Přeskočit na obsah

Rady do soutěže O nejlepší školní oběd

Byla zveřejněna pravidla soutěže O nejlepší školní oběd 2015. Chcete se přihlásit a zjistit, jak to udělat, aby vaše jídelna uspěla co nejlépe? Byli jste v minulých ročnících neúspěšní a chcete vědět, proč? Přečtěte si dnešní článek, který shrnuje loňské zkušenosti z 1. kola soutěže.

Autor: Jana Stávková, Olga Hudcová

Podrobnosti k soutěži O nejlepší školní oběd 2015

Rok se s rokem sešel a vypuknutí 6. ročníku soutěže O nejlepší školní oběd je za dveřmi. Přemýšlíte, že letos přihlásíte vaši školní jídelnu? Jděte do toho! Nebo jste v soutěži vytrvalcem, ale vždy bez většího úspěchu? Zkuste to znovu! Ještě před odesláním přihlášky můžete nahlédnout pod pokličku soutěže, a to z pohledu porotce korespondenčního kola.

Ze zákulisí soutěže

Zastoupení porotců v korespondenčním kole soutěže je pestré – kuchaři, nutriční terapeutky i odborníci na školní stravování. Složení není náhodné, neboť každý má na hodnocení trochu jiný úhel pohledu a hlídá si především tu svoji branži. Členství v porotě znamená kromě potěšení, nadšení a radosti také velkou zodpovědnost, která je s tímto úkolem spojena.

Velký dík všem jídelnám

I když do finále postoupí vždy jen deset školních jídelen, každý z nás (porotců) jistě ocení i ty nepostupující, bez kterých by soutěž vlastně ani nemohla existovat. Mějme na paměti, že je to soutěž jako každá jiná a že bez konkurence by nemohlo být ani vítězů. Na tomto místě je třeba všem přihlášeným školním jídelnám vyslovit velký dík za jejich účast v minulých ročnících, ať už byl jejich výsledek jakýkoliv.

Přihláška je vstupenkou do soutěže

Prvním krokem k úspěchu školní jídelny je zaslání kompletně vyplněné přihlášky se všemi vyžadovanými náležitostmi, včetně veškerých doplňujících materiálů, jako jsou fotografie všech chodů (případně ještě lépe celého menu na jednom snímku) a jídelníček jako důkaz skutečného zařazování soutěžních pokrmů ve školní jídelně. Nejde totiž o vyšperkované a nereálné menu, ale o skutečné pokrmy, které žáci ze své školní jídelny znají a chutnají jim.

Za neúplnost přihlášky totiž odebírá komise body, případně ji ohodnotí počtem bodů s číslovkou nula a přihláška je tak mnohdy zbytečně vyloučena ze hry. Ač se jedná o záležitost administrativního charakteru, důkladně vyplněná přihláška se vším všudy svědčí o pečlivosti soutěžících a také o jejich touze vyhrát. Věnujte tedy této první fázi náležitou pozornost!

Co všechno porotce hodnotí?

Aktivní zájemci o soutěž, mějte vždy na zřeteli téma soutěže! Připomeňme, že loňskému ročníku vládlo téma „Moderně a originálně – pestrá strava pro děti ve školní jídelně“. Česnečka, hovězí vývar s nudlemi, kmínová polévka s kapáním, zapečené těstoviny s kuřecím masem, pečené kuřecí stehno s vařenými bramborami, rajčatový salát, jahodový pudink, ovocná přesnídávka, koupená műsli tyčinka nebo mrkvový salát jako dezert podle nás postrádají nápad a originalitu a nesplňují zadání soutěže.

Naopak například rybí polévka s rajčaty a špaldovým strouháním, mrkvovo-zázvorový krém s pažitkou, kuřecí roláda s červenou čočkou a špenátem, bulgur se zeleninou, muffiny z červené řepy nebo polentový koláč se švestkami jsou mnohem zajímavější. Souhlasíte? U těchto pokrmů může porotce navíc ocenit také snahu o zařazení surovin méně tradičních či pro děti méně oblíbených. Pro porotce je tedy splnění zadání velmi důležitým faktorem hodnocení! Dle různých kritérií posuzují porotci jednotlivé chody oběda (tj. polévka, hlavní pokrm s přílohou a dezert), nejen každý zvlášť, ale i dohromady jako kompletní menu.

