Jako každoročně v tuto dobu i letos nastupuje do školních jídelen mnoho nových vedoucích a postupně se seznamují s kolektivem kuchařek, s provozem, se zvyklostmi, které v jídelně panují. A také s výživovými normami pro školní stravování, které jsou zákonnou normou zkráceně označovanou jako spotřební koš. K němu existuje spousta materiálů.
V prvé řadě by si všechny tyto vedoucí měly důkladně přečíst Přílohu 1 Vyhlášky o školním stravování, která výživové normy popisuje. Dále mají k dispozici různé návody a články, z nichž některé najdou v Abecedě ŠJ. Důležité postavení mezi nimi má Metodika pro výpočet spotřebního koše, zejména její 3. část.
Velmi užitečné je také prostudovat si sešit Rádce školní jídelny 2, vydaný Státním zdravotním ústavem.
Kdy jsou rady nad zlato?
Kromě toho mohou také využít rad svých zkušených kolegyň. Ale o některá z těchto doporučení, byť pochází od matadorek školního stravování, není radno stát. Někde totiž spotřební koš považují hlavně za bič na kuchařky, aby se jim jejich práce co nejvíce znechutila, a jejich rady představují spíše návody, jak spotřební koš obcházet.
Bohužel jen část jídelen chápe spotřební koš jako pomocníka, který jim dává orientační hledisko, jak sestavovat jídelní lístek, jaké vlastnosti by měla mít měsíční sestava obědů, ev. přesnídávek a svačin. Nebo jako prostředek obrany proti ustavičným požadavkům rodičů, aby kuchařky vařily to, co dětem nejvíce chutná. Pokud by neexistoval spotřební koš, bránit se by bylo hodně těžké.
Nenecháme vás v tom plavat Připojte se k nám a navštivte naše webináře: Spotřební koš od začátku do konce (24.11.2021) Zařazování potravin do spotřebního koše pomocí etiket (8.12.2021) Kurzy Vás provede Ing. Pavel Ludvík, odborník na problematiku spotřebního koše. Během živého vysílání budete moc pokládat otázky prostřednictvím chatu. |
Základní sdělení spotřebního koše
Je jisté, že spotřební koš má řadu nedostatků. Skutečně by se dalo diskutovat například o normě těch potravin, které dětskému organismu dodávají bílkoviny. Daly by se vést spory o množství tuků a cukrů, které tato legislativní norma předepisuje. Nebo se naopak můžeme ptát, proč v koši nejsou zahrnuty obiloviny nebo sůl.
Ovšem základní sdělení, které spotřební koš přináší, je v tom, že děti mají jist pestře a všechno. Tedy jak maso, mléko, mléčné výrobky, tak zeleninu, ovoce nebo luštěniny. A v tom se zásady zdravé výživy nezměnily a hned tak se měnit nebudou.
Stát kontra rodiče
Řada lidí považuje spotřební koš za zbytečný a omezující. Argumentují, že pomocí něho stát nemístně zasahuje do školního stravování. Nebo že rodiče nejlépe vědí, co jejich dítěti prospívá, a chtěli by, aby je v jejich snaze nikdo neomezoval. Když se vedoucí pustí do diskuse s rodiči na toto téma, měla by jim taktně připomenout, že strávník hradí jen část nákladů na školní stravu, rozhodně méně než polovinu. Na zbytek nákladů přispívá stát, který dotuje mzdy, a zřizovatel školy (obvykle obec), který hradí věcné režie. Oba tedy mají právo se vyjadřovat ke školnímu stravování a vznášet své požadavky.
Odmítání spotřebního koše nevede k cíli
Před lety jsem na jednom školení zažil skupinu vedoucích, která přišla hlavně diskutovat o tom, jak je spotřební koš špatný, co by se v něm mělo změnit. Přišly s hotovými názory a vytýkaly lektorovi, že jako odborník s nimi nesouhlasí a že se drží dohodnutého obsahu kurzu. Taková cesta ovšem vede jídelnu do problémů. Ani nutriční terapeutka, ani hygiena, ani školní inspekce nebude mít pochopení pro kritiku spotřebního koše, spíše je bude zajímat, jak je tato zákonná norma v jídelně dodržována.
Pro praktický provoz je potřebné spíše vědět, jakou skladbou jídelníčku se dosáhne naplnění výživových norem nebo jak přimět děti, aby se s takto navrženým jídelníčkem spokojily. O to by se nová vedoucí měla hlavně zajímat.
Rady novým vedoucím
Nová vedoucí by se především měla důkladně seznámit s tím, co spotřební koš je, co vyžaduje. K tomu jí mohou sloužit materiály uvedené v úvodu tohoto článku. Jenže to samo nestačí.
- I když výživové normy počítá počítač z výdejek, není to zárukou toho, že plnění norem bude v pořádku. Musí být připravena vhodná skladbu jídelníčků a musí se do počítače vložit správná data.
