Centrální školní jídelna v Litovli je samostatná příspěvková organizace, v jejímž čele stojí Bc. Irena Halířová. Dokáže si poradit s nástrahami, které složitý provoz přináší, a snaží se stále reagovat na nové a nové požadavky strávníků.
Paní Halířová, u vás v Litovli máte jednu velkou školní jídelnu, která rozváží do více škol. Do kolika škol a školek vyvážíte vaši stravu?
Naše jídelna má 16 výdejních míst. Z toho 12 míst v mateřských školách a 3 místa v základních školách. Kromě toho jsou 2 místa v MŠ a ZŠ, pro která stravu pouze připravujeme, rozvoz je zajištěn ze strany jejich zřizovatele.
Vaříte také hodně pro cizí.
Pro cizí strávníky nabízíme také tuto službu, jídlo si mohou strávníci vyzvednout přímo v jídelně, nebo se zde stravovat a také zajišťujeme rozvoz jídel po Litovli až do domu.
Co u vás stojí oběd?
V MŠ je to 14 Kč, celodenní strava 28 Kč, u žáků ZŠ to je ve věku 7-10 let za 20 Kč, 11-14 let za 22 Kč, 15 a více let – 28 Kč. Cena pro cizí strávníky je 57 Kč, rozvoz individuální za 63 Kč a rozvoz hromadný 60 Kč (pro firmy apod.)
Pro kolik strávníků vaše jídelna vaří?
Uvedu počty obědů: v MŠ 285 obědů, v ZŠ 253, z nižšího stupně gymnázia je jich 65, ze středních škol 198. Vlastní zaměstnanci odeberou 15 obědů, obědů pro pracovníky škol a školských zařízení je 85 a ostatních cizích strávníků je 100.
Kolik obědů vaříte pro středoškoláky?
Pro středoškoláky vaříme okolo 200 obědů.
Vaříte kolem 1000 obědů a jste samostatná příspěvková organizace zřizovaná městem. Kolik máte zaměstnanců?
V organizaci pracuje 15 zaměstnanců na trvalý pracovní poměr a jeden pracovník zajišťující rozvoz jídel se smlouvou o poskytované službě.
Kolik nabízíte jídel na výběr?
Čtyři dny v týdnu nabízíme dva druhy jídel, v pátek pouze jedno. Tento den je pak hodně využíván na přípravu pro různé akce.
Pro mateřské školy připravujete i svačiny. Kolik jich je?
Ranní svačinky – 300
Odpolední svačinky – 230
Ranní svačiny musí být velmi brzy ve školkách. To musíte začínat velmi brzy.
Ano, v 5.30 hodin už začínáme vařit, ranní svačiny se odváží kolem 7 hod. a odpolední s obědem.
Co děláte pro to, aby i po rozvozu a výdeji na výdejně bylo jídlo dostatečně kvalitní?
Snažíme se volit jídla taková, aby kvalita příliš neutrpěla. Z naší strany je důležité, jak jídlo naplníme do termoboxů nebo várnic, a ostatní je na výdejnách, jak to jídlo zase podají.
Jak se vám daří dodržovat spotřební koš?
Na sto procent se nám to určitě nedaří, největší problém je v komoditě mléko a mléčné výrobky a někdy i ovoce i když u mateřinek je to splněno na 100 %, možná ještě více. Abychom zvýšili spotřebu mléka, děláme domácí koktejly, mohu říct, že je to docela hitovka, funguje to. Ten koktejl si dají i k čočce. Kdyby bylo mléko a mléčné výrobky dohromady, tak to problém nebude, ale jak jsou tyto komodity zvlášť tak ano, alespoň pro mě. Nevím, jak to dělají jiné jídelny, ale jde to těžko, podávat mléko ke každému pokrmu se nehodí a tolik receptů s mlékem zase není, další věc je samozřejmě i finanční otázka. Spotřebu ovoce se snažíme zvyšovat 100% přírodními šťávami.
Jaké máte v kuchyni vybavení?
Vybavení kuchyně je dostačující, jsme po rekonstrukci v roce 2007, za což jsme hodně vděčni městu Litovel.