Jíme i očima

A v této fázi soutěže to platí dvojnásobně. Po přečtení názvu soutěžního menu, ještě před pohledem na fotografii, zapracuje porotcova fantazie a subjektivní pocity, hlavou zní otázky: „Mám na tento pokrm chuť?“, „Jak asi vypadá?“ Následuje očekávaný pohled na fotografii, který je v této fázi soutěže velmi rozhodující. Dbejte tedy také na kvalitu fotografie.

Neméně důležitý je i vzhled pokrmu a kultura stolování. Zkrátka nalákejte na chutně vyhlížející barevně vyladěné menu. Tuto oblast totiž v každém ročníku několik jídelen zbytečně podhodnotí. Barevně nevýrazný hlavní chod doplní přílohou bez nápadu a podobně barevnou polévkou. Netvrdíme, že jídlo má hrát všemi barvami duhy, ale kupříkladu zelenina a ovoce, tolik zdraví prospěšné potraviny, nabízí celé barevné spektrum a na talíři umí s troškou fantazie a šikovnosti doslova kouzlit.

U menšiny přihlášených fotografií se kromě obědového talíře objevuje také příbor, profesionálně poskládaný ubrousek nebo sklenička s nápojem ozdobená ovocem. Není to sice podmínkou, ale vždyť i tyto drobnosti ke správnému stolování, a tak i školnímu stravování patří, nebo ne? Je tedy vhodné myslet na to, že v prvním kole porotci „jí“ především očima.

Nutriční hodnota menu

Co myslíte, mohlo by se do finále dostat menu, které nabízí zelnou polévku s klobásou nebo cizrnovou s párkem, koláč z polotovaru či smaženou koblihu? Nejen pro nutričního terapeuta, ale i ostatní porotce, kteří se výživou zabývají, je zcela zásadním hodnotícím kritériem to, co je na talíři naservírováno. Konkrétně to znamená, že porotce si pohledem na fotografie a receptury rozebere pokrm na jednotlivé živiny a na jejich zastoupení.

Stejně jako v případě pestrosti barev je na talíři důležitá také pestrost základních živin (bílkovin, sacharidů a tuků), vitaminů a minerálních látek. Soutěžní pokrm by měl být plnohodnotný, připravený z kvalitních a čerstvých surovin a zcela jistě se neobejde bez ovoce a zeleniny. Například menu složené ze špenátové polévky, kuskusu s restovanou zeleninou a okurkového salátu zcela postrádá bílkovinnou složku a představuje tak neplnohodnotný pokrm.

Různorodost ve vztahu ke konzistenci, chuti, technologické úpravě vlastní přípravy pokrmů, sytosti a stravitelnosti? I to jsou důležité podmínky správně sestaveného obědového menu. Prozradit můžeme, že pestrost v tomto ohledu nesplňuje například kombinace mletého masa a bramborové kaše (podobná konzistence), dýňové polévky a svíčkové omáčky (chybí barevnost), syté polévky a sytého hlavního pokrmu, fazolové polévky a zapečeného květáku (nadýmavé pokrmy).

Kromě různorodosti použitých surovin hodnotí porotce také jejich výběr. Je při přípravě polévky použit jen bujón nebo poctivý vývar z masa a zeleniny? Hotová směs na přípravu moučníku nebo vlastnoručně namíchané těsto? Jak jsou pokrmy dochucovány? Zařazují kuchaři této školní jídelny do jídelníčku uzeniny? Obsahuje pokrm nějaké méně tradiční suroviny? Je dezert lehkou tečkou na závěr nebo obsahuje spoustu tuku a cukru? Je součástí dezertu ovoce? To vše napoví, neboť i toto jsou aspekty, které o „finálové desítce“ mohou rozhodnout.

