Přeskočit na obsah

Program Pohyb a výživa v pilotních školních jídelnách Jihomoravského kraje

Program Pohyb a výživa iniciovaný MŠMT se snaží zavést změny v pohybovém a výživovém režimu žáků základních škol. Své místo zde mají i školní jídelny. Seznamte se, jak program probíhal v některých jídelnách Jihomoravského kraje.

Autor: Mgr. Jana Spáčilová
Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno

Do pokusného ověřování účinnosti programu Pohyb a výživa (základní informace o programu najdete zde), realizovaného po celý uplynulý školní rok, bylo zapojeno celkem 33 pilotních základních škol různých typů včetně školních jídelen. Jak se povedlo program uplatnit na jižní Moravě, konkrétně ve školní jídelně Svážná Brno, v Sokolnicích a Němčičkách?

Program Pohyb a výživa ve školní jídelně

Školní jídelna hraje ve vzdělávacím systému žáků velkou roli. Významně se může podílet na vytvoření podnětného školského prostředí pro výživový režim žáků. Základními prioritami školních jídelen stanovených v programu Pohyb a výživa byly priority skryté pod tzv. šesti „P“, a to pravidelnost, pestrost, přiměřenost, příprava, pravdivost a pitný režim. Školní jídelny po celý školní rok usilovaly o to, jak co nejlépe, podle svých možností, jednotlivé priority naplňovat. A jak se jim dařilo?

Pravidelnost

Pravidelnost ve stravování je jednou ze zásad správného výživového chování. Interval mezi jednotlivými jídly, v případě školy mezi svačinou a obědem, by neměl být delší než tři hodiny. S plněním tohoto pravidla nebyl v pilotních školách žádný problém, stejně tak jako s ním není problém asi ve většině ostatních českých škol. Jako jedno z možných a kvalitních řešení, jak zajistit školákům pravidelný a pestrý režim v denním stravování vnímáme školní svačiny připravované školní jídelnou. V rámci pokusného ověřování programu Pohyb a výživa byly všechny školy k zavedení školních svačin motivovány a snažily se je více propagovat mezi dětmi, učiteli a rodiči.

Školní jídelna na Svážné, městská škola velkého typu, připravovala školní svačiny již v minulém školním roce, nicméně počet odběratelů z 1. stupně byl velmi nízký, kolem deseti žáků. Letos se odběr svačin podařil navýšit dvojnásobně. To lze samozřejmě vnímat jako úspěch, ale pořád je počet nízký. K navýšení odběru svačin pomohl „Týden svačin“ vyhlášený ve 3. třídě a také finanční dotace od zřizovatele školy. Svačinu jedli žáci ve školní jídelně o velké přestávce, dostávali ji atraktivně servírovanou na dezertním talířku společně se sklenicí nápoje, nikdy nechyběl kousek ovoce nebo zeleniny. Ve školní jídelně v Sokolnicích se svačiny realizovat nepodařilo, a to z důvodu provozního, neboť budova školy sídlí na jiném místě než školní jídelna. Důvodem, proč se svačiny nedařilo realizovat ve škole v Němčičkách, byl nízký zájem ze strany rodičů a dětí.

A co vaše školní jídelna – daří se vám svačiny připravovat?

Pestrost

Pestrost je velmi důležitým aspektem správného stravování. Názornou ukázkou pestrosti stravy v programu Pohyb a výživa se stala Pyramida výživy pro děti, díky které se žáci ve výuce naučili, co vše patří do denní stravy. Také pro jídelny se tato pyramida stala jednoduchým, přitom velmi cenným pomocníkem pro sestavení kvalitního, nutričně vyváženého jídla, ať už oběda nebo svačiny. Školní jídelny se snažily usilovat o to, aby každé jídlo obsahovalo surovinu ze všech pater Pyramidy výživy pro děti a aby vždy obsahovalo alespoň jednu porci ovoce nebo zeleniny. A to se pilotním jídelnám naplňovat dařilo, nyní se pyramidou řídí více než kdy jindy.

Pestrost a zároveň pravidelnost je velmi důležitá v případě konzumace ovoce a zeleniny. Ve všech jídelnách se nabídka ovoce a zeleniny zpestřila a rozšířila. V Sokolnicích byla nově zavedena možnost vlastního výběru zeleninové oblohy dětmi, na Svážné nabízeli dětem zeleninový pult, v Němčičkách se celý duben nesl v duchu zařazování nových variací zeleninových a ovocných salátů. Způsobů, jak podpořit a zpestřit konzumaci ovoce a zeleniny, je spousta.

Za zveřejnění stojí nápad z Němčiček. I když byl program zaměřen na žáky 1. stupně základní školy, zpestřili podporu konzumace ovoce i u dětí v mateřské škole. Při příležitosti loučení s předškoláky vytvořily kuchařky jako dezert k obědovému menu velkou ovocnou pyramidu, neodolatelnou nejen chutěmi, ale také svým vzhledem. Na polystyrenovou konstrukci pyramidy obalenou alobalem napíchaly pomocí špejlí různé druhy ovoce, které pak děti mohly samozřejmě sníst.

A co vaše školní jídelna – nechybí ke každému obědu ovoce nebo zelenina?

