Přeskočit na obsah

Proč nesolit? Protože sůl rozhodně není nad zlato…

Článek o významu soli pro lidský organismus.

Autor: Pavel Houser

Potřeba soli pro organismus se obvykle pohybuje okolo 1 g soli denně. Sůl zvyšuje tlak a vede k cévním i srdečním chorobám. Dnes však v potravě klidně sníme i 15 g soli denně. V zásadě platí, že pokud konzumujete sýry nebo uzeniny, množství soli zde stačí již zcela na to, abychom nemuseli dosolovat.

Problémy, které vyvolává trvalý přebytek soli, jsou přitom notoricky známé. K asi nejčastějším patří podíl soli na zvýšení krevního tlaku.

Pokud připravujeme maso a chceme docílit příslušné výrazné chuti, můžeme toho lépe docílit prostřednictvím zeleniny a bylin. Navíc zelenou natí můžeme omezit i pepř, který podle některých výzkumů může zvyšovat pravděpodobnost rakoviny močového měchýře. Bylinky můžeme použít do polévek, pod maso, jako zálivku salátů, do omáček i do nádivky. Pažitku, bazalku či petrželku si navíc můžeme i v průběhu zimy pěstovat doma v květináčích.

Z historie známe navíc řadu případů prakticky naprosté bezsolné diety. Například mexické město Tlaxcala bylo v 15. století v obklíčení říše Aztéků, kteří město obklopili prakticky neprodyšnou blokádou. Následkem toho neokusili tlaxcalanští Indiáni po dvě generace sůl, což se ovšem na jejich stavu nijak negativně neprojevilo. Díky tomu mohli tlaxcalanští bojovníci znamenat vítanou pomoc pro Cortésovy Španěly při dobytí Mexika.

Autor: Pavel Houser

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se