, vedoucí ŠJ Novoměstská 21, Brno
Pěstovat v dětech návyky ke zdravému životnímu stylu je pro nás, zaměstnance školních jídelen, práce nelehká. Z domu jsou k tomu některé děti vedené, ale některé zase ne.
Ve chvíli, kdy jsem slyšela o školním projektu „Zdraví“, plánovaném pro žáky 1. stupně naší základní školy v Brně na Novoměstské 21, snažila jsem se využít možnosti spojit tuto myšlenku i s naší školní jídelnou. A ejhle vyšlo to. Celá akce probíhala v týdnu od 23. 4. do 27. 4. 2012.
Soutěž „O nejlepší recept“
S paní učitelkou Drobnou jsme naplánovaly podrobnosti a spolupráce školy s jídelnou byla na světě. Paní učitelka oslovila, přes třídní učitelky, rodiče a děti. Děti ve stanoveném termínu přinesly recepty a byla vyhlášena soutěž „O nejlepší recept“. Podmínkou bylo, aby jídlo odpovídalo požadavkům na zdravé stravování. Některé děti splnily tento úkol velice dobře a já jsem tak mohla sestavit jídelníček na celý týden. Recepty byly rozmanité a některé velice zajímavé, ale práce to pro mne byla dost náročná, protože spousta receptů neobsahovala námi požadované gramáže. Tak bylo pouze na mé intuici a šikovnosti kuchařek sestavit a připravit jídlo, aby odpovídalo chuti i vzhledu. Určitě je něco jiné připravit jídlo doma pro několik členů rodiny, a něco jiného uvařit porce pro stovky strávníků. Ale myslím si, že se to povedlo.
Jak děti hlasovaly
No, a aby to nebylo jenom na nás v jídelně, připravila jsem hlasovací nádoby (skoro v každé kuchyni dostupné 4 litrové sklenice), označila jídlem, pro které se hlasuje a jako hlasovací žetony jsem použila červenou a bílou fazoli. Červená znamenala, že dětem jídlo chutnalo a bílá zas, že nechutnalo. Každý den probíhalo v jídelně hlasování a děti se těšily na to, aby mohly přidělit „hlas“ nebo naopak vyjádřit svůj nesouhlas s jídlem, které si objednaly a které jim bylo servírováno. Někdy se děti tvářily rozpačitě, bylo to hlavně, když házely bílou fazolku „nesouhlasu“. Ale rozhodně jsem je ujistila, že i negativní názor je důležitý, abychom věděli do budoucna, zda jídlo zařadit, či naopak nezařadit do jídelního lístku.
Beseda o výživě
V pondělí 30. 4. 2012 jsme se sešli s první a druhou třídou v knihovně. Připravila jsem si pro ně malou besedu, co si představují pod pojmem zdravý životní styl. Postupným správným směrováním jsme se dostali k závěru, co je v jejich vývoji důležité pro správný rozvoj a růst. Základním kamenem je správná životospráva, dostatek tekutin a pohyb. Po besedě proběhl malý testovací kvíz, děti měly se zavázanýma očima rozpoznat o jaký druh ovoce a zeleniny se jedná. A uspěly velice dobře, po hmatu poznaly vše a správně.
Společná příprava svačinky
Dalším bodem našeho setkání byla příprava svačinky, kde si mohly děti vybrat z třech druhů chleba a několika druhů zeleniny. Chléb si samy, každý svým nožem, namazaly připravenou rybí pomazánkou a ozdobily si ji zeleninou, kterou si samy zvolily. A to jste měli vidět, jak pomazánka mizela z připravených misek. Nenašla jsem žádné dítko, které by tuto pomazánku neochutnalo.
Ve školní kuchyni
Jako vrchol našeho programu byla prohlídka školní kuchyně a na závěr si každé dítě mohlo vyzkoušet zabalit dva povidlové koláčky, které jim pak paní kuchařka upekla v konvektomatu a děti je ve svých třídách snědly. Důležité pro děti bylo sdělení, že paní kuchařky musí zabalit kolem dvou tisíc koláčků na jeden oběd, to je celkem hodně překvapilo. Jejich úžas v očích a otázka „Tolik?“ byla bezprostřední a výmluvná. Nehledě na to, že to je jenom zlomek celodenní práce kuchařek. Proto jsem zdůraznila fakt, ať si to uvědomí, když odnáší nedojezené jídlo, co to dá práce pro paní kuchařky nachystat oběd pro tolik strávníků. A my máme i s vývozem kolem 900 porcí.
