Přeskočit na obsah

Projekt Pohyb a výživa

V těchto dnech končí ověřování projektu Program a výživa, v kterém se školy a jídelny pokoušely zavést změny v pohybovém a výživovém režimu dětí. V čem projekt spočíval?

Autor: Zdenka Macháčková
je vedoucí ŠJ ve Všestarech

V roce 2013 přišlo ministerstvo školství s pokusným ověřováním projektu nazvaným Pohyb a výživa, v němž jde o to zavést určité změny v pohybovém a výživovém režimu žáků základních škol a následně v praxi zjistit, jak jsou tyto změny účinné. Impulzem pro nastartování tohoto programu byly opakující se zprávy o stále nižší fyzické kondici dětí a stoupajícím výskytu civilizačních nemocí včetně obezity mezi nimi.

Program je zaměřen na žáky 1. stupně, protože děti v tomto věku lépe vnímají a vstřebávají všechny nové podněty a mohou si snáze vybudovat pozitivní vztah k novým pohybovým aktivitám a zdravému životnímu stylu. Pro to, aby byl projekt úspěšný, je důležité, aby se do něj naplno zapojili nejen pedagogičtí pracovníci a rodiče žáků, ale i pracovníci školních jídelen.

Metodické pokyny

Do programu Pohyb a výživa, který byl naplno odstartován v létě 2013, bylo zařazeno 33 pilotních škol různých typů včetně malotřídních z 11 regionů Čech a Moravy. Na počátku byly školy vybaveny základními vzdělávacími materiály – plakáty s pyramidou výživy i pyramidou pohybu, pracovními sešity pro děti i metodickými pokyny pro učitele, vychovatele a kuchařky. V nich jsou obsaženy náměty pro konkrétní činnosti, které mají žáky vést k pravidelnému pohybu a správné výživě.

Nás samozřejmě více zajímá oblast týkající se stravování. Zde program doporučuje například častější zařazení výuky o potravinách a zdravé výživě do různých školních předmětů i zajištění vhodného stravovacího a pitného režimu pro žáky. Důležité přitom je, aby děti našly podporu také u rodičů, a nově získané poznatky tak využívaly i mimo školu.

Pro účely projektu byly vytvořeny speciální webové stránky, kde jsou průběžně doplňovány další informace. Tam se také objevují zprávy z akcí, které zapojené školy uspořádaly a které se tak mohou stát dobrou inspirací i pro školy, které se zmiňovaného projektu neúčastní. Například v základní škole Nedabyle uspořádali pro všechny žáky prvního stupně Den zdraví, při kterém si děti povídaly o správné výživě s odbornou lektorkou, plnily různé úkoly na téma potravinová pyramida a na závěr si společně přichystaly zdravou svačinu. Základní škola a mateřská škola Vl. Rady v Českých Budějovicích se pustila do přípravy odpoledních svačin pro děti pobývající ve školní družině. Po celý listopad 2014 tak mohli malí žáčci vidět a ochutnávat správné svačinky – vždy s malou porcí ovoce nebo zeleniny a vhodným nápojem.

Základní priority 6P pro stravování dětí

Celým programem se prolíná šest základních priorit nazývaných 6 P. Pro oblast výživy to znamená nutnou spolupráci školy a školní jídelny v těchto bodech:

  1. Pravidelnost – zabezpečení pravidelného stravování včetně nabídky svačin připravených v jídelně a dodržování intervalu max. 3 hodiny mezi jídly.
  2. Pestrost – příprava pestré, chutné a zdraví prospěšné stravy. Každý oběd by měl obsahovat jednu porci zeleniny nebo ovoce.
  3. Přiměřenost – zařazování nových a méně oblíbených potravin vhodným způsobem přijatelným pro děti (jako součást pokrmu, přílohy nebo salátu).
  4. Příprava – upřednostňování čerstvých a regionálních surovin, omezování polotovarů a dochucovadel.
  5. Pravdivost – propagace školního stravování a jeho začlenění do vzdělávacího systému školy.
  6. Pitný režim – každodenní nabídka pitné vody v podobě atraktivní pro děti (ochucené citronem, pomerančem, bylinkami).

