpěstků. Dostávají tak lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků dle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v tomto způsobu nákupu hledají alternativu k supermarketům a průmyslově vyráběným potravinám, jejichž kvalitu a čerstvost někteří z nich kritizují. Je to nový fenomén návratu k více přírodní stravě a k potravinám oplývajících nejen chuťovou rozmanitostí, ale i čerstvostí, jednoduchostí a hlavně bez vymožeností potravinářské chemie.
O tomto způsobu prodeje jsme nedávno na portálu Jídelny.cz psali.

Inspekce si posvítila na řetězce
Na stránkách www.lidovky.cz jste mohli narazit na článek o inspekčních kontrolách v českých hypermarketech. V hodnocení obchodních řetězců, které uplynulý rok prováděla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI), dopadly nejlépe společnosti Ahold, Lidl a Makro. Na druhém místě se umístily firmy Billa a Penny Market, na třetí příčce skončily Globus, Kaufland, Spar a Tesco. Mezi devět hodnocených kritérií patřila především bezpečnost potravin, výskyt falšovaných a klamavě označených výrobků, jakost čerstvého ovoce a zeleniny, dodržování hygienických norem, nebo funkčnost vnitřního kontrolního systému. Výrazných zlepšení dosáhly řetězce například u hygieny prodeje. Na začátku inspekce bylo takových nedostatků více, postupně se to ale zlepšovalo. Sledovaným řetězcům byly průběžně zasílány výsledky, aby je to ještě víc motivovalo. Naopak téměř žádné problémy nebyly od počátku s dodržováním teplotního řetězce neboli teplot skladování.

Češi už nakupují jako na západě: čerstvé a instantní
Větší sortiment, kvalitnější zboží a více peněz v peněžence mění styl našeho nakupování. Dáváme přitom přednost čerstvým potravinám, které se hned spotřebují. Doby, kdy lidé kupovali maso v akci, aby jím pak zaplnili mrazák, už jsou dávno minulostí.  Rapidně roste zájem o potraviny, které jsou určené k okamžité spotřebě. Poptávka zákazníků o čerstvé maso, zeleninu či saláty roste doslova před očima. Ten, kdo by si myslel, že vývoj spěje k tomu, že se v českých domácnostech začíná jíst zdravěji, je ale na omylu. Kromě čerstvosti totiž upřednostňujeme také rychlost, a tak jdou na odbyt i předpřipravené a instantní pokrmy. Z toho, že lidé nenakupují do mrazáků, vyplývá, že chodí častěji nakupovat a kupují méně věcí. Jak potvrzují statistické údaje, na jídle lidé nešetřili ani v době nejhlubší krize, kdy se tržby maloobchodníků neustále propadaly. Oblast, kde začali na jídle šetřit naopak významně, se týká návštěv restaurací – pod vlivem recese v nich Češi jedí méně často. Informaci přinesl server Aktualne.cz.

Bylo by zajímavé zjistit, zda období krize pocítily v nějaké formě i školní jídelny. Hlasujte, prosím, v naší anketě.

Bc. Martina Cukrová, redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Martina Cukrová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se