Může vysoce hodnocené menu z prvního korespondenčního kola neuspět ve finále?

Samozřejmě, že může. Hodnocení v první fázi soutěže není zcela stejné jako ve finále, kde do poroty zasedají jiní lidé s jiným pohledem na soutěž. Ve finále sehraje velkou roli vlastní kuchařský um, chuťové preference porotců, velkou roli hraje míra adaptability soužití se s neznámým prostorem pro vaření, a samozřejmě i tréma a štěstí.

Proč je důležité se zúčastnit?

Zapojení každé školní jídelny do soutěže je velkým přínosem nejenom pro ni samotnou, ale také pro celý systém školního stravování. Pořádání soutěže a její medializace v novinách, televizi i rozhlase zvyšuje prestiž povolání celého týmu školní jídelny. Účast v soutěži je jednou z příležitostí, jak ukázat rodičům malých strávníků i celé veřejnosti, že zdravé, pestré a chutné obědy nejsou jen výsadou luxusních restaurací oceněných michelinskou hvězdou. V neposlední řadě je soutěž i zábavou, která zcela jistě utužuje vztahy v kolektivu, také přináší možnost poznat ostatní kolegy a kolegyně, podělit se o zkušenosti i navázat přátelství. Probuďte v sobě soutěžního ducha a aktivně se zapojte i vy do soutěže O nejlepší školní oběd 2015!

Mgr. Jana Stávková, Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno; Ing. Olga Hudcová, KHS Brno – odborná referentka a nutriční terapeutka

Autor: Jana Stávková, Olga Hudcová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: vpz

    Jednou dobré vždycky dobré??
    Je to moc pěkný článek, jen se obávám že ambice předčí realitu… Porotce by mělo zajímat především to, zda škola vaří bez těchto bujonu a podobných věcí po celý rok. Vytáhnout se jednou za rok není zas takový problém, nemyslíte? Na soutěži bude prezentována kaše z brambor a jinak na lístku ze školy nebudou chybět špagety s kečupem a prášky od Vitany mají pré…trochu alibistické…

    • Autor: stavja

      Děkuji za Vaši reakci. Částečně s Vámi souhlasím, ale pojďme věřit tomu, že školní jídelny, které chtějí soutěžit, jsou právy ty, kterým není jedno, co dětem na talíř dávají. Jsem optimista a doufám, že školních jídelen, které ve skutečnosti vaří jinak a pouze v soutěži si hrají na něco jiného, je jen minimum. A pokud se to tak stane, ať mají dotyční výčitky svědomí a ať je dostihne negativní pocit z podvodu. I když je soutěž pouze jednorázovou záležitostí, může si i z tohoto porota a obecenstvo vytvořit jakýsi názor na kvalitu jídelny. Všem přihlášeným jídelnám fandím, držím pěsti a oceňuji jejich snahu.

      • Autor: stavja

        Spoluautorka článku – Jana Stávková

        • Autor: vpz

          Dobrý den, optimismus je fajn, realismus je ale efektivnější. Díky za odpověď, nicméně zmínka byla hlavně o tom co by mělo zajímat porotu, jako součást soutěže…

  • Autor: Valentýna

    Inspirace
    Díky za pěkný článek. Hodí se nejen k přípravě na soutěž, ale i při naší každodenní práci. Sestavit jídelníček a stále neopakovat stejnou šeď a nudu je docela fuška. Takže za mne – palec nahoru.

  • Autor: majka1

    pestrý jídelníček
    Nemyslím si, že ty jídelny, které se odváží jít se svou kůží na trh a přihlásit se do soutěže patří mezi ty, kde pracovnicím nezáleží na tom, čím děti krmí. Není vůbec jednoduché vařit v neznámém prostředí a za 2 hodiny vytvořit pokrm včetně moučníku a obhájit menu před porotou. Takže fandím všem, kdo se přihlásí a nenechte se odradit negativisty.