Kromě toho jsou na webu připraveny pro školní jídelny různé metodické pomůcky, např. na téma sestavování jídelních lístků.

Aby dětem v jídelně i doma chutnalo

K zamyšlení pak vybízejí texty s názvem „Jaká jsou pro a proti“ při výběru ze dvou druhů jídel či „Chuťové preference dětí“. V něm autorka Leona Mužíková z katedry výchovy ke zdraví PF MU v Brně upozorňuje mimo jiné na úskalí, která se často u dětí objevují s poznáváním nových potravin a nových chutí. Odmítá, aby dítě bylo do jídla násilně nuceno, naopak zdůrazňuje, jak je důležitý osobní příklad dospělých – rodičů, učitelů a vychovatelů. Dále připomíná, že „děti si málokdy oblíbí pokrm, během něhož jsou kárány nebo napomínány. Příjemná atmosféra u jídla zvyšuje chuť zkusit novou potravinu nebo pokrm.“ Zvláště malé děti by měly mít u jídla klid a také dostatek času.

V další části článku jsou uvedeny jednoduché rady, jak dětem nabízet méně známé nebo méně oblíbené potraviny, na které velmi často nejsou zvyklé z domova. Ale právě rodinné zvyklosti a složení jídla, které děti dostávají doma, jsou rozhodující. Proto vidí autorka jako důležitý bod vzájemnou spolupráci školní jídelny a rodičů, např. formou dne otevřených dveří nebo ochutnávkou při pořádání rodičovské schůzky.

Vyhodnocení programu

Během celého pilotního ověřování vyplňují žáci různé ankety a v hodinách tělesné výchovy se testuje jejich fyzická zdatnost. Hodnoty jednotlivých měření, které měly děti na začátku projektu, budou porovnávány  s výsledky dosaženými při jeho ukončení. A právě s koncem tohoto školního roku se pojí i závěr celého ověřování. Jak v něm děti ze zúčastněných škol obstojí, bude známo až po zpracování výsledků závěrečného testování. S jeho závěry vás potom budeme na těchto stránkách informovat.

Zdenka Macháčková je vedoucí ŠJ ve Všestarech

Autor: Zdenka Macháčková
je vedoucí ŠJ ve Všestarech

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Adka

    Dobre premyslené
    Tak som zvedavá aké výsledky budú…ja by som zaviedla povinné vzdelávanie rodičov a budúcich rodičov – čo je v našej spoločnosti nemožné. Koreň problému je v rodičoch (česť výnimkám) mnohí sú leniví nachystať deťom poriadne jedlo a potom sahajú po polotovaroch. A deti by sa mali učiť v škole variť :)) Tie pokusy o varenie v školách sú dosť slabé..

  • Autor: stavja

    Poděkování za článek
    Za realizační tým projektu si dovoluji vyslovit poděkování autorce článku. Zajímavé je, že autorka není do projektu zapojena a není tedy z pilotní školy nebo pilotní jídelny. Toto externí hodnocení nás o to více těší. Za sebe, jako lektora pro výživu, musím dodat, že díky projektu se v mých pilotních školách změnilo několik věcí v pozitivním slova smyslu (ať už změna jídelníčku, výzdoba jídelny, propagace školního stravování). Metodický materiál je volně dostupný na stránkách projektu. Proto neváhejte a klidně materiály všichni využijte.

    • Autor: Nešťastné české děti!

      Chléb, medové máslo, čaj, banán, jablko…

      Co to je?! To má být strava školáka v rozvinuté zemi na úsvitu 21. století?!

    • Autor: Nešťastné české děti!

      Chléb, medové máslo, čaj, banán, jablko…

      Co to je?! To má být strava školáka v rozvinuté zemi na úsvitu 21. století?!