- Ani sebelepší jídelníček a správná data pořád nejsou zárukou splnění spotřebního koše. Důležité je, aby si děti jídla objednaly. A místo diskusí o tom, jak je spotřební koš špatný, je třeba si vyměňovat zkušenosti, jak motivovat děti, aby si objednaly ryby, jaká luštěninová jídla jim předložit, aby o ně byl zájem.
- Při výpočtu SK řešíme přednostně podstatné věci, které významně ovlivňují plnění výživových norem, a neulpíváme na detailech. Jestliže jídelna např. nedokáže splnit normu ovoce a pohybuje se někde kolem 50–60 %, tak nemá cenu přemýšlet o tom, jak tuto normu navýšit za pomocí mizivého množství ovoce v jogurtech. Lepší cestou je podávat ho častěji, příp. zvýšit denní normu, nebo si pomoci kvalitními mošty. Podobně nemá cenu ztrácet čas diskusí o tom, zda datlová pasta patří do cukru nebo ovoce, když se tento výrobek používá jen výjimečně a v malém množství.
- Velkým problémem dnešní doby je správné zařazení potravin do skupin spotřebního koše. Ne s každou potravinou se ovšem ve výpočtu uvažuje, s řadou z nich se nepočítá (např. mouka, těstoviny, pochutiny, koření, droždí, sůl, vejce).
- Při volbě správné skupiny nespoléháme na název výrobku, ale naučíme se číst údaje na obalech potravin a zařazujeme podle nich. Výrobek, kterému říkáme máslo, nemusí vždy patřit do skupiny tuky (například oříškové máslo) a ten, kterému říkáme mléko, nemusí vždy patřit do skupiny mléko (například kokosové mléko). A což teprve výrobky, které se jmenují svačinový dezert nebo pařížská špička? Kam s nimi?
- Evidujme, odkud které doporučení k zařazení potraviny pochází, zejména když pochází od autorit, a pišme si důvody, proč potravinu dáváme do té a té skupiny. Při kontrole pak neargumentujme prostým „na školení nám říkali“, ale představme vlastní názor a kontrolu seznamme s našimi informacemi, které jsme získali.
A ještě něco na závěr. Spotřební koš by neměl být bič na kuchařky, ale ani na strávníky. Jestliže kuchařka neumí dobře připravit nebo ochutit hrachovou kaši, ryby nebo luštěninovou pomazánku, nemůže se ohánět tím, že to je z důvodu plnění výživových norem. Ty se dají plnit a jídlo přitom může být chutné a lákavé – o tom nás přesvědčuje řada školních jídelen.
Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: Vedoucí jídelny
spotřební koš
A ještě něco na závěr. Spotřební koš by neměl být bič na kuchařky, ale ani na strávníky. Jestliže kuchařka neumí dobře připravit nebo ochutit hrachovou kaši, ryby nebo luštěninovou pomazánku, nemůže se ohánět tím, že to je z důvodu plnění výživových norem. Ty se dají plnit a jídlo přitom může být chutné a lákavé – o tom nás přesvědčuje řada školních jídelen
Dobrý den, nemohu s Vámi p. Ludvík souhlasit se závěrem. Pracuji v provozu 38 let a praxe je praxe. Spotřební koš je zákonná forma a musí se plnit. To vím a znám. Kontrolní orgány nezajímá zda pokrm splnil plnění SK a zda to děcký strávník snědl. A nepomůže dobře ochucený pokrm. Jak píšete viz výše. I kdyby se kuchařka rozkrájela a hrachovou kaši či rybu pozlatila, tak, kdo to nejí, tak to stejně vyhodí. A tím pádem naplním odpadkový koš, ale fixně spotřební koš. A toho nejsem zastánce. Ať si říká kdo chce co chce, my vaříme dle chutí dětí s pravidly a pestrostí v sestavování jídelního lístku.
Autor: Pavel Ludvík
Zdravím vás do Šumperka a moc vám děkuju za reakci. Byl jsem si vědom trochu ostrého tónu v závěru a dal jsem ho proto ještě před zveřejněním přečíst jedné vedoucí, která v jídelně pracuje asi stejně dlouho jako vy. Řekla mi: dej to tam. Já s vámi v podstatě souhlasím, ale v tom závěru jsem mířil jinam než vy. Mířil jsem na jídelny, které opravdu nenabízejí chutná voňavá jídla jako vy, jídla lákavá pro strávníky a když jim to někdo vytkne, říkají: musíme plnit spotřební koš. Neumí dobře vařit, neumí ochucovat a schovávají se za spotřební koš. To jsem měl na mysli a omlouvám se, jestli jsem to špatně vyjádřil.
