Tlak okolí, neustálé požadavky na změnu, zdravotní potíže dospělých i dětí, odmítání určitých potravin strávníky, to vše vede jídelny k tomu, že zkouší nové a nové formy, jak podávat stravu. Patří mezi ně i jídelna MŠ Barevný ostrov v Černošicích u Prahy. Tato mateřská škola je poměrně nová, svou činnost zahájila v lednu 2012. Sešel se však zde tým nejen kvalifikovaných pracovnic, učitelek i kuchařek, ale také podobně založených žen, které fandí zdravé, moderní stravě, pro které je zdraví dětí na prvním místě.
Ředitelka školky Andrea Červenková k tomu říká: „Stravu u nás všechny považujeme za velmi důležitou a rozhodly jsme se proto nekazit tělíčka dětí nekvalitními potravinami. Chceme jíst hodnotné pokrmy, s převahou ovoce, zeleniny a luštěnin.“ Kuchařky, učitelky, i hospodářka této mateřské školy se proto velmi zamýšlejí nad tím, jaké potraviny dětem podávat, kdy, jak často a v jaké formě. Pomáhá jim v tom jedna z maminek, která se zdravou výživou profesně zabývá, i někteří odborníci, kteří spolupracují s mateřskou školou.
Do mateřské školy Barevný ostrov dochází 78 dětí a jsou rozděleny do 3 tříd. V každé třídě jsou děti různého věku, nejsou to tedy třídy jednoho ročníku. Určitou komplikaci pro stravování představuje fakt, že obědy sem dovážejí z blízké základní školy v Černošicích, kuchařky zde obědy jen vydávají a připravují dopolední a odpolední svačinu. Celodenní finanční norma pro děti činí 38 Kč.
Domluvené principy stravování hned od počátku
Na začátku osobitého stylu stravování byly konzultace s J. Škvařilem, známým zastáncem, alternativních způsobů stravování. Hospodářka mateřské školy prošla jeho kurzem, v němž se seznamovala s různými přístupy k jídlu, co s čím kombinovat, aby děti jídlo přijaly, jak omezovat tzv. éčkové přísady v jídle, čím takové potraviny nahrazovat. Podobných akcí se zúčastnily rovněž kuchařky. Ve školce nakoupili i dostatek odborné literatury, knihy receptur apod.
Skladba stravy
Ředitelka Andrea Červenková si pochvaluje velmi dobrou spolupráci s kuchyní ZŠ, z níž dováží obědy. Pracovnice této kuchyně jsou v otázce stravy naladěny na stejnou vlnu a rovněž se zúčastnily některých speciálních školení. Výsledkem spolupráce jsou např. Zdravé úterky, kdy kuchyně připravuje biooběd. V ostatní dny si školka Barevná ostrov vybírá z běžné nabídky jídelny. Přednost dávají zeleninovým a luštěninovým jídlům, v určité míře objednávají i masová jídla, ale někteří rodiče mají zájem maso dosti omezovat. Oblíbené je kuřecí maso s rýží, s kuskusem, bulgur, červená čočka s masem.
Svačinky pak již školka připravuje sama: pečivo, mléčné výrobky, pomazánky z luštěnin, zeleniny, z tofu. Vše je doplněno množstvím ovoce a zeleniny. Potřebné suroviny nakupují ve velkoobchodě v Nenačovicích, který se specializuje na bioprodukty. Jde zejména o zeleninu, luštěniny, soju, biosýry, krupky, cizrnu apod.
Ranní svačinka
Ve školce mají dvě svačinky. První je připravena hned od 7.30 hodin. Protože mnoho dětí doma nejí ani nepije, je pro ně připraven tác s nakrájenou zeleninou nebo ovocem, z níž si děti mohou vybrat, a nápoje. Pro děti, které chodí později, se jídlo doplňuje, aby se i na ně dostalo. Na mou otázku, zda zrovna zeleninu děti rády baští, odpovídá ředitelka Červenková takto: „Máme ve třídě děti různého věku. Ty starší jsou již zvyklé a ty mladší svým příkladem strhnou. Velice rychle si zvyknou a viděl byste, jak se zeleninou dokáží cpát. Jsou děti, které nejí třeba rajče. Jakmile pocítí hlad a vidí ostatní, že si rajče berou, zkusí to také.“
Nutno podotknout, že učitelky děti do zeleniny nenutí, dávají jím možnost volby, a jak uvádějí, to se pak projevuje i ve výši spotřeby zeleniny a ovoce.
