Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno
Včera a dnes
Původním záměrem zavedení možnosti výběru oběda z více variant bylo umožnit strávníkovi rozhodnout se pro pokrm, který více preferuje, případně který je ochoten sníst a je pro něj přijatelnější variantou. Nutno upozornit, že základní myšlenkou pro zavedení oběda ve více variantách bylo vytvořit nabídku z obdobných pokrmů neboli pokrmů obsahujících stejnou nebo velmi podobnou hlavní složku. Tuto službu můžeme označit za komfort pro strávníka, který se při výběru oběda svobodně rozhoduje a z jídelny může odejít nasycený.
Spokojeně najedený strávník je přece přáním každého zaměstnance školní jídelny. Chuťové preference mezi dětmi jsou různé, některé z nich mají doslova potravinovou averzi vůči některým potravinám a pokrmům a možnost výběru pro ně může být šancí se dosyta najíst a nezůstat v době oběda hladové.
Dnes není tato idea téměř v žádných školních jídelnách respektována a strávníci dostávají na výběr zcela odlišné pokrmy. Co bylo důvodem pro odchylku od původního záměru? Zejména tlak dětí, rodičů, učitelů a jiných zaměstnanců škol a jejich vybíravost v jídle. Důsledkem pak může být to, že dítě v jídelníčku „kličkuje“, vybírá si pouze oblíbené pokrmy, dvakrát do týdne má sladký pokrm, luštěniny a ryby neochutná vůbec. To pak může být v rozporu s cílem školního stravování zajistit pestrou stravu a optimální spotřebu hlavních potravinových skupin.
Školní jídelna působí současně jako zařízení výchovné, kde by se žáci měli naučit jíst všechny důležité a nutričně hodnotné potraviny a ne si vybírat pouze ty oblíbené. Strávník by měl mít co nejpestřejší stravu s dostatečným zastoupením i těch méně oblíbených pokrmů z luštěnin, rybího masa, zeleniny a naopak umírněným množstvím sladkých pokrmů.
Jak správně na to?
Stačí se vrátit k původnímu záměru a držet se hesla obdobných pokrmů nebo nabídnout stejnou či podobnou potravinu v různých kulinářských úpravách. Z pohledu zastoupení jednotlivých živin by měly být pokrmy co nejpodobnější.
Konkrétně to znamená v rámci jednoho oběda nabídnout např. špenát nebo jako druhou variantu kapustu, dva pokrmy rybí (rybu pečenou na másle nebo rybu na zelenině, případně smaženou rybu), dva pokrmy luštěninové (čočku, hrách či jinou luštěninu nebo alespoň luštěninu přidat k příloze – např. rýže s čočkou), dva pokrmy masové (vhodné je kombinovat vepřové a hovězí maso, protože „červená“ masa jsou dobrým zdrojem železa, drůbeží maso obsahuje železa méně), dva pokrmy bezmasé (sladký pokrm je vhodné kombinovat s bezmasým slaným pokrmem), kuře nebo králíka či jiné drůbeží maso (může být však také maso vepřové i hovězí), květák nabídnout společně s brokolicí nebo kapustou apod.
Příklad kombinace více variant obědů
Pečená tilápie na másle, vařené brambory, okurkový salát
Vhodná další varianta:
• Špagety s tuňákem, rajčatový salát
• Masové koule (s rybím masem), rajská omáčka, těstoviny
• Pečená ryba v těstíčku, šťouchané brambory, broskvový kompot
• Rybí karbanátky s ovesnými vločkami, vařené brambory sypané pažitkou, okurkový salát
Nevhodná varianta:
• Vepřový řízek, bramborová kaše, rajčatový salát
• Francouzské brambory
Dušený špenát, vejce, vařené brambory
Vhodná další varianta:
• Vepřový plátek, dušená kapusta, vařené brambory
• Vepřová kýta pečená, dušené červené zelí se žampiony, vařené brambory
• Fazolové lusky na smetaně s koprem, vejce, vařené brambory
Nevhodná varianta:
• Dukátové buchtičky se šodó krémem (k bezmasé variantě by mohly být také, ale k dušenému špenátu chceme nabídnout jeho podobnou variantu)
• Vepřové nudličky, dušená rýže, mrkvový salát
Králík pečený na zelenině, dušená rýže
Vhodná další varianta:
• Pečená kuřecí prsa, dušená rýže, broskvový kompot
• Králík na paprice, těstoviny
• Krůtí nudličky ve vlastní šťávě, šťouchané brambory, mrkvový salát
• Vepřová pečeně, dušená mrkev, vařené brambory
Nevhodná varianta:
