Přeskočit na obsah

Vhodné nápoje ve školní jídelně

Jaké nápoje jsou pro děti nejvhodnější? Jaké omezit nebo je do pitného režimu vůbec nezařazovat? Článek vás blíže seznámí s různými druhy nápojů a s možnostmi, jak je ve školních jídelnách používat. Dozvíte se i to, jak je správně kombinovat s konkrétními pokrmy.

Autor: Mgr. Jana Broulíková
nutriční terapeut, Litomyšl

Aktualizováno k 31. 5. 2023.

O pitném režimu dětí i dospělých se hovoří velice často. Všichni dozajista víme, že bychom měli během celého dne přijímat dostatečné množství tekutin, které se liší podle věku, pohlaví, zdravotního stavu, aktivity i dle okolní teploty či vlhkosti vzduchu. Jaké nápoje jsou však nejvhodnější pro děti a jaké naopak máme ve školním stravovacím zařízení omezovat, či do dětského pitného režimu nezařazovat vůbec? Tento článek vás blíže seznámí nejenom s různými druhy nápojů a s jejich vhodným zařazením do pitného režimu dětí v předškolních a školních stravovacích zařízeních, ale zmíní se i o vhodné kombinaci některých nápojů s konkrétními pokrmy z hlediska zásad správné výživy, anebo využitelnosti obsažených živin.

Vhodné nápoje

Nápoj by v předškolním i školním stravovacím zařízení měl být samozřejmou součástí každého denního jídla. Mezi vhodné nápoje, které by měly tvořit základ pitného režimu dětí předškolního i školního věku, patří samozřejmě kvalitní pitná voda z kohoutku, voda pramenitá, voda kojenecká a voda slabě mineralizovaná s mineralizací 150–500 mg/l. K doplnění pitného režimu se hodí různé druhy čajů, mléko a mléčné nápoje, kávovinové nápoje, 100% ovocné a zeleninové džusy a ovocné sirupy vhodně naředěné vodou.

Nevhodné nápoje

Ke zcela nevhodným nápojům, které bychom dětem v předškolním a školním stravování neměli nabízet, patří nápoje s obsahem kofeinu (káva a kolové nápoje), chitinu (tonik), sladké limonády a samozřejmě nápoje alkoholické. K méně vhodným nápojům pak dále patří nápoje s obsahem sladidel, nápoje sycené oxidem uhličitým, silně a velmi silně mineralizované vody, silné černé čaje a silné kakao.

K nápojům, jejichž konzumace se pro děti také vůbec nehodí, patří energetické nápoje, nápoje iontové a koncentrované nápoje proteinové, jejichž konzumace bývá mnohdy doporučována sportovně aktivním jedincům. Tyto nápoje tedy nezařazujeme ani v případě sportujících dětí. Při zvýšené sportovní aktivitě dbáme na dostatečný přísun tekutin (120–150 ml každých 15 minut) případně obohacených přiměřeným množstvím jednoduchých cukrů, po sportovním výkonu pak můžeme doplnit ztráty minerálních látek mineralizovanými vodami.

Voda

Obyčejná voda je tekutinou, která by měla tvořit základ pitného režimu dětí. Bylo by tedy ideální, aby děti ve školkách i školách měly běžně přístup k tomuto nápoji. Vodu nebo vodu ochucenou například citronem, pomerančem, mátou, meduňkou nebo malým množstvím ovocného sirupu můžeme ve stravovacích zařízeních podávat jako každodenní doplněk jiného nápoje.

Čaj

K nejvhodnějším čajům pro děti předškolního i školního věku řadíme čaje ovocné, čaje bylinné a jejich směsi. V případě čajů ovocných je nejlepší vybírat takové, které obsahují minimum přidaných aromat, barviv a sladidel. Ovocné čaje jsou vyrobené ze sušeného ovoce, jsou přirozeně nasládlé a není tedy nutné je ještě dále přislazovat. Bylinné čaje je vhodné střídat. Pro děti jsou vhodné hlavně čaje s obsahem heřmánku, lipového květu, máty, meduňky, fenyklu či anýzu. Velice vhodným bylinným čajem pro děti je také červený čaj roibos nebo čaj honeybush chutnající po medu. Všechny tyto čaje můžeme podávat jak klasicky teplé, tak v teplých obdobích roku jako studené osvěžující nápoje. Čaje, které se pro zařazení do pitného režimu dětí nehodí, jsou bylinné čaje určené k léčbě nějakého onemocnění a čaj maté, který je bohatý na kofein.

Čaj černý a zelený, eventuálně bílý můžeme dětem ve školním stravování nabídnout také, neměl by však tvořit základ pitného režimu, slouží pouze k jeho zpestření a čajový výluh by neměl být příliš silný. Černý čaj vedle prospěšných látek obsahuje i složky, které mohou snižovat využitelnost železa z rostlinných zdrojů a využitelnost vápníku. Z tohoto důvodu je méně vhodné podávat černý čaj, a hlavně silný černý čaj, k pokrmu, který obsahuje rostlinné potraviny bohaté na železo, tedy jinými slovy nekombinovat černý čaj s pokrmem bohatým na listovou zeleninu, brokolici, kapustu či luštěniny. A stejně tak nekombinovat silný černý čaj s pokrmem bohatým na mléko.

