Ministerstvo školství a Ministerstvo financí bohužel pro rok 2011 rozdělilo účelově mzdové prostředky zvlášť pro pedagogické a zvlášť pro provozní zaměstnance škol a školských zařízení (dále jen „škola“) jako závazné ukazatele. Takovým rozdělením značně ztížili ředitelům škol ekonomické řízení, protože předem stanovili poměr mezi počtem pedagogických a provozních zaměstnanců škol.
Je to zásadní chyba, protože školy mají z hlediska spotřeby práce při zajištění provozu školy různé podmínky. Jedná se především o stavební dispozice (panelové technologie s rozsáhlými chodbami, velkým počtem oken, způsob vytápění, škola s více budovami v různých částech obce,…). V takovém případě škola potřebuje výrazně větší mzdové prostředky na zajištění provozu školy. U školních jídelen (dále jen „ŠJ“) navíc výrazně ovlivňují potřebu práce stavební dispozice ŠJ a používané technologie.
Některé krajské úřady se snaží v rámci svých vytvořených rezerv umožnit ředitelům škol, aby přidělený normativní rozpočet pro pedagogické a provozní zaměstnance mohli změnit, např. snížením ukazatele PLATY ped a zvýšením o stejnou částku ukazatele PLATY prov. Bohužel i všechny KÚ obdržely od MŠMT rozpočet závazně rozdělený na PLATY ped a PLATY prov a nemohou tyto ukazatele měnit.
I když to na první pohled může připadat někomu nedůležité, signalizuje úspora mzdových prostředků jen u provozních zaměstnanců, že kvalita provozu (čistota ve škole, teplo ve škole, zajištěné stravování dětí a žáků) není pro vedení MŠMT důležitá. Každý, kdo zná podmínky vzdělávání ví, že dobrou školu nedělají jen pedagogové, ale také dobrá práce provozních zaměstnanců.
Jak řešit odměňování zaměstnanců v roce 2011?
Nižší rozpočet znamená, že musí ředitel ve většině případů přijmout úsporná opatření.
- Lze snížit úvazek?
- Lze snížit platový tarif?
- Lze snížit osobní příplatek?
Snížení úvazků je možné za dvou podmínek. První podmínkou je, že zaměstnavatel vyhlásí tzv. „organizační změnu“ a v příslušném útvaru organizační struktury PO sníží plánovaný počet zaměstnanců. Pak teprve může následovat výpověď pro nadbytečnost, viz § 52 písm. c) Zákoníku práce. Propouštěnému zaměstnanci pak podle § 67 Zákoníku práce náleží 3-měsíční odstupné. Druhou, podstatně důležitější podmínkou je, že zbylí zaměstnanci budou souhlasit s tím, že se stejná práce bude konat s menším počtem zaměstnanců.
Platové tarify lze podle novelizovaného § 6 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., stanovovat pro všechny platové třídy u provozních zaměstnanců bez ohledu na započitatelnou praxi, tzv. „zvláštní způsob“. Je však potřeba pravidlo stanovení platového tarifu „zvláštním způsobem“ uvést ve vnitřním platovém předpise, aby nemohlo docházet k diskriminaci. Pravidla se mohou pro jednotlivé platové třídy lišit. Právní předpisy v tomto případě nevyžadují souhlas zaměstnance.
Osobní příplatky
- oficiální důvod pro snížení osobního příplatku je pouze to, že pominuly důvody, pro které byl OP přiznán – důvody viz v § 131 Zákoník práce;
- zmenšil se rozsah pracovních úkolů proti předchozímu období;
- zaměstnanec již nedosahuje velmi dobrých pracovních výsledků.
Stanoviska všech právníků jsou: „Nedostatek mzdových prostředků není důvodem pro snižování osobního příplatku.“ Docela rád bych takového právníka viděl v pozici ředitele školy s tím, že přidělený rozpočet nestačí na celoroční platy zaměstnanců. Co by asi dělal?
Realita je však taková, že ředitel musí všem zaměstnancům zajistit nárokové složky platu a přiznané osobní příplatky (viz výše stanovisko právníků) po dobu celého roku. Pokud má ředitel normativní rozpočet nižší, než jsou celoroční platy, musí „něco udělat“:
- snížit úvazky – viz. výše, -snížit platové tarify – viz. výše uvedený § 6 Nařízení vlády č. 564/2006 Sb.,
- využít na přechodnou dobu na úhradu platů a odvodů fond odměn a rezervní fond,
- možnost hradit platy a odvody z příspěvku na provoz – nutný souhlas zřizovatele!,
- „dohodnout“ se se zaměstnanci a snížit (odebrat) osobní příplatky.
Porovnání komponentů a rozpočtu ŠJ MŠ pro 75 obědů | |||||
Kraj | počet | No | Po | počet Po | rozp. Po |
Ústecký | 75 | 32,77 | 11761 | 2,29 | 323 006 |
Vysočina | 75 | 35,41 | 12340 | 2,12 | 313 640 |
Plzeňský | 75 | 35,40 | 12150 | 2,12 | 308 898 |
průměr ČR | 334 695 | ||||
Porovnání komponentů a rozpočtu ŠJ ZŠ pro 150 obědů | |||||
Zlínský | 150 | 57,61 | 13606 | 2,60 | 425 127 |
Karlovarský | 150 | 55,36 | 12 600 | 2,71 | 409 675 |
Plzeňský | 150 | 53,61 | 12150 | 2,80 | 407 946 |
průměr ČR | 448 533 | ||||
Porovnání komponentů a rozpočtu ŠJ ZŠ pro 450 obědů | |||||
Jihomoravský | 450 | 71,55 | 13004 | 6,29 | 981 434 |
Plzeňský | 450 | 67,58 | 12150 | 6,66 | 970 849 |
Ústecký | 450 | 67,50 | 11761 | 6,67 | 940 880 |
průměr ČR | 1 031 325 |
Platová třída pro ředitele samostatných ŠJ – právních subjektů
Zařazení ředitele PO, samostatné ŠJ – příspěvková organizace zřízená ÚSC, do platové třídy T11, pokud dosáhl jen stupně vzdělání – střední vzdělání s maturitou.