Ředitelka přidává ještě jednu zkušenost ze soužití starších a mladších dětí: „Měla jsem ve třídě hocha, byl nejstarší a byl si svého postavení vědom. Často naše snahy ohledně jídla negoval a děti se podle něho řídily. Musela jsem si s ním o tom zvlášť promluvit a povedlo se, pochopil to a naopak stal pomocníkem.“
Dopolední svačinka
Druhá dopolední svačinka je již klasická, obvykle chléb nebo celozrnný rohlík, pomazánka, mléčné výrobky. I při této a odpolední svačince ponechávají dětem možnost volby: dítě se samo může rozhodnout, jestli si vezme suchý rohlík nebo jestli ochutná i pomazánku. A samo si zvolí, jestli si vezme namazané nebo jestli si namaže samo. Podle zkušeností z této školky je sice zpočátku odmítání nezvyklých pokrmů značné, ale právě to, že děti se nenutí, že se jim dává volba, brzy přispěje k překonání nedůvěry. Postupem času si děti jogurty nebo pomazánky velmi rády dají. Andrea Červenková doplňuje ještě jeden postřeh: „Když si děti mažou samy, nezabývají se tím, co v pomazánce je, ale baví je, že se mohou samostatně obsloužit.“
Odpolední svačinka
Odpolední svačinka je také spíše klasická, ale hojně doplňovaná ovocem. Nabídku ovoce, ale i pečiva udržují učitelky až do 17:30, kdy školka končí svůj provoz. Na otázku, jak udržují nakrájené ovoce po tak dlouhou dobu, zde mají jednoduchou odpověď. Ovoce postupně doplňují a to ovoce, které osychá a kazí se nejrychleji, třeba banány, se snaží sníst hned.
Výživové normy
Uvedená skladba jídelníčku nenechává na pochybách, že školka nemá problém s dodržováním spotřeby ovoce, zeleniny a luštěnin. Normu ovoce a zeleniny plní obvykle na 150 %. Ředitelka Červenková ale upozorňuje, že na spotřebě se významně podílí to, že děti mají možnost si svobodně vybrat. Problém mají naopak s dodržováním spotřeby mléka. Mnoho dětí mléko nechce, není na něho navyklé a vypít 2 deci denně nedokážou. Větší zájem je sice o bio mléko, ale to si zase školka nemůže z finančních důvodů dovolit. Velký důraz kladou ve školce na nápoje, omezují slazené nápoje a dávají přednost čisté vodě. Každé dítě má ve školce svou litrovou láhev. Láhve byly dětem zakoupeny z rodičovských příspěvků a děti v nich mají po celý den vodu volně k dispozici i při pobytu venku.
Dodržovat finanční normu je obtížné
Při otázce, co taková skladba stravy stojí, Andrea Červenková zvážní: „Naše norma je sice 38 Kč, ale v poslední době je to málo, dostáváme se do mínusu a uvažujeme o jejím zvýšení. Kvalitní potraviny a bioprodukty jsou drahé, ze stávající normy to nezaplatíme. Hodně našich dětí má movitější rodiče, pro které tato částka není významná, ale také zde žijí normálně situované rodiny a pro ty je to problém. Chtěli bychom stravu dále vylepšovat, například přidat kvalitnější smetanové jogurty, ale to závisí na financích. Ve velkoobchodě, kde nakupujeme, o nás vědí a sami nás už upozorňují na různé akce a slevy.“
Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz
Diskuze
Autor: zdenda
dotaz
Dobrý den,jenom bych měla zájem o kontakt na pana Škvařila.Děkuji
Autor: Monika Rudolfová
Dobrý den, telefon přímo na pana Švařila nemám. Zkuste se podívat na stránky www.ceria.cz je tam kontakt a to je společnost, kterou pan Škvařil založil. Zkuste zavolat přímo tam nebo napsat mail.
Autor: hhhhhhh
odpolední svačinky
děkuji za zajímavý článek. Zajímalo by mě, na kdy mají ve školce Barevný ostrov odpoledne stanovenou dobu výdeje svačinky. Nedávno u nás byla paní hygienička a právě toto téma jí moc zajímalo. Jak dlouho necháváme po výdeji zbylé ovoce a zeleninu dětem na dojedení. Vždy jsme to nechávali do konce školky tj do 16,30 (od 14,00) a to se podle jejího názoru nesmí. Máme zbylé jídlo po půl hodině zlikvidovat. Naše paní kuchařky končí v 15.30, jak to řeší v této školce? Jedna paní kuchařka je tam až do konce provozu mateřiny?
Autor: Andrea Červenková
Dobrý den, odpolední svačina je vydávána mezi 14.00-14.30. Paní kuchařka je přítomna do 16.30, po odchodu máme připravené, umyté ovoce, které si s dětmi dle chuti a potřeby nakrájí paní učitelky zajišťující odpolední provoz.
Autor: Monika Rudolfová
Dobrý den, svačiny, ovoce a zelenina se u nás zpravidla sní. Pokud se zbytky nesní, do půl hodiny je vyhazujeme. Je mi to vždy líto,ale radši připravíme toho míň a pak podle potřeby dokrájíme. Je príma, že učitelky mají v kuchyňkách po ruce ovoce a zeleninu a připraví jídlo čerstvé.