Autor: vedoucí jidelny
Jj, nyní s Vámi souhlasím. Zákony se dodržují,ale vaříme selským rozumem a nápaditosti,aby to děti jedly. Například vymyslíme “ Rybářskou sekanou“, (2/3 filé+1/3 masa), rybí karbanátek na způsob holandského řízku, špagety s tuňákem, karbanátek s černou čočkou, k tomu kašičky z BRAMBOR, oblíbený okurkový salát a vim, že plníme SK a né odpadkový ??. Fazolový guláš s paprikami snědí lépe než fazole na husto. Atd. Vaření zdar a Vám velký dík za odborné články, řady z oblasti vyhlášek, kterými se musíme řídit ??
Autor: vedoucí jidelny
Psala jsem z mobilu a namísto smajlíků jsou otazníky. Pardón.
Autor: Vedoucí jídelny
spotřební koš
A perlička na závěr. Minulý týden jsme podávaly Nektarinku. Vydávala jsem ovoce. Prvňák odmítl a na můj dotaz, proč si nevezme ovoce, odpověděl “ Já to nemám rád“ !!!!! Prosím, cože? Vnutila jsem mu ať ovoce odnese domů na odpoledne. Byla jsem umluvená, každému druhému dítěti napovídat, že ovoce nemusí sníst hned po obědě, ale odpoledne. Byla jsem pyšná, jak ovoce mizelo z tácků, do chvíle, když jsem odcházela z práce a viděla nektarinky nakouslé, rozdupané před školou. Tak jaký pak spotřební koš. Kolegyně poraďte. Hezký úspěšný školní rok.
Autor: majka1
S ovocem jsou problémy, které navíc po zavedení programu ovoce do škol se znásobily. Objednáme počet kusů ovoce vždy o něco nižší, než je stav strávníků na daný den a třeba minulý týden jsme banány, které měly být vydány na jeden výdej vydávaly 4 dny a ještě jsme je dávaly i ke svačince. Takže druhé ovoce v tom týdnu jsem zrušila, protože bychom je nevydaly. Děláme ovocné saláty, je s tím dost práce, ale když pak vidíte, že třeba z 10 dětí si jej vezme jeden nebo dva, je to smutné. Když se dětí zeptáte, proč si nevezmou salát, tak začnou vymýšlet všelijaké alergie. Prostě mají všeho plno a nestrádají, proto si jídla neváží, oběd klidně vyhodí a jdou si koupit chipsy a colu. A kuchařky taková práce pak nebaví. Ale spotřební koš nehaním, je to dobré vodítko pro skladbu jídelníčku. Jen by se ty programy neměly vést odděleně, ale doplňovat. Všechny srdečně zdravím.
Autor: berny
Dobrý den, i u nás se ovoce válí po celé vesnici. Pan ředitel mi
doporučil ovoce nedávat, protože ho děti dostávají při svačinkách / objednává škola/. Prostě nepřeje si, abych ovoce dávala, žádné moučníky, nic. Jen saláty, ale ani ty děti nejedí, kompoty si vezme desetina dětí. jsou učitelé a ženské z kanceláře. Argument, že neplníme spotřební koš, nebyl argumentem. Moc ho neposlouchám, a to jsem okamžitě upozorněna, že jdu přes jeho ústní upozornění. Mám si říct, ať mi to dá písemně, přeci jen když přijde kontrola, on neřekne, že mi to ústně nařídil. Jaké máte vy zkušenosti vy? A to mi ekonomka zkoumá co nakupuji, a říká, co můžu nakoupit a co ne. Provařeno nemáme. Díky za názory. Berny
Autor: Radek
Spotřební koš
Plně souhlásím se závěrem pana Ludvíka. Spotřební koš se dá hravě plnit a děti odcházejí z jídelny najedené a spokojené. Musíme si uvědomit, že to děláme hlavně pro ně 🙂 Všem přeji co nejvíce spokojených strávníků
Autor: Pavel Ludvík
Nevím, jestli hravě, ale vím, dost zkušených vedoucích s ním nemá až tak velký problém.
Autor: zdenouš
spotřební koš
Já jsem velmi ráda,že spotřební koš ve školním stravování je.Jinak bych musela vařit podle ředitelky a její zástupkyně a to nás tedy potěš pánbu.Ale ,jak už jsem zde několikrát psala,považuji školní stravování za největší plýtvání KVALITNÍM jídlem.Ráda bych ještě podotkla, za směšnou cenu.A naprosto souhlasím s tím, co zde psala děvčata v předešlých odkazech.Ovoce rozšlapné po ulici,jogurty,saláty,tvarohy atd si neberou vůbec.Takže, závěr je takový,že se těším do důchodu.
Autor: jentak
Musím s vámi nesouhlasit – u nás děti jogurty, tvarohy jedí a chodí si i přidávat. O tom, že některé děti nic nejedí by byla dlouhá diskuse, ale důležité je, že odcházíme domů s pocitem dobře odvedené práce
Autor: zdenouš
koš
Tak to buďte ráda.Máte vzorné děti.