- Podle zákoníku práce zařazuje zaměstnavatel zaměstnance do platové třídy podle nejnáročnější vykonávané práce – viz § 123 odst. 2 a 3 ZP.
- Podle § 122 odst. 2 ZP stanovuje řediteli plat ten, kdo ho ustanovil (jmenoval – viz § 349 odst. 3 ZP). Proto musí zřizovatel určit řediteli všechny složky platu, tedy také platovou třídu podle nejnáročnější práce, kterou ředitel vykonává.
- Podle zřizovací listiny příspěvkové organizace je statutárním orgánem ředitel školy. Jmenováním do funkce ředitele ukládá zřizovatel řediteli plnit úkoly statutárního orgánu. Zjednodušeně řečeno, ředitel odpovídá za veškerou činnost a správu příspěvkové organizace.
- V katalogu prací, nařízení vlády č. 222/2010 Sb., jsou uvedeny příklady náročnosti práce a odpovídající platové třídy. V katalogu prací je v kapitole 1.01.12 koordinační, projektový a programový pracovník 11. platová třída, bod 2:
– Komplexní koordinace ekonomické, personální, technické, provozní, majetkové a organizační správy organizace, případně správy dalších oborů činnosti organizace. - Tato náročnost práce přesně odpovídá úkolům – viz bod 3), které plní ředitel samostatného právního subjektu, proto má nárok na zařazení do T11.
- Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., v § 2 stanovuje pro zařazení do T11 podmínku dosaženého stupně vzdělání: vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu nebo vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu.
- Stejné Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., v § 3 odst. 3 písm. b) stanovuje, že ve třídě T11 může být zařazen i ředitel, který dosáhl jen středního vzdělání s maturitou, pokud svojí předchozí praxí ve funkci ředitele prokázal schopnost výkonu této funkce. Současně podle § 4 odst. 7 tohoto Nařízení vlády bude stanoven řediteli odpočet 5 let ze započitatelné praxe.
Závěr:
Podle výše uvedených právních norem přísluší řediteli PO (samostatné ŠJ) platová třídy T11, i když dosáhl jen středního vzdělání s maturitou.
ONIV nestačí na úhradu zákonných povinností školy
- zaměstnavatel musí hradit zákonné náklady vyplývající z pracovně právních vztahů: náhradu platu zaměstnanci při dočasné pracovní neschopnosti (DPN), ochranné pracovní pomůcky, periodické zdravotní prohlídky, zákonné pojištění „Kooperativa“,
- dále musí zaměstnavatel hradit cestovní náhrady, vzdělávání zaměstnanců, u vzdělávacích činností dále učebnice, potřeby, pomůcky, část nákladů na plavecký výcvik, …
- MŠMT poskytovalo v r. 2009-10 vždy 1000 Kč/1 zaměstnance a rok na náhradu platu při DPN,
- protože byla zrušena možnost kompenzace (polovina náhrady platu při DPN odečíst od odvodů na sociální pojištění), potřebovala by škola v r. 2011 celkem 2000 Kč/1 zaměstnance a rok na náhradu platu při DPN, pokud by náhradu platu hradila jen v prvních 14 kalendářních dnech,
- protože se prodlužuje doba poskytování náhrady platu při DPN o 5 pracovních dnů (ze 7 na 12, tedy o 70 %) – předpoklad potřeby prostředků je 3 400 Kč/1 zaměstnance a rok,
- ŠJ dostává v průměru 40 Kč ONIV/1 oběd a rok, 450 obědů, normativně odpovídá cca 6,5 zaměstnance, celkem ONIV 18 000 Kč,
- potřeba prostředků na náhradu platu při DPN na rok – 6,5 x 3 400 = 22 100 Kč
- ŠJ nemá prostředky ani na náhradu platu při DPN, ani na zákonné náklady: ochranné pracovní pomůcky, periodické zdravotní prohlídky, zákonné pojištění „Kooperativa“,…
- z čeho hradit? – pouze z příspěvku na provoz!
Na závěr mi dovolte poděkovat všem zaměstnancům školních jídelen za práci, kterou pro zdraví našich dětí a vnoučat vykonávají.
Mgr. Pavel Zeman, působí jako pedagog s praxí od ZŠ až po VŠ. Působil ve státní správě ve školství i v samosprávě. V posledních 6 letech poskytuje také lektorskou a poradenskou činnost při vzdělávání zaměstnanců ve školství.
Diskuze
Autor: Valentýna
vize jídelen
Díky za tento článek. V jídelnách máme poměrně málo informací a na vzdělávání nedostáváme peníze.
Vzhledem ke stále se snižujícím finančním prostředkům bych ráda znala stanovisko MŠMT k fungování školních jídelen v dalších letech. Budou děti mít možnost stravování za přijatelné ceny nebo jídelny padnou a nahradí je hamburgery?
Autor: Evča 1
školní jídelna
Po dnešním prohlášení pana ministra školství, že kuchařkám, uklízečkám a ostatním nepedagogům zase ubere 5% z platu – ve skutečnosti jak víme to bude zase spíš 10 až 15%, aby měl na navýšení platů pedagogů, tak je mi na …. .
Absolutně si naší práce neváží!
Vypadá to opravdu na likvidaci školního stravování. Uklízet budou firmy, vařit firmy, … Kdopak asi lobuje za naše zrušení?