Vy tuto jídelnu vedete pět let. Jaké to je, když přijde nová vedoucí jídelny do celkem velkého kolektivu?
Byl to docela pro mne šok, neznala jsem provoz, lidi… Je to zcela jiné než u jídelen, které nejsou samostatné. Tady máte na bedrech vlastně úplně všechno. Jste za vše odpovědná. Má to ale i kladné stránky a to, že jste si vlastní paní a můžete v určitých mezích i rozhodovat a dále se rozvíjet.
Jste jedna z těch vedoucích, které mají vysokoškolské vzdělání. V čem vám to pomohlo při řízení této organizace?
Určitě mám větší přehled, zkušenosti s řízením, jednáním s lidmi, v oblasti marketingu, určitě to mělo nějaký přínos.
Když je více pracovníků, nastávají určité střety. Jak moc se musíte snažit o nějaké vyjednávání nebo přesvědčování pracovníků?
V každém kolektivu to sem tam zajiskří, ale musím říct, že nic vážného a dlouhodobějšího jsem zatím nezaznamenala. Vždy se dá vše vysvětlit a promluvit si v klidu, bez zbytečných emocí.
Jak dlouho tady v Litovli máte takovou centrální jídelnu?
Tato jídelna byla vystavěna v roce 1973. Byla takovým gigantem, do doby než se postavila nová ZŠ škola a v ní otevřela jídelna, což je asi 10 – 12 let.
Pokusil se někdo u vás v Litovli srovnat výhody a nevýhody velké centrální jídelny?
To nevím, jestli se touto otázkou někdo zabýval. Dle mého názoru jde o ušetření v oblasti energií, mezd, režií ale naopak nevýhodou je možná horší kvalita jídel, která vznikne převozem.
Myslíte si, že při vašem množství obědů se dá ušetřit oproti malým jídelnám na nákupu potravin?
Určitě se dá, vzhledem k množství potravin nám mohou poskytnout množstevní slevy nebo se v tomto konkurenčním světě dá i smlouvat.
O kolik procent můžete mít nákupní ceny nižší oproti jídelně, která vaří 100 – 200 porcí?
Nevím, tak o 5 %.
Z vašich webových stránek mám pocit, že se snažíte být hodně otevření, máte tam hodně informací.
Bude to i lepší, připravujeme nové webové stránky, kde těch informací bude mnohem víc. Přidáme tam veškeré aktuality a novinky i z naší vedlejší činnosti, to mi tam chybí.
Jaký význam přisuzujete propagaci školní jídelny? Děláte si třeba nějakou reklamu?
Propagace je určitě důležitá, jak pro náš hlavní účel, kde využíváme především našeho webu, tak pro naši vedlejší činnost. Máme vlastní logo, reklamu na autě, oblečení s logem, které využíváme při různých akcích, příležitostně využíváme i další propagace – Litovelských novin a rozhlasu, různých letáčků s nabízenými službami. Určitě to dělá svoje. Zapojujeme se také do městských akcí, aby nás bylo vidět.
Máte 15 výdejen, jak s nimi komunikujete?
Není to tak těžké, protože třeba tři z výdejen spadají pod jedno ředitelství. Na výdejny sem tam zajedu, ale vzhledem k času, kterého moc není, využíváme telefonu nebo e-mailu.
Jak se vaši strávníci mohou přihlásit k obědu? Jak si objednávají stravu na výdejnách?
Osobně v kanceláři školní jídelny, kde dostanou veškeré potřebné informace a možnosti objednávání. Zde na jídelně mají studenti terminál na odhlášení a přehlášení stravy. Hodně se využívá možnosti objednávání stravy přes internet doma od svých počítačů. Mohou tak kontrolovat stav svého konta, rodiče zase odběr obědů apod. Také se mohou odhlašovat a přihlašovat pomocí mobilních telefonů. Možnosti platby: hotově v kanceláři školní jídelny, bezhotovostně – na běžný účet, sporožirem.
Kolik strávníků takových možností využívá?
Tak dvě třetiny strávníků.
Diskuze