Přeskočit na obsah

Problematika odpadového hospodářství

Jedna z přednášek na konferencích ústavního stravování se zabývala problematikou odpadového hospodářství. Kromě přehledu předpisů, povinností původce odpadů a třídění odpadů se zabývala i různými způsoby likvidace zbytků jídel.

Autor: Jana Königová

Pozn. redakce:
– Následující text je pouze stručným záznamem přednášky, nejde o úplný a doslovný záznam vystoupení.
– Přečtěte si další přednášky z konferencí:
Realizace správné výrobní a hygienické praxe
Struktura zákonných povinností a bezpečnost ve stravovacím provozu

Výběr platných vnitrostátních právních předpisů:

  • zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění
  • vyhláška č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, v platném znění
  • vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění
  • vyhláška o biodegradabilních odpadech – v návrhu


Základní pojmy

odpad je (§3 zákona o odpadech):

  • každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit

odpadem není (§2 zákona o odpadech):

  • odpadní voda
  • konfiskáty živočišného původu
  • radioaktivní odpad
  • odpad z hornické činnosti a drahých kovů
  • odpad trhavin a výbušnin
  • ……..

původce odpadů

  • právnická nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání
  • obec je původcem komunálních odpadů jejich odložením fyzické osoby na místo k tomu určené

oprávněná osoba

  • osoba, která má souhlas krajského úřadu (rozhodnutí krajského úřadu dle §14 odst.1 zákona o odpadech) k provozování zařízení:
    – ke sběru a výkupu
    – k využívání (např. kompostárna)
    – k odstraňování (např.spalovna)


Povinnosti původce odpadů (§16 zákona o odpadech):

  • zařazovat odpady podle druhů a kategorií 
  • zajistit přednostní využití odpadů
  • odpady předat pouze oprávněné osobě
  • ověřovat nebezpečné vlastnosti odpadů
  • shromažďovat odpady utříděné podle druhů a kategorií v nádobách k tomu určených
  • zabezpečit odpady před znehodnocením, odcizením a únikem
  • vést průběžnou evidenci
  • umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, předložit dokumentaci a poskytnoutpravdivé údaje
  • původce je odpovědný za nakládání s odpady do doby převedení do vlastnictví oprávněné osobě

Třídění odpadů

20 01 08 – biologicky rozložitelný odpad z kuchyní a stravoven, obsah lapolů
20 01 25 – jedlý olej a tuk zbylý po fritování
15 01 01 – papírové a lepenkové obaly
15 01 02 – plastové obaly
15 01 04 – kovové obaly
15 01 05 – kompozitní obaly (Tetrapack)
15 01 07 – skleněné obaly
20 03 01 – směsný komunální odpad


Vedení průběžné evidence odpadů

  • každý původce, za každý druh odpadu zvlášť
  • název, katalogové číslo a kategorie odpadu, množství (kg, t, počet nádob – koeficient)
  • kód způsob nakládání (původce):
    – A00 – produkce odpadu
    – AN3 – předání oprávněné osobě
  • identifikace oprávněné osoby (IČ, provoz, …..)
  • datum, číslo zápisu, odpovědná osoba


Kontrola odpadového hospodářství

kontrolní orgány

  • inspekce životního prostředí (ČIŽP)
  • krajské úřady
  • obecní úřady s rozšířenou působností
  • obecní úřady – pořádek, zapojení do systému obce

předmět kontroly odpadového hospodářství

  • průběžná evidence (popř. roční hlášení)
  • doklady o předávání odpadu (potvrzení)
  • smlouvy s obcí, s oprávněnou osobou
  • platné rozhodnutí kraje (souhlas dle §14 odst.1 zákona o odpadech)
  • třídění odpadů dle katalogu
  • shromažďovací prostředky (popis nádob)
  • umístění sběrových nádob

sankce (až 300 000,- Kč)

  • nevedení průběžné evidence
  • netřídění dle katalogu odpadů
  • využívání systému obce bez smlouvy, nebo nepředávání odpadů oprávněné osobě

Zbytky z přípravy jídla

zbytky jídel 

  • nelze dávat do směsného komunálního odpadu
  • nelze dávat zemědělci ke zkrmení
  • nelze dávat útulku pro psy
  • nelze rozdat zaměstnancům
  • neprodukujeme odpady – máme drtič

jaké přepisy to zakazují
Vyhláška č.451/2000 Sb., kterou se provádí zákon č.91/1996 Sb., o krmivech, ve znění zákona č.244/2000 Sb.
– zákaz výroby krmiv z odpadů a zkrmování odpadů:

  • hospodářskými zvířaty, kromě kožešinových zvířat
  • zvířaty v zájmovém chovu, které nejsou požívány (např. pes, kočka)
  • pevné komunální odpady (např. odpady z domácností)
  • odpady z restauračních provozů mimo potravin rostlinného původu
  • obaly a jejich části, které již byli použity na výrobky pro zemědělské a potravinářské účely


Drtiče kuchyňských odpadů

– zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, v platném znění

  • §18 Odvádění odpadních vod
    (2) Kanalizací mohou být odváděny odpadní vody jen v míře znečištění
    a v množství stanoveném v kanalizačním řádu a ve smlouvě o odvádění odpadních vod. Odběratel je povinen v místě a rozsahu stanoveném kanalizačním řádem kontrolovat míru znečištění vypouštěných odpadních vod do kanalizace.

– kuchyňský odpad není odpadní voda a vypouštění těchto odpadů do kanalizace je v rozporu s kanalizačním řádem a uzavřenou smlouvou mezi odběratelem a vlastníkem kanalizace

– vyhláška č. 428/2001 Sb., v platném znění, k zákonu o vodovodech a kanalizacích 

  • obsah nerozpuštěných látek (NL) je zpravidla limitován koncentrací 500mg/l

– z drtiče kuchyňských odpadů: 4-5 tis. mg/l NL

– používaní drtičů kuchyňských odpadů lze mimořádně povolit

  • kapacita čistírny odpadních vod musí být dostatečná
  • není pravděpodobné usazování v kanalizaci

autor přednášky: ing. Jana Königová, přednášející: ing. Lucie Janotová

Autor: Jana Königová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Tereza

    Škoda
    Mrzí mě, že zde není zmíněno nařízení (ES) č. 1774/2002. Jde o základní předpis EU a nakládání s odpady z potravinářských podniků se řídím tímto nařízením. Tento právní předpis má větší právní sílu než zákon o odpadech. Sice má spoustu novel, ale přesto. Škoda.