Přiměřenost

Kromě úlohy nasytit strávníka může školní jídelna nenásilně a postupně ovlivňovat výživové chování dětí a jejich chuťové preference. Zařazení méně tradičních nebo pro děti méně oblíbených potravin, jako jsou ryby nebo luštěniny, pomáhá zvyšovat výživovou pestrost a pro děti je právě školní jídelna místem, kde se s těmito potravinami mohou pravidelně setkávat a učit se je konzumovat. Doporučení, že dětem je třeba nabízet neznámé nebo méně oblíbené potraviny postupně, nejdříve jako součást pokrmu, přílohy nebo salátu, a méně obvyklé potraviny se vyplatí kombinovat s tradičními, je dobře známé a stalo se také pravidlem pro školní jídelny v program Pohyb a výživa.

Důkazem snahy pilotních školních jídelen ovlivnit chuťové preference dětí je několik nových receptů na jídelních lístcích, např. karbanátek s luštěninou, zeleninové rizoto s bulgurem, zapečená brokolice s rybím masem, salát z červené čočky, kuřecí směs se sójovými kousky, rizoto s rybím masem, zapečené těstoviny s rybím masem, polévka z dýně Hokaido, ovocný salát s ořechy, čočková sekaná, mléčné polévky, kapustové karbanátky s pohankou, zeleninová musaka (zapečené brambory s lilkem a bešamelovou omáčkou).

A co vaše školní jídelna – zařazuje do jídelního lístku méně tradiční potraviny?

Příprava

Pravidlo „příprava“ zahrnuje důležitost používání čerstvých, sezónních a regionálních surovin, omezování polotovarů a dochucovacích přípravků, naplňování spotřebního koše a dodržování zásad pro sestavování jídelního lístku. Doporučení, jak sestavit jídelní lístek ve školní jídelně, uvedené v metodickém materiálu programu Pohyb a výživa (volně dostupný na webových stránkách programu), bylo pilotním školám podporou pro kvalitně sestavený jídelníček, tedy jídelníček sestavený dle zásad správné výživy a co nejpestřeji, co se týká různorodosti pokrmů ve vztahu k výběru surovin, konzistenci, barevnosti, chuti, technologické úpravě, sytosti a stravitelnosti pokrmů.

A co vaše školní jídelna – nenabízí v jednom týdnu např. 2x pokrm z rýže nebo v rámci jednoho jídla luštěninovou polévku a luštěninový pokrm?

Pravdivost

Prostředí školní jídelny může, a také by být mělo, prostředím výchovným. V Němčičkách se mohly děti postupně během celého školního roku blíže seznamovat s Pyramidou výživy pro děti. První nástěnku zdobila pyramida výživy a zákeřná kostka (ta znázorňuje potraviny nevhodné pro nadměrnou konzumaci, jako jsou sladkosti, chipsy, slazené nápoje apod.) vlastnoručně malované zaměstnanci jídelny, další nástěnky byly zaměřeny vždy na jedno potravinové patro a doplněné spoustou barevných obrázků.

V Sokolnicích se zase děti pomocí obrázků a odborných informací seznamovaly s novými potravinami, např. bulgurem. Důležitým propagačním nástrojem školního stravování jsou webové stránky školy či samostatně školní jídelny. Během pokusného ověřování dbaly jídelny na jejich dostatečné zaplňování informacemi o provozu školního stravování včetně jídelních lístků a v Sokolnicích byly dokonce obohaceny o články o správném stravování dětí a výživě obecně.

A co vaše školní jídelna – je prostředím atraktivním a výchovným?

Pitný režim

Základem pitného režimu by měly být neslazené tekutiny a děti by k jejich pití měly být vedeny i v prostředí školy. V pilotních jídelnách se neochucenou vodu podařilo nabízet denně a podařilo se také snížit míru slazení čajů či jiných nápojů. Dle slov vedoucích jídelen si děti obyčejnou vodu oblíbily a její spotřeba se skutečně zvýšila.

A co vaše školní jídelna – nabízí dětem denně neochucený nápoj?

Konec programu, konec všeho?

Školní stravování ve všech pilotních jídelnách bylo před realizací programu na dobré úrovni, avšak vždycky se najde něco, co se může zlepšit. Díky programu Pohyb a výživa, metodické i lektorské podpoře dostaly školní jídelny impulz k zamyšlení nad stávající úrovní školního stravování a následně k realizaci možných změn za účelem ozdravění nabízené stravy a zlepšení prostředí školní jídelny. Pilotním jídelnám se priority programu dařilo naplňovat a přeji jim, aby v tom nadále pokračovaly. A vy, kteří se chcete inspirovat náměty programu Pohyb a výživa, se neváhejte podívat na webové stránky programu Pohyb a výživa.  

Mgr. Jana Stávková, lektor pro oblast výživy v programu Pohyb a výživa

Autor: Mgr. Jana Spáčilová
Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Anti-Pytlík

    Zdravá strava podle Brouka Pytlíka
    Mohu mít na všechny zúčastněné „odborníky“ jednu velmi skromnou prosbu? Přečtěte si už konečně něco o základech dětské výživy a přestaňte plodit tyto diletantské projekty, které naše školní stravování vracejí na úroveň středověku!

    • Autor: Vladimír Zavřel

      Nerozumím, jak se prohřešuje projekt, popřípadě školní jídelny, proti základům dětské výživy a jak vracejí stravování do středověku. Prosím o konkrétní příklady.

  • Autor: Wul

    Zneuznaný

    Příspěvek byl odstraněn z důvodu porušení Pravidel diskuse.