Přeskočit na obsah

Svačiny v MŠ: Odpovědi na nejčastější otázky

Jak svačinami co nejvhodněji doplnit hlavní pokrm? Existují nevhodné potraviny na svačiny? V tématu svačinek v mateřské škole stále panuje určitá nejistota a otázek je celá řada. Přinášíme odpovědi na ty nejčastější a nejvíce diskutované.

Autor: Jana Broulíková

O svačinkách v mateřské škole již bylo napsáno vícero článků, zabývá se jimi spotřební koš i Nutriční doporučení Ministerstva zdravotnictví. Neustále se však k tomuto tématu objevují rozmanité dotazy, vedoucí školního stravování si nejsou jisté, zda některé svačinky zařazují správně, zda jsou dostatečně syté či jestli jsou vhodně zkombinovány s hlavním pokrmem. V tomto článku se vám pokusíme odpovědět na mnohé dotazy, které se často objevují.

Základní pravidla při sestavování svačin

Nejdříve ve zkratce zopakujeme nejvýznamnější skutečnosti, které se svačinek v mateřské škole týkají. I přesto, že přesnídávky a svačiny jsou vyhláškou o školním stravování řazeny mezi doplňková jídla, patří v dětské výživě mezi podstatná denní jídla, která mají strávníkovi dodat dostatek energie mezi hlavními jídly. Měly by být lehce stravitelné a poskytovat 15 % (dopolední svačina) a 10 % (odpolední svačina) z celodenní výživové denní dávky.

Tato čísla asi tolik neřeknou, mnohem významnější informace je, že by jak dopolední, tak odpolední svačiny měly být ideálně nutričně kompletní a kombinovat všechny tři základní živiny, tedy sacharidy, bílkoviny a tuky, měly by také být zdrojem vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Když si tuto informaci převedeme na potraviny, ideální svačinka by se měla skládat ze zdroje sacharidů – pečivo, müsli, kaše z obilovin, jiný výrobek z obilovin.

Dále by měla obsahovat bílkoviny, které nalezneme ve vejcích, v mase, v rybách, v mléku, mléčných výrobcích, ale také v luštěninách, a nakonec i zdroje tuků, které jsou obsaženy v másle, v rostlinných roztíratelných tucích, v ořeších, v avokádu a v mnoha dalších potravinách, které jsou často i zdrojem bílkovin.

Pravidelnou součástí každé dopolední i odpolední svačinky by pak měla být i zelenina nebo ovoce a také nápoj. Ovoce obvykle doplňuje sladkou svačinu, zelenina svačinu nesladkou, nemusí to ale vždy být pravidlem. Ke sladké svačině pravda asi nebudeme dávat zeleninu, určitě ale nevidím problém například tvarohovou pomazánku namazanou na pečivo doplnit hroznovým vínem apod.

Nejčastější dotazy a příklady vhodnosti svačin

Pokud si tuto základní věc o nutriční kompletnosti při promýšlení svačinek uvědomíme a budeme uplatňovat, dokážeme si také správně odpovědět na časté dotazy. Například zda je vhodnou dopolední svačinou vánočka či sladké pečivo s čajem, nebo ovocná přesnídávka. Právě toto jsou příklady nekompletních svačinek, obsahujících především sacharidy, jsou však chudé na zdroj bílkovin.

Sladké pečivo můžeme doplnit neslazeným mléčným nápojem a kouskem ovoce. Ovocná přesnídávka by měla být jenom doplněním svačiny namísto ovoce. Další ne zcela kompletní, ale velmi oblíbenou svačinou je pečivo s máslem a džemem nebo medem, opět svačinka bohatá na sacharidy, ve které ale chybí bílkoviny a zdroj vlákniny. Stačí ji zase doplnit mléčným nápojem a kouskem ovoce.

Jak byste se dívali na kombinaci ovesná kaše s ovocem, doplněnou nápojem ve formě mléka?
Svačina je po stránce složení kompletní. Z hlediska pestrosti je ale zbytečné doplňovat mléčnou kaši ještě nápojem z mléka, zvolila bych v tomto případě čaj. Mléčným nápojem bych pak doplnila svačinu, kde mléčný výrobek chybí.
Ideálním příkladem sladké svačinky je například müsli s jogurtem a kousky ovoce, vhodnými nesladkými svačinkami jsou různé druhy pečiva s rozmanitými pomazánkami doplněné kouskem zeleniny či alespoň zeleninovou ozdobou.

