Vyhláška o školním stravování 107/2005 Sb. přinesla s používáním v praxi několik problémů:
1) Rozdělení strávníků dle věkových skupin je největším problémem pro mateřské školy, které mají 7leté strávníky. Tento problém by bylo možno vyřešit změnou kategorií strávníků z kategorií určených věkem na kategorie určené stupněm školského zařízení.
2) Jídlo ve školních jídelnách by mělo být plnohodnotné a vyvážené a mělo by odpovídat současným poznatkům o výživě a dětské strávníky seznamovat s racionální výživou. Jelikož se ve školních jídelnách neustále snižují počty odborně vzdělaných zaměstnanců, je třeba mít danou „předlohu“, která by zaměstnancům školních jídelen pomohla alespoň rámcově vařit zdravě dle současných poznatků o výživě. Velká část problému spočívá v tom, že nyní nejsou v ČR vydané oficiální aktuální výživové doporučené dávky. Není jasné, kdy nové VDD budou. Z tohoto důvodu je naší snahou nalézt jiný způsob řešení.
Jako nejlepší cesta se jevilo rozpracovat detailněji a ve větší šíři spotřební koš, než je uveden v současnosti ve vyhl. 107/2005 Sb. Poté, kdy toto řešení bylo téměř dovedeno do konce, zjistili jsme velmi závažnou skutečnost, a to, že do spotřebního koše je ve školních jídelnách i mateřinkách započítáváno pouze jídlo, které provozovna uvaří – tzn. nejsou tam započítávány např. knedlíky, zákusky, sladké pečivo, mléčné výrobky (puding) aj. výrobky zakoupené od externího výrobce.
Další komplikací je, že pokud budou jinde zakoupené potraviny započítány do spotřebního koše, software k tomuto účelu používaný zařadí potravinu vždy jen do 1 skupiny surovin – příklad: děti dostanou po obědě koblihu jako zákusek, tato kobliha bude programem na počítání spotřebního koše zařazena jen do skupiny např. mouka, nebo jen do skupiny cukr, nebo jen do skupiny tuk, takže nebude rozdělena dle skutečně zastoupeného množství surovin do jednotlivých částí spotřebního koše.
Závěr:
Řešení vzniklé situace je velmi složité. Ideálním řešením by bylo přijetí nových výživových dávek.
Jiným, složitějším řešením by bylo upravit stávající počítačový program nebo zavést zcela nový do všech školských zařízení, který by uměl rozdělit potravinu dle použitých surovin a spočítal alespoň základní nutriční hodnoty.
Přes všechny výše uvedené potíže máme zájem problém vyhl. 107/2005 Sb. dále řešit.
L. Škaloudová, Státní zdravotní ústav
Diskuze
Autor: Vladimír Bureš
S programem VIS to lze snadno
Většina jídelen patrně používá programy od firmy VIS. Pro tyto jídelny informace z článku o nutné úpravě SW není pravdivá. Programy VIS počítají spotřební koš v souladu s vyhláškou, do spotřebního koše se započítávají všechny potraviny, není problém surovinu zařadit do více skupin ve spotřebním koši. Zákazník si může zakoupit též modul Nutriční hodnoty, který velmi přesně vyčíslí obsah nutričních hodnot a dalších parametrů všech použitých surovin pro přípravu jídel.
Autor: Zátopková
spotřební koš
Prosím, odpovězte mi na otázku,kde je možno sehnat program na vypracování spotřebního koše a kolik tento program stojí.Děkuji.S pozdravem.
Autor: František Adámek
Re: spotřební koš
Vážená paní Zátopková, obraťe se, prosím, na obchodní linku firmy VIS – 377 457 334. Rádi Vám (podle Vašich technických a finančních možností) nabídneme optimální řešení.
Autor: 3w
Do spořebního koše jde vše
Nevím, jak jste přišla na to, že do spotřebního koše nejsou započítávány nakoupené potraviny. Do spořebního koše jsou započítávány všechny potraviny. Nakoupím jogurt, musím nakoupit, jinak nesplním v miskách HACCP, rozpočítám do spotřebního koše. Nakoupím zmrzlinu – rozpočítám do spotřebního koše.
Ale již od nástupu do jídelny mám stejný názor – spořební koš je nesmyslný – co projde výdejkou se odrazí ve spotřebním koši, bohužel i to, co končí v drtičích odpadu a ne v žaludku dětí. Stejně nesmyslné je rozdělení dle věku. Staré dělení podle třídy, do které dítě chodí bylo bezproblémů. Stejně děti dostanou, co si řeknou – prvňák sní 5 knedlíků, když je chce a deváťačka křičí, že 3 jsou moc.
Myslím, že se nažíme v našich jídelnách vařit dle zásad racionální výživy, ale možná by nám do naší odborné práce nemuselo tolik zasahovat neodborné vedení škol a často celý učitelský sbor, který vždy ví nejlépe, co konkrétního máme vařit a co ne. A na úbytku kvalifikovaného personálu má snad také zásluhu vedení škol – za nabízené ohodnocení se k nám nikdo nepohrne a úroveň se bude dále snižovat. Škoda.