je vedoucí ŠJ ve Všestarech
Před několika měsíci vstoupilo v platnost nové nutriční doporučení ke spotřebnímu koši. Jistě ho už všechny znáte. Na podzim jsme se v článku věnovali tomu, jaké změny přináší ve vaření školních obědů. Nyní obrátíme svou pozornost na mateřské školy. Pro skladbu obědů ve školkách platí stejné doporučení jako pro základní školy. V dnešním příspěvku se proto zaměříme na přesnídávky a svačinky. Jak moc se jich nové pokyny dotkly? Jaké změny čekají kuchařky a na co si budou muset zvykat děti?
Doporučené pomazánky
Domnívám se, že doporučení týkající se přesnídávek a svačin nejsou nijak striktní a ponechávají kuchyním velkou míru samostatného rozhodování o tom, co dětem připravit. Mezi pomazánkami by se 4x do měsíce měla objevit luštěninová nebo zeleninová a 2x rybí. S tím asi nebude problém – určitě také zařazujete mrkvovou, rajčatovou, celerovou, křenovou či kedlubnovou pomazánku. I sortiment rybích pomazánek je široký (z konzervovaných ryb, z pečeného rybího filé, uzené makrely…).
V naší školce je mají děti 4x měsíčně a mají je docela rády. Dost velké mezery máme u nás v luštěninových pomazánkách. Občas zašleháváme do pomazánek jemně strouhané tofu, děláme pomazánku z cizrnové mouky nebo z vařené červené čočky, ale děti je většinou odmítají. Snad je to i tím, že paní kuchařky nemají s takovými pomazánkami zkušenosti a chybějí osvědčené recepty. A navíc jsou to pro děti neznámé chuťové kombinace.
Obilné kaše
Obilné kaše 2x měsíčně – to je další doporučení pro školky. Do jídelníčku je u nás zařazujeme vždy na ranní přesnídávku a děti si je opravdu oblíbily. A to i takové, o nichž jsme zpočátku trochu pochybovali: ovesnou, pohankovou, jáhlovou. Kvůli rychlejší tepelné úpravě je vaříme z pohankových a jáhlových vloček, které již není problém u našich dodavatelů koupit. Klasikou jsou krupicová nebo rýžová kaše – ta je nejlepší z kulatozrnné rýže. Někdy je sypeme kakaem, jindy skořicí nebo strouhanou čokoládou nebo zdobíme medem. Doplňujeme je kompotovaným nebo čerstvým ovocem.
Potíží při zařazování kaší do jídelníčku může být časová náročnost. Musíte počítat s tím, že jejich vaření i výdej dětem si žádá více času než příprava pečiva s pomazánkou. Na to je dobré myslet už při sestavování jídelníčku.
Ovoce a zelenina vždy
Ovoce nebo zelenina by měla být podle ND součástí každé přesnídávky i svačinky. Věřím, že tak tomu bylo ve většině školek i dosud, a tak se splněním tohoto doporučení nebude v jídelnách problém. Doporučení přitom nerozlišuje, zda jde pouze o oblohu nebo o dílek ovoce či zeleniny ke kousání. K tomu se v ND jen uvádí, že „slané přesnídávky je vhodnější doplňovat zeleninou, přesnídávky sladké spíše ovocem.“ Jistě by nikoho nenapadlo zkombinovat třeba sladký tvarohový krém s rajčetem, ale nevidím důvod nedoplnit ovocem sýrovou pěnu nebo pomazánku ze strouhaného sýra.
Zavedení ovocných a zeleninových talířů
Pozitivně se hodnotí, pokud je ovoce nebo zelenina dětem k dispozici na talířích po celý den. Rozumí se tím například, že ráno omyté ovoce nebo zeleninu nakrájíte, naservírujete na talíř, který se umístí ve třídě tak, aby si z něj děti mohly podle chuti vzít. Před tím, než takové talíře zavedete, je potřeba o tom promluvit s ředitelkou školky a dojednat, jak konkrétně to bude probíhat. Bude se talíř s ovocem nabízet dětem hned ráno ještě před přesnídávkou? Pokud děti všechno snědí, bude se v průběhu dne ovoce či zelenina doplňovat? Bude učitelka ochotná dohlížet, aby děti neplýtvaly nebo aby se nepřejídaly oblíbeným ovocem před obědem? A určitě vás napadanou ještě další otázky, které bude potřeba řešit.
Jaké pečivo a chléb?
ND se v další části věnuje nabídce celozrnných, vícezrnných, žitných, žitnopšeničných a speciálních druhů pečiva a chleba. V jídelníčku se mají objevit 8x za měsíc. To pro většinu školek ale není žádná novinka. Pozor ale na dalamánky nebo korn rohlíky navrchu posypané solí, ty pro děti nejsou vůbec vhodné.
ND stručně popisuje jednotlivé druhy pečiva včetně konkrétních názvů, abychom měli při nákupech jednodušší orientaci. Složení jednotlivých výrobků vám bez problémů dodá každá pekárna nebo ho vyčtete z etiket baleného pečiva.
Nepoužívejte uzené maso, uzeniny a paštiku
Uzenému masu, uzeninám a paštikám bychom se podle ND měli vyhýbat. Nejde o přímý zákaz, ale jídelna bude lépe hodnocena, pokud tyto suroviny vyřadí. Rozhodně je lepší připravit ve školce pomazánku z vařeného či pečeného masa. Paštiky u nás nekupujeme už několik let, protože v nich nevidíme pro děti nic přínosného, jen spoustu tuku, soli a trochu nekvalitního masa. Nezařazujeme ani uzené maso, ale zatím si nedokážu představit, že bychom se úplně rozloučili se šunkou. Nepopulární změny se snažíme zavádět postupně a tak plátek šunky nebo šunkovou pěnu stále dáváme na svačinku asi 1x v měsíci. Děti mají samozřejmě šunku rády.
Vhodné kombinace
Součástí ND je také seznam vhodných a nevhodných kombinací oběda s doplňkovými jídly. Jde hlavně o to, aby jídelníček nebyl jednostranný, ale aby byl pestrý a obsahoval všechny potřebné živiny při současném plnění spotřebního koše.
Změny nebudou velké
Myslím si, že v nabídce přesnídávek i svačin není z pohledu nového ND nutné dělat nějaké větší změny. Pokud jste však zjistili, že by váš jídelníček některým doporučením nevyhověl, zamyslete se nad tím a do těch nejjednodušších změn se postupně pusťte. Není dobré vše měnit hned a ND to ani nevyžaduje. Dejte čas dětem i kuchařkám, aby si na nové věci mohly zvyknout a přijaly je za své.
Zdenka Macháčková je vedoucí ŠJ ve Všestarech
je vedoucí ŠJ ve Všestarech
Diskuze
Autor: Lohovčanka
„Suché“ na svačinku
Dobrý den, prosím o radu. Vedoucí ŠJ dělám krátce, ale maximálně se snažím o pestrost, vyváženost atd. celého jídelního lístku. Objevila se však skupina rodičů, kteří požadují podávat k svačinkám i suché pečivo, protože jejich děti prý pomazánky nejí. Pokud však na takový požadavek přistoupím, přestanou jíst nabízené svačinky i ostatní děti a všechny budou chtít jen „suché“. Jaké zkušenosti máte vy?