Svačinami doplňujeme hlavní pokrm

Při plánování jídelního lístku svačiny přiřazujeme až poté, kdy máme jasno ve skladbě obědů. Svačinami vlastně doplňujeme hlavní pokrm, snažíme se o co největší pestrost, to znamená, že do svačiny se pokusíme zařadit odlišné potraviny než v hlavním pokrmu a polévce. Například pokud zvolíme luštěninovou polévku, nebudeme ke svačině zařazovat luštěninovou pomazánku, stejně tak pokud bude doplňkem hlavního pokrmu okurkový salát, nebudeme volit okurku jako zeleninu ke svačině. Důležité je také volit svačinu dle toho, zda je oběd s masem či bezmasý. V případě bezmasého oběda bychom ve svačinkách neměli zapomenout na kvalitní zdroje bílkovin, například vaječnou, rybí či masovou pomazánku.

Když zvolíme sladký oběd, rozhodně nebude vhodnou variantou sladká svačina, přeci jen většina sladkých obědů je bohatá na jednoduché cukry a tyto už není nutné doplňovat ve svačině. Stejně tak bych nevolila po sladkém obědu odlehčující svačinu ve formě banánu s čajem. Banán je sice ovoce, patří však mezi nejsladší druhy, obsahuje průměrně cca 19 g cukrů/100g potraviny (zdroj: nutridata.cz). Navíc v takové svačině chybí opět zdroj bílkovin.
Vhodně zkombinovat bychom pak měli i dopolední a odpolední svačinu navzájem. Bezpochyby bychom neměli plánovat sladkou dopolední i odpolední svačinu. Další ne úplně vhodnou kombinací je masová pomazánka dopoledne a paštiková pomazánka odpoledne, jde o příliš podobné svačiny.

Občas se objevují dotazy, zda podávat mléčné nápoje či sladké svačiny raději dopoledne nebo odpoledne. V případě mléka a mléčných nápojů je nejvýznamnější především je zařadit. Zda k dopolední či odpolední svačině je z hlediska stravy dětí nepodstatné. Z praktického hlediska bych ale volila mléčný nápoj jako součást dopolední svačiny, neboť odpolední svačinu neodebírají všechny děti, kdežto tu dopolední ano. Sladké svačiny jsou zdrojem rychlé energie, jestli je zařadit dopoledne nebo odpoledne není dle mého tak významné, důležité však je, aby byly nutričně kompletní a nešlo o svačinu bohatou pouze na sacharidy, ale to jsme již probrali. Kolik takových svačinek za týden? Toť otázka. Když se ale budeme řídit pravidlem, že sladkou svačinu nebudeme podávat každý den, v týdnu pak máme možnost sladkou svačinu naplánovat maximálně 3x – a za to bych se přimlouvala.

Pestrost i během celého týdne

O pestrost se snažíme nejen během dne, ale i během celého týdne. Výraznou potravinu asi nebudeme v jídelníčku zařazovat během týdne častěji. Například rybích pomazánek není nikdy dost, určitě ale nebude z hlediska pestrosti dobrý nápad zařadit v pondělí sardinkovou pomazánku a v pátek pomazánku ze sardinek v tomatě. Nevolit v úterý čočkovou polévku a ve čtvrtek pomazánku z čočky. V úterý karotkovou polévku a ve středu mrkvový salát. Takových příkladů bych mohla uvést více, ale myslím si, že pro názornost jsou dostačující.

Existují nevhodné potraviny na svačiny?

Při sestavování svačin se také často objevují dotazy a nejistota při zařazování některých specifických druhů potravin a jejich vhodnost pro děti v předškolním stravování. Typickými příklady jsou tavené a plísňové sýry, ořechy, olivy, houby, sladké pečivo, müsli tyčinky apod. Řekla bych, že v případě těchto potravin není rozhodující otázka, zda je použít, či ne, a žádnou z těchto potravin bych neoznačila jako zakázanou pro předškolní děti. Podstatné je ale množství a frekvence, jak často se objevují na jídelním lístku, v případě ořechů pak záleží na formě podání.