To stejné následovalo i další týden pro žáky třetího, čtvrtého a pátého ročníku. Myslím si, že prohlídka školní kuchyně a výroba vlastních koláčků patřila mezi nejzajímavější a poučné vyučovací hodiny dětí. Vzhledem k tomu, že byly děti moc šikovné, oslovila jsem některé firmy a ty ochotně přispěly dárky na vyhodnocení hlasování a ocenění dětí.
Jak dopadlo hlasování
Při hlasování zvítězila polévka brokolicový krém (bez přidané mouky), rajčatová omáčka s utajenou zeleninou (děti si chodily přidávat), ovocný salát se smetanou (smetana byla ochucena vanilkovým cukrem – výborný nápad) a jako svačinka byla vyhodnocena kefírová buchta. Všechny děti byly odměněny ovocem, a ty co uspěly při hodnocení jídla, obdržely ceny.
Svačinka
1. místo – Kefírová buchta
2. místo – Banánový tvaroh
3. místo – Pomazánka rybí s avokádem
Polévka
1. místo – Polévka brokolicový krém
2. místo – Polévka dýňový krém
3. místo – Polévka fazolová
Salát
1. místo – Salát ovocný
2. místo – Salát zeleninový
3. místo – Salát mix
Hlavní jídlo
1. místo – Omáčka rajčatová s utajenou zeleninou
2. místo – Zapečené kuřecí řízky
3. místo – Kuřecí maso v mrkvi
Má to smysl
Myslím si, že tento projekt byl pro všechny důležitý. Děti mají vědět vše nejen z učebnic, ale i samy přispět ke svému poznání a zamyslet se nad tím, jak se stravují, ale i to, co všechno pro ně musíme plnit, abychom jim zabezpečili odpovídající jídlo dle jejich věku. To, že měly možnost zasáhnout do sestavování jídelníčku a ovlivnit tak jeho skladbu, bylo pro ně zajímavé a při otázce zda jim ten projekt něco přinesl zněla jednotná odpověď: „Ano“ a na další otázku, zda můžeme i do budoucna něco podobného plánovat byla odpověď stejná.
Plnění úkolů
Při plnění všech úkolů v projektu „Zdraví“ si velká část dětí vybrala na samostatnou práci téma zdravá výživa, buď jako zdravé a nezdravé potraviny nebo i bylinky byly středem jejich zájmu. Také jedním ze stanovišť při celkovém plnění úkolů, bylo místo, kde rozdělovaly zdravé a nezdravé potraviny. A zajímavé bylo, že za zdravé potraviny považovaly pouze ovoce a zeleninu a postupně zjistily, že strava musí být vyvážená, nakonec i kuře našlo svoje správné místo.
Je důležité přimět děti, aby se nad svým životním stylem zamyslely a pokud to bude i v našich silách máme možnost je i tímto způsobem podporovat a směrovat. Myslím si, že podobné projekty rozhodně smysl mají.
, vedoucí ŠJ Novoměstská 21, Brno
Diskuze
Autor: kleopatra
Blahopřeji
Vaš projekt „zdraví“ ve ŠJ je úžasný. Moc dobrý nápad. Blahopřeji vám k jeho zrealizování. Máte můj obdiv.
Autor: Tíkalová
projekt“ Zdraví“
Vynikající nápad a moc zajímavé čtení.
Autor: marta ivanka
poděkování
Děkuji za vaše ocenění.
Autor: majka 1
obdiv
Zdravím do Brna, Marti máš můj velký obdiv za nevšední aktivity, které zvládáš i při svém studiu. Chtělo by to více takových lidí do školního stravování. Klobouk dolů!!!
Autor: Ivana Kováříková
projekt „zdraví“
Dobrý den paní Marto.
Moc se mi Váš článek líbil a zasloužíte si velikou pochvalu. Také si myslím, že takové aktivity jsou nejlepší způsob, jak zachránit školní stravování, i když je to spousta práce navíc. Určitě se ale touto cestou děti i rodiče (a také pedagogové) nejlépe seznámí s kvalitou Vaší práce a snad Vás v případě potřeby také rádi podpoří. Držím palce.
Stránkování