Přeskočit na obsah

Svačinky ve školní jídelně

Myslíte si, že je svačina pro děti důležitá? Většina z nás si pravděpodobně odpoví, že ano, víte však proč? Jak by taková vhodná svačina pro děti měla vypadat a na co je nutné brát zřetel při její přípravě ve školní jídelně? Čtěte dál a dozvíte se víc.

Autor: Zlata Kapounová

Proč je svačina pro děti důležitá?

Ačkoliv u dospělých je aktuálně význam svačin a celkový počet jídel během dne stále diskutován, u dětí je situace jasná. Děti potřebují doplňovat energii, živiny a další potřebné látky, včetně tekutin, v průběhu celého dne. Na rozdíl od nás dospělých, je potřebují nejen na zajištění základních tělesných funkcí a na činnosti vykonávané během dne, ale především je potřebují ke svému vývoji a růstu.

Všichni se přejeme, aby děti získávaly živiny v co nejpřirozenější podobě, tedy z čerstvých potravin. Vzhledem k menší kapacitě dětského žaludku a času nutnému k trávení těchto potravin v podstatě nelze podávat stravu ani jinak než 5–6x v průběhu dne.

Co říká vyhláška o školním stravování

Legislativní vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování řadí svačinky mezi tzv. doplňková jídla. Z celkové denní výživové dávky je počítáno 15 % na přesnídávku a 10 % na odpolední svačinu.

Vyhláška o školním stravování nepřikazuje, jak by měla svačina přesně vypadat. Nicméně, školní jídelna se musí rozhodnout, zda bude potraviny pro přípravu svačin evidovat ve spotřebním koši, nebo zda se při jejich výběru bude řídit tzv. pamlskovou vyhláškou.

V případě spotřebního koše je zajištěno, že děti dostávají pestrou stravu v odpovídajícím množství v rámci sledovaných skupin jako je např. mléko, mléčné výrobky, ovoce, zelenina, ryby nebo luštěniny. Na vedoucí stravování pak je, aby ve sledovaných skupinách potravin vybírala kvalitní potraviny, zejména s ohledem na množství obsaženého cukru, soli, tuků, vlákniny a jiných komponent.

Co říká „pamlsková“ vyhláška

Jiný typ regulace, který blíže definuje vhodné složení potravin a nápojů pro děti, nalezneme v tzv. pamlskové vyhlášce (č. 282/2016 Sb.), která je v platnosti od 1. ledna 2017. Od 1. září 2018 platí novela této vyhlášky, zmírňující některé požadavky).

Vyhláška upravuje požadavky na potraviny, které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních. To znamená, že se vztahuje především na potraviny a nápoje nabízené v bufetech nebo automatech. Tímto je ošetřen nákup vhodných potravin i pro starší děti, obstarávající si svačiny již samostatně. Lze ji ale také použít při přípravě svačin v ZŠ.

Touto vyhláškou je možné se nechat volně inspirovat i u mladších dětí. Díky ní je možné se naučit vybírat nutričně kvalitní potraviny neobsahující mnoho soli, cukrů, tuků nebo nevhodných tuků.

Na co je třeba brát zřetel při přípravě svačinek

Kromě dodržování platné legislativy a finančních norem, je třeba dodržovat i hygienická pravidla. Jídlo představuje rizikové prostředí pro množení mikroorganizmů a dítě je citlivý organizmus. Je proto nezbytné, aby každá svačinka byla čerstvě připravená a podávána ihned ke konzumaci. Svačinky by z hygienických důvodů neměly být odnášeny domů, protože mimo příslušné zařízení již nejsou zajištěny a kontrolovány bezpečné hygienické podmínky pro konzumaci.

Svačinky by dále měly být připravené také s ohledem na věk dětí a to jak svým složením, tak velikostí porce. A jak již bylo řečeno, přednost mají určitě svačinky čerstvě připravené namísto komerčně hotových.

Jak by svačina měla vypadat

Svačina by měla ideálně kombinovat všechny tři základní živiny – sacharidy, bílkoviny a kvalitní tuky. Součástí by měly být i zdroje vitaminů, minerálních látek a vlákniny v podobě ovoce nebo zeleniny.