Tavené sýry se na talíři předškolních dětí obvykle objevují jako součást pomazánek, nevadí to, jen je důležité, aby to nebylo na denním pořádku, ale spíše výjimečně pro změnu chuti a zpestření. Mnohem vhodnější pro děti je, pokud základem pomazánek jsou sýry typu žervé, lučina, či tvaroh apod. V případě plísňových sýrů, jako je hermelín či niva opět platí ve výživě předškolních dětí zařadit je výjimečně a v malém množství, aby děti poznaly jejich chuť, jinak jde ale o sýry s výraznou chutí, obvykle značně tučné a slané.

Houby do stravy předškolních dětí patří, a to opět pro rozšíření spektra dětských chutí. Patří ale mezi potraviny hůře stravitelné. Rozhodně je možné je v rozumném množství přidat do polévky, hlavního jídla, či rizota, dětem ale určitě nebudeme podávat smaženici či houbové řízky.

Ořechy se malým dětem nedoporučují především z toho důvodu, že jsou tvrdé a dětem by mohly zaskočit. Pokud je však pomeleme, rozhodně ve stravě předškoláků nepředstavují problém, ale jsou naopak přínosem.

Sladké pečivo na jídelním lístku dětí opět nemusí být tabu, jeho zařazení by však mělo být umírněné. K ne zrovna vhodným druhům patří smažené druhy pečiva jako donuty, koblihy a podobné druhy pečiva. Shodně tak listové pečivo či croissanty, které patří mezi značně tučné pečivo. Když ale čas od času dětem podáte loupáček, vánočku, koláč, závin, či ve školní jídelně upečenou buchtu, nevidím v tom chybu. V případě müsli tyčinek bych byla obezřetná. Když se řekne müsli tyčinka, obvykle si představíme, že jde o zdravou potravinu, ne vždy je to však pravda. Pokud dětem chcete někdy pro změnu müsli tyčinku zařadit, určitě dobře vybírejte a dávejte pozor, aby neobsahovala vysoké množství jednoduchých cukrů a také tuků.

Pokud jde o olivový olej, o jeho přínosech ve výživě dětí snad nikdo nepochybuje. Co ale olivy? Mohou je děti konzumovat? Olivy jsou zajímavým zpestřením jídelníčku pro dospělé, ale i v případě doporučení pro dospělé platí, že by je měli konzumovat střídmě. Obsahují velké množství energie ve formě tuků, byť jde o tuky vhodné, ty naložené ve slaném nálevu jsou navíc značně slané. Pro děti jde o opravdu specificky chutnající potravinu, na kterou většinou nejsou zvyklé. Jejich použití ve školní jídelně zakázané není, avšak nějaké masovější zařazení si představit neumím. Pokud přidáte trošku oliv na drobno pokrájených do nějaké masové či zeleninové směsi, opět jde o zpestření chutí dětí. Určitě by to ale mělo být zřídka a opravdu v minimálním množství.

S různými dotazy ohledně svačin v předškolním stravování bychom mohli pokračovat ještě dlouho a nikdy se nepovede odpovědět na všechny. V tomto článku jsem se zaměřila především na takové, které se objevují nejčastěji a jsou nejvíce diskutovány, tak snad vám článek pomůže v rozhodování, copak dětem podáte ve školce za svačinu.

Mgr. Jana Broulíková – nutriční terapeut, Litomyšl

Autor: Jana Broulíková

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: ivka6

    svačiny v MŠ
    Rozumný názor na druhy podávaného doplňkového jídla v mateřské škole. Zvlášť pro nově začínající vedoucí přínosné, aby se jídelníček nezaplevelel zbytečnostmi. Doplnila bych podávání syrového ovoce a zeleniny dle vhodnosti denně. Mléko a mléčné výrobky ne na rybí pomazánky a rybí pomazánky v tomatě. Setkala jsem se u vnučky ve školce chléb, rybí pomazánka v tomatě, kakao a banán, vražedná kombinace, nemyslíte?

    • Autor: jablo

      Děkujeme za přínosný příspěvek. K rybičkám bych klidně mléko dala – ale ne sladké – jen čisté mléko. A k rybičkové pomazánce bych volila určitě spíše zeleninu. Celkově vymyslet jídelníček je asi nejzákladnější a nejnáročnější věc – protože je nutné zohledňovat spoustu aspektů (vhodnost, pestrost, vyváženost, nutriční hodnoty, finance, dodavatelské dny jednotlivých dodavatelů, různé požadavky dle akcí školy, a hlavně, aby všem chutnalo…hotová alchymie!). Přeji všem hodně zdaru 😉