Mléko a mléčné nápoje

Pokud jde o mléko, konzumace nízkotučného mléka není pro děti do pěti let žádoucí a v předškolním stravování bychom ho raději neměli vůbec zařazovat. Z hlediska chutnosti a zdravotního hlediska je v předškolním i školním stravování ideální podávat mléko polotučné a mléčné nápoje připravené z polotučného mléka. U předškolních dětí bychom z důvodu naplnění spotřebního koše mléka měli mléko nebo nápoj z mléka zařadit denně, a to nejlépe jako součást dopolední svačinky, eventuálně svačinky odpolední, kterou však odebírá mnohem menší počet dětí. U dětí školního věku pak mléko jako nápoj zařadit alespoň 1–2x za týden jako doplněk hlavního pokrmu, nebo častěji jako druhou alternativu nápoje v menším množství, aby děti zvyklé na pravidelné pití mléka o tuto možnost nepřicházely.

Kombinace mléka a mléčných nápojů se sladkými pokrmy je u dětí oblíbená, vhodnější ale je, pokud sladký pokrm kombinujeme s neochuceným mlékem nebo neslazeným mléčným nápojem. Příkladem může být zakysaný nápoj či kávovinové nápoje s obsahem mléka. Mlékem nebo mléčným nápojem je také vhodné doplnit svačinky, které nejsou bohaté na kvalitní zdroj bílkovin. Příkladem může být doplnění svačinky složené z pečiva, másla a marmelády nebo medu mlékem, mléčným nápojem nebo alespoň kávovinovým nápojem s obsahem mléka ke zvýšení výživové hodnoty tohoto druhu svačinky.

Kombinací s mlékem můžeme zvýšit využitelnost vápníku z potravin, které sice vápník obsahují, ale jeho využitelnost není vysoká. Příkladem může být kombinace mléka nebo mléčného nápoje s celozrnným pečivem, luštěninami či špenátem. V případě špenátu však vhodnou alternativou může být i použití mléka při přípravě špenátu a jako nápoj využít nápoj s obsahem vitaminu C (džus, mošt, voda s citronem, ovocný nebo bylinný čaj ochucený citronem nebo s obsahem vitaminu C), který navíc zvyšuje využitelnost železa z tohoto druhu pokrmu.

Kávovinové nápoje

Kávovinové nápoje jsou výhodné tím, že na rozdíl od kávy neobsahují kofein a díky obsahu hořkých látek podporují chuť k jídlu a stimulují trávení. Mohou se vhodně doplňovat mlékem.

Nápoje vyrobené z ovoce

Ve výběru těchto nápojů bychom měli být opravdu obezřetní a sledovat složení, často totiž nápoj, který se tváří jako vyrobený z ovoce, obsahuje spíše než ovocný podíl velkou dávku cukrů, aromatických látek a barviv. Pokud tedy chceme dětem dopřát nápoj z ovoce, dáváme přednost nápojům s vysokým procentem ovocného podílu, nejlépe tedy 100% ovocným šťávám (džusy, mošty). Nepodáváme je však v čisté podobě, ale ideálně naředěné vodou v poměru alespoň 1:1. Jde o to, že tyto nápoje, byť neobsahují přidané cukry, jsou přirozeným zdrojem jednoduchých sacharidů a dále ovocných kyselin. Při jejich zvýšené konzumaci v neředěné podobě by mohly být příčinou nadbytečného příjmu energie a jednoduchých cukrů, také by mohly způsobit zasycení dětí a snížit tak jejich chuť k jídlu. Vysoký příjem hlavně u malých dětí může být navíc příčinou zažívacích obtíží.

Nápoje se sladidly

Sladidla (nesprávně náhradní či umělá sladidla) bychom dle mého názoru neměli zařazovat v prvé řadě u dětí předškolního věku, jejich častější zařazení není vhodné ani pro děti starší. Proč? Z hlediska vysokého příjmu jednoduchých cukrů v dětské výživě, a tedy i v nápojích, se sice mohou nápoje se sladidly zdát vhodnou alternativou, jsou sladké, dětem chutnají, neobsahují cukr, a tím pádem nepřispívají k obezitě či vyšší kazivosti zubů. Přesto z výchovného hlediska děti neučí si sladkému odvykat, ale právě naopak děti na sladkou chuť navykají, a to bez pocitu nasycení, navíc jejich sladivost je obvykle vyšší než u obyčejného cukru.

Význam pitného režimu je u dětí, které jsou na nedostatek tekutin mnohem citlivější než dospělí, opravdu zásadní. Shodně jako ve výživě, platí i u nabídky nápojů hlavně pestrost. V současné době bychom se měli snažit postupně děti učit pít nápoje neslazené nebo slazené menším množstvím cukru, neboť spotřeba jednoduchých cukrů právě v nápojích bývá často značně vysoká.

Mgr. Jana Broulíková – nutriční terapeut, Litomyšl

Teplé dny jsou v plném proudu a přinášejí otázku, zda by se stravování v letním období mělo lišit od stravování v ostatních chladnějších měsících. Podávat polévky? Jaké druhy hlavních pokrmů volit? Dočtete se v našem článku Stravování v horkých letních dnech.
Autor: Mgr. Jana Broulíková
nutriční terapeut, Litomyšl

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se