• Těstoviny penne se sýrovou omáčkou, okurkový salát
• Žemlovka s tvarohem
Fazolový guláš, okurek, chléb
Vhodná další varianta:
• Čočkové biftečky, bramborová kaše, rajčatový salát
• Chilli con carne (s fazolemi) v tortile
• Bramborový guláš se sójou, chléb
• Kuřecí plátek, mozaiková rýže (rýže s čočkou), mrkvový salát
Nevhodná varianta:
• Zeleninové rizoto sypané sýrem, okurek
• Pohankové palačinky s tvarohem a jahodami
Zeleninové rizoto sypané sýrem, okurek
Vhodná další varianta:
• Kynuté meruňkové knedlíky sypané tvarohem
• Zapečené brambory s brokolicí
• Rýžový nákyp se švestkami
• Zeleninový kuskus sypaný sýrem, mrkvový salát
Nevhodná varianta:
• Ražniči z vepřového masa, šťouchané brambory, mrkvový salát s ananasem
• Hovězí svíčková na smetaně, houskový knedlík
Závitek z vepřového masa, dušená rýže, salát z červené řepy
Vhodná další varianta:
• Hovězí maso na tymiánu, dušená rýže, zelný salát
• Vepřový plátek přírodní, bramborová kaše, mrkvový salát
• Karbanátky (vepřové a hovězí mleté maso), vařené brambory, hruškový kompot
Nevhodná varianta:
• Žemlovka s tvarohem a jablky
• Těstovinový salát s brokolicí a vejcem
Mgr. Jana Stávková, Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno
Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno
Diskuze
Autor: bibi
Školní oběd
Nejhorší problém pro školní stravování jsou zaměstnanci, kterým pořád nedochází (a je to čím dál horší), že školní stravování je pro děti nikoli pro ně.
Autor: Písnička
Děkuji
Děkuji za článek!!!
Myšlenku obsaženou v článku stále prezentuji paní učitelkám, bohužel to nechtějí přijmout.
Článek jsem vytiskla a dala na nástěnku.
Děti s nabídkou dvou obdobných jídel problém nemají, ale dospělí……
Ještě jednou děkuji
Autor: Valentýna
To by u nás ale opravdu neprošlo
Nabídnout tuto variantu:
1)Fazolový guláš, okurek, chléb
2)Čočkové biftečky, bramborová kaše, rajčatový salát – to by u nás opravdu neprošlo. U dětí, u rodičů ani u učitelů.
Osobně se domnívám, že pokud stát OPRAVDU CHCE školní stravování REGULOVAT, tak musí vydat novou vyhlášku, kde se bude nabízet pouze jedno jídlo – nejlépe jen zdravé – a bude se pak stát muset smířit s tím, že se stravuje pouze malá část žáků. Většina se odhlásí.
Vaše teorie jsou opravdu ušlechtilé, vedoucí jídelen s nimi souhlasí, ale v praxi jsou nepoužitelné. Podobná jídla nebo stejné suroviny jsou utopie. To nikdo ze strávníků nechce. Oblíbené jsou jídelny, které nabízí pět šest rozmanitých jídel na výběr.
Autor: euforbie
školní oběd – vyberte si ze dvou jídel
Teorie a jen teorie. Pokud nebude fungovat souhra rodina – škola – jídelna je vše marné.Pokud vypadne jeden článek, ti ostatní nic nezmůžou. Když dojde na problém tak rodiče vidí jen problém v jídelně, sami jsou 100% a oni chyby nedělají, mají totiž na všechno patent.
Autor: stavja
Díky
Děkuji za upřímné reakce ke článku. Školní stravování má poskytovat stravu PRIMÁRNĚ dětem, které chceme naučit pozitivní přístup ke konzumaci všech potravin. Při nabídce zcela odlišných variant školák velmi dobře prokličkuje a pak to ve výsledku vypadá tak, že se přihlásí do pořadu Prostřeno a řekne „Toto nejím, toto nemám rád apod.“ Úloha pracovníků školního stravování je nelehká, já si jí velmi cením a přeji všem trpělivost při jednání s rodiči, učiteli, řediteli,… Jana Stávková
Autor: Cook for life
Dobrý večer, paní Stávková. Chceme poděkovat za váš článek, slovo odborníka k tomuto tématu je velmi důležitý nejen pro personál jídelny a učitele, ale především pro rodiče. Systém který popisujete jsme aplikovaly na ZŠ Generála Janouška na P-14 a jsme rádi, že máme podporu u odborné veřejnosti. Mějte se fajn, Cook for life
Autor: Tomáš K.
Ano, slyšel jsem, že se na této škole děti odhlašují z obědů. Také jste tam údajně nějak málem poškodili dítě s dietou.
Soukromé firmy většinou do školy vítězoslavně nakráčí a po jedné sezóně se škola zase ráda vrací ke klasice.
Stránkování