Přeskočit na obsah

Výchova ke zdraví ve školní jídelně aneb je stále co zlepšovat?

Začátek školního roku bývá obdobím plánů, co všechno v jídelně vylepšit. V následujících řádcích nabízíme několik tipů, jak může jídelna pomoci motivovat děti ke správné výživě a podílet se tak na výchově ke zdravému životnímu stylu.

Autor: Mgr. Jana Spáčilová
Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno

Začátek školního roku bývá obdobím příprav a plánů, co všechno vylepšit z pohledu provozního, ale také výchovného. Školní jídelna jednoznačně hraje významnou úlohu ve formování stravovacích zvyklostí žáků a měla by být také místem získávání nových poznatků a vědomostí, které s výživou souvisí. V následujících řádcích nabízíme několik tipů (tzv. desatero úspěšné školní jídelny), jak může jídelna pomoci motivovat děti ke správné výživě a podílet se tak na výchově ke zdravému životnímu stylu.

1. Jídelníček podle zásad správné výživy

Správný jídelníček musí být pestrý, připravený z čerstvých surovin s co největším využitím sezónních a regionálních potravin, různorodý konzistencí, barevností, chutí, technologickými úpravami, sytostí a stravitelností pokrmů a samozřejmě esteticky upravený na talíři. Je třeba dbát na dostatečné zastoupení ryb (alespoň 2x/měsíc), luštěnin (nejméně 1x týdně v polévce, 1x za měsíc jako hlavní pokrm), ovoce a zeleniny a naopak umírnit používání cukru, tuku a soli. Jíme i očima, proto je vhodné jídelníček před vyvěšením na nástěnku ozdobit obrázky, lidovými říkadly, citáty, básničkami, hádankami apod.

2. Ovoce a zelenina je pro tělo laskomina

Vitaminy z ovoce a zeleniny by neměly chybět v žádném obědu. Zeleninu zařaďte buď do polévky, jako součást hlavního pokrmu nebo jako doplněk v podobě zeleninové oblohy nebo salátu. Zeleninu podávejte denně, minimálně 2x týdně syrovou, 1-2x týdně tepelně upravenou. Sterilovanou zeleninu je vhodné nahradit zeleninou čerstvou nebo mraženou. Ovoce, nejlépe v syrovém stavu, zařazujte vždy, když nepodáváte zeleninu, nebo ho využijte jako součást dezertu (např. tvaroh s ovocem, řezy s ovocem). A co třeba připravit ovocné a zeleninové bary? Ovoce a zeleninu nakrájejte a podávejte tak, aby si děti mohly samy vybírat jako v restauraci. Je to moderní, dává to dětem pocit svobody rozhodování a podporuje zodpovědnost za to, co sní a kolik toho sní (a kolik vrátí).

3. Pitný režim

Naučme děti pít neochucenou a nesycenou vodu místo slazených nápojů. V případě, že podáváte sladký nápoj, nabídněte vždy také neslazený. Pro lepší atraktivnost ozdobte vodu plátkem citronu, pomeranče, limetky, lístky máty nebo meduňky – vytvořte barevný a zábavný koktejl. V případě slazení dávejte přednost cukru před náhradními sladidly, slaďte však velmi mírně. Instantní nápoje a džusy dostatečně řeďte – klidně i ve větším poměru, než je uvedeno v návodu.

4. Potravinová pyramida neustále na očích

Potravinová pyramida je pro oko graficky přitažlivou pomůckou k sestavení správného denního jídelníčku a současně je jednoduchým a zábavným nástrojem pro jeho hodnocení. Bohužel skutečné stravování naší populace jí neodpovídá. S pyramidou se děti seznamují při výuce (někdy již v mateřské škole) a pomáhá jim chápat význam výživových doporučení. Podle ní bychom se měli stravovat celý život. Klidně po celý školní rok může být vyvěšená i s popisem porcí na nástěnce, zvýšíte tím šanci na její dokonalé zapamatování. Co kdyby ji děti namalovaly třeba ve výtvarné výchově?

5. Informace, informace, informace

Kolik nástěnek visí ve vaší jídelně? Jsou vždy zaplněné, barevné a z hlediska obsahu pestré? Ujměte se role vzdělavatele a nabídněte strávníkům záplavu informací o všem možném, co se týká výživy – např. o konkrétních potravinách, vitaminech, výrobě pečiva