Olej na smažení
V souladu s metodikou MŠMT se spotřeba oleje na smažení má snížit o 1/3, která se nezapočítává do SK. Správně použitý koeficient má být 0,6 až 0,7. Nemůže být 0,3. Naopak u oleje, který se používá k jiné kulinářské úpravě než ke klasickému smažení, je třeba uvádět koeficient 1, tedy do SK počítat veškerou spotřebu do volných tuků. Současně je nutné při založení skladové karty uvést skutečnou hmotnost 1 kusu oleje.
Chybný příklad zadání do skladové karty oleje na smažení
Správný příklad zadání do skladové karty oleje na smažení

Jogurtové knedlíky
Často jsou zařazovány do skupiny mléčných výrobků, leckdy i s koeficientem 7, přestože podíl jogurtového prášku je ve výrobku řádově v jednotkách procent. Např. složení jogurtového knedlíku: pšeničná mouka, sušené bramborové vločky, sušené brambory, cukr, modifikovaný škrob, sušená syrovátka, sušené vaječné bílky, jogurtový prášek (1,8%), aroma, jedlá sůl, etylvanilin.
Müsli tyčinky
Jsou zařazovány do skupiny ovoce s různými koeficienty, aniž by školní jídelna znala obsah ovoce. Uvedeným způsobem jsou vykazované hodnoty ovoce ve SK neobjektivní.

Paprika sladká
V jídelnách je zařazována do zeleniny koeficientem 10, což je chyba (viz ukázka). Jedná se o koření (kořenící pochutinu), tedy správné zařazení je do skupiny ostatní. Pochutiny mají nižší výživné a energetické hodnoty.
Stejné je to jako např. u čaje, také jsou rostlinného původu a nezařazujeme je např. do zeleniny či ovoce.
Nesprávné zařazení mleté papriky do spotřebního koše

Správné zařazení mleté papriky do spotřebního koše

Zeleninový vývar
Koncentrát – bujon je nesprávně zařazen koeficientem 10 do zeleniny, přestože výrobce uvádí obsah sušené zeleniny např. jen 6 %.

Pokud se bude surovina zanášet do skupiny zelenina, pak je možno použít koeficient 10 jako u sušené zeleniny, ale je třeba vycházet ze skutečného obsahu zeleniny, který uvádí výrobce. V tomto případě činil obsah sušené zeleniny 6 %, tj. na 1 kg vývaru to představuje 0,06 kg zeleniny. Při koeficientu 10 je to 0,6 kg zeleniny v 1 kg vývaru. V uvedeném příkladu vykazovala školní jídelna ve 2 kg vývaru 20,5 kg zeleniny.
Závěr
Na základě našich zjištění probíhá v současné době ve školních jídelnách viditelný zájem o odstranění nedostatků, jsme informováni o spolupráci školních jídelen s IT pracovníky zodpovědnými za používané programy při zpracovávání spotřebních košů. Školní jídelny již provádí praktická opatření k oddělení SK tam, kde výpočet jednoho SK nevypovídá o skutečných výživových hodnotách pro jednotlivé věkové kategorie strávníků. Provádí se úpravy koeficientů dle metodických doporučení a zařazování potravin do jednotlivých skupin ve spotřebním koši.
Vstřícný přístup vedoucích školních jídelen v našem kraji k odstranění nedostatků hodnotíme velice kladně.
Spolupráci plánujeme dále rozvíjet nejen s vedoucími školního stravování, od kterých přijímáme jejich podněty při nesrovnalostech v posuzování zařazování do skupin sledovaných potravin nebo při použití koeficientů, ale i se všemi odbornými pracovníky v oblasti školního stravování. Cílem je vytvořit jednotnou metodiku při zpracovávání SK, včetně zařazování nových potravin.
Stravování dětí a žáků zásadním způsobem ovlivňuje jejich zdravý vývoj, proto je v zájmu všech, aby i prokazování výživových hodnot ve školním stravování pomocí SK bylo co nejvíce objektivní.
MVDr. Anna Niklová, vedoucí odboru hygieny dětí a mladistvých KHS Královéhradeckého kraje
Diskuze
Autor: Radkaa
Poděkování
Poděkování patří pracovnicím KHS Královéhradeckého kraje za to, že se nám snaží pomáhat v naší práci. Článek je určitě přínosem hlavně pro začínající vedoucí ŠJ se zařazováním potravin do SK, zkušenější se možná přinutí ke kontrole toho, jak před lety potraviny zařadily. Důležitá je určitě poznámka v 1. díle o vedení více výdejek v zařízení se strávníky MŠ, ZŠ a dospělými.
Autor: Stravování
Připojuji se s díky pro KHS Královéh. kraje
Za každou radu budeme vděční, určitě připomínky uplatníme v praxi. Prosíme, je možno uveřejnit i kontakt na KHS Králov. kraje, pokud budeme mít nějaké konkrétní dotazy, zda by nám někdo z KHS odpověděl. Děkujeme předem.
Autor: ahoj
spotřební koš
Zrušte pitomý spotřební koš, HACCP, jen to otravuje kuchařkám život. Nechte je v klidu vařit!!! Co to pomůže, když se dětem vaří zdravě, ale ony to stejně vyhodí??? Hlavně že papírově je to splněné.
Autor: Andy1
To si snad děláte srandu? Neobtěžuje mě přemýšlet na jídelním lístek tak, abychom splnili spotřební koš. Jsme tady od toho, abychom děti naučili jíst zdravě a pestře. A to nepíši jen jako vedoucí ŠJ, ale také jako matka dvou malých dětí v MŠ a ZŠ. Nechci, aby moje děti vyrostly na omáčkách zahuštěních bílou moukou a knedlících. A zrušit HACCP? No vy jste se snad úplně zbláznila!!! HACCP mě obtěžuje ze všeho nejméně. Rozhodně lepší než dřívější skladování vzorků ve skleničkách od přesnídávek. Uvědomujete si, že vaříme pro děti? Školní jídelna je tady od toho, aby vychovala budoucí generaci lidí, kteří nebudou jíst jen řízek a guláš se šesti, ale budou se stravovat zdravě. U malých dětí je šance, že se na zdravou stravu naučí. Pokud se budou zvykat od MŠ, tak nebude problém, aby si dítě v osmé třídě přišlo přidat cizrnovou kaši nebo zapečenou brokolici se sýrem.