Sacharidy, které jsou pro děti hlavním zdrojem energie, nalezneme především v pečivu, vločkách a jiných zpracovaných obilovinách (rýže, kukuřice, pohanka, jáhly), dále v ovoci, zelenině a luštěninách. Ke svačině je nabízíme v podobě pečiva, obilných směsí a kaší a doplňujeme je dále ovocem nebo zeleninou.

Bílkoviny, které se u dětí podílí na stavbě tkání, se nacházejí v mase, vejcích a v mléčných výrobcích. Z rostlinných zdrojů jsou cenným zdrojem bílkovin luštěniny a také obiloviny.

Tuky dětem slouží jako zdroj energie, jsou významné i pro tvorbu řady důležitých látek v těle a také pro využití v tuku rozpustných vitaminů. Tuky při přípravě svačin nejlépe střídáme v podobě másla a rostlinných roztíratelných tuků (margarinů). Nezapomínejme počítat i s tuky, které jsou již obsaženy v potravinách a výrobcích. Velmi prospěšné tuky se nacházejí např. v tučných rybách, v avokádu, ořeších a semenech.

Svačinky se snažíme v rámci dne i týdne obměňovat a dbáme na to, aby pokrmy ladily oku, což děti vždy vítají.

Zapomínat bychom neměli ani na nápoje ke každé svačině. Střídáme čaje, ředěné ovocné šťávy, domácí limonády, vodu s citronem či pouze čistou vodu. Podáváme také bílou kávu, mléčné nápoje, koktejly, nebo zeleninové šťávy. Vyhýbáme se příliš sladkým nápojům.

Pro malou inspiraci tipy na svačinu:

Celozrnná večka s cizrnovou pomazánkou, cherry rajčátka, ovocný čaj

Cizrnová pomazánka (10 porcí):

250 g uvařené cizrny

1 menší cibule

1 stroužek česneku

1–2 lžíce másla

1 lžíce citronové šťávy

Sůl

Olej

Na oleji orestujeme nakrájenou cibuli a česnek, přidáme szcezenou cizrnu, podlijeme trochou vody a povaříme 2 minuty. Vše rozmixujeme na hustou pomazánku. Zjemníme máslem a ochutíme citronovou šťávou, případně dochutíme solí. Namažeme na šikmo krájenou celozrnnou večku nebo toust a podáváme s rajčátky.

Šlehaný tvaroh s jogurtem a cornflakes, banán, voda s citrónem a mátou

Suroviny na 10 porcí:

Měkký tvaroh 250 g

Bílý jogurt 250 g

Džem 50 g

Cornflakes 100 g

Tvaroh šleháme s 1 dl horké vody a džemem na hladký krém, poté vmícháme jogurt. Rozdělíme do mističek a posypeme lupínky cornflakes. Banán či jiné ovoce můžeme použít na ozdobu nebo podávat kusově jako doplněk ke svačině.

Mgr. Zlata Kapounová, Ph.D. – Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Brno 

Autor: Zlata Kapounová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Alexandra Košťálová

    Podle SK to více méně v ZŠ nejde
    Pokud bychom se bavili o základní škole a nikoli mateřské a nabízela by svačiny, pak problémem SK je, že ta dopolední svačina by měla tvořit 15 % z celkové denní výživové dávky. Počítá se tedy z celodenního SK? Je třeba rovněž dbát na oněch 10 spotřebním košem sledovaných komodit? Pokud ano, pak obrovské množství svačin musí být s masem a brambory.

  • Autor: Ola_M.

    svačiny v ZŠ
    Problematika svačin v ZŠ jde „nad rámec školního stravování“, tedy jak ceny (která by měla být tzv. „plná“), tak i výživových norem, resp. spotřebního koše. Ano, lze doporučit vhodnou skladbu nabízeného, ale do spotřebního koše by se svačiny školáků počítat neměly.

  • Autor: doc. Chocholoušek CSc.

    „Z rostlinných zdrojů jsou cenným zdrojem bílkovin
    No jak jsem si pod článkem přečetl „LF MU Brno“, tak mi bylo hned jasné, odkud se ty nezapomentutelné hlášky berou. Pokud je u nás Plzeň autoritou na práva, LF MU je plná expertů přes výživu. Jen si pište ty vaše vylhaniny, packalové. Čím déle tak budete činit, tím si z ostudy ušijete delší kabát. A buďte se jistí, že se o to postarám a budu vás v tisku konkrétně jmenovat, abyste si užili svých 15 minut slávy.