Přeskočit na obsah

Vaše petice je ve vládě!

Dne 8.10.2008 předaly školské odbory na Úřadu vlády petici za vyšší platy pro nepedagogické zaměstnance škol. Mnohé z vás vybízely k podepsání této petice jako k jednomu z posledních pokusů o zvýšení vašich nízkých mezd. Přinášíme k tomu komentář s některými dalšími informacemi.

Autor: Monika Štachová
redakce portálu Jídelny.cz

Dne 8.10.2008 předaly školské odbory na Úřadu vlády petici za vyšší platy pro školníky, kuchařky či hospodářky ve škole. Petici podepsalo přes 52 839 zaměstnanců škol, kterým tímto děkujeme. O zmíněné petici jsme na portálu psali již 29.5.2008 v článku Stávka.

Předseda školských odborů František Dobšík se nedávno sešel s ministrem školství Ondřejem Liškou. Jedním z hlavních bodů jednání byly i platy nepedagogických pracovníků. Školské odbory usilují o to, aby se ve státním rozpočtu našly peníze i pro nepedagogické zaměstnance. V rozpočtu na příští rok se však s navýšením platů nepedagogických zaměstnanců nepočítá. Zatím se jedná pouze o tom, že by se měly změnit tarifní tabulky, které byly jen nepatrně upraveny k 1.1.2007

Na tiskové konferenci vlády ministr školství Ondřej Liška řekl: „O tom, že situace nepedagogických pracovníků není vůbec lehká vím už delší dobu. Jeden pan školník dokonce vyhlásil časově neomezenou stávku. Ta reakce sice není úplně přiměřená, ale jeho důvody chápu“.

Mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová uvedla: „Pan ministr chce jejich situaci řešit, a to pravděpodobně úpravou tarifních tabulek, proto se chystá co nejdříve jednat s ministrem práce a sociálních věcí Petrem Nečasem a domluvit se s ním na této úpravě.“

O tom, že situace nepedagogických pracovníků není vůbec lehká vypovídá i anketa Uvažujete o odchodu ze školství kvůli platu?, která probíhá na portálu Jídelny.cz. V anketě k 8.10.2008 zatím hlasovalo 160 lidí. Více než 80 % z nich uvažuje o odchodu ze školství právě kvůli platu.

Fakt, že personální situace ve školním stravování není nijak růžová, ukázal i průzkum metodičky školních jídelen Aleny Strosserové, která v rámci své diplomové práce oslovila 10 % vedoucích školních jídelen v ČR. Se závěry tohoto průzkumu jste se mohli seznámit v článku Postavení vedoucí školní jídelny a školního stravování obecně v současné společnosti, který jsme zveřejnili 9.11.2006. Pro zajímavost uvádíme nejpalčivější problémy z dotazníku, který vedoucí vyplňovali.

  • Věk pracovníků školních jídelen 
  • Zařazení vedoucí jídelny do platové třídy 
  • Příplatek za vedení pro vedoucí školní jídelny 
  • Možnost dalšího vzdělávání pro vedoucí školních jídelen 
  • Metodická pomoc pro vedoucí školní jídelny 
  • Dostupnost metodické pomoci pro vedoucí školní jídelny 
  • Vztahy mezi vedoucí školní jídelny a vedením školy 
  • Jak osobně pociťuje vedoucí školní jídelny své postavení ve škole


I vedoucí školních jídelen nám při osobních jednáních potvrzují, že odchody kuchařek ze školních jídelen z důvodu platu reálně hrozí. Zkušenosti ze Zlínska ukazují, že pracovnice ze ŠJ skutečně odcházejí a že začíná být problém sehnat kvalifikované mladé zaměstnance. Podle zpráv z okresu Hradec Králové se tam v nejbližší době chystá do důchodu 8 vedoucích ŠJ, za které se obtížně hledá náhrada. Rovněž s kvalifikací nových vedoucích je potíž, o bakalářské studijní obory vhodné pro vedoucí ŠJ není příliš velký zájem. Proč asi?

Jaké máte s tímto zkušenosti? Vyjádřete se, prosím, v diskusi pod článkem nebo nám napište do redakce.

Monika Štachová je redaktorkou portálu Jídelny.cz

Autor: Monika Štachová
redakce portálu Jídelny.cz

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Evča 1

    studium
    Pravda je, že moc mladých lidí se do školních jídelen opravdu nehrne. Ale to není jen u nás. Práce kuchaře a kuchařky, pokud nedělá v nějakém prestižním podniku, je podceňována. Také děcka, která ukončí studium maturitou očekávají, že hned budou mít platy manažérů. Ale tak to není. Tak ve většině případů odcházejí dělat něco zcela jiného. A přiznám se, že o bakalářském studiu pro vedoucí ŠJ jsem se dozvěděla také teprve letos. Ale vím, že po dalším studiu je u vedoucích ŠJ velký „hlad“.
    Hlavní problém vidím v tom, že je naše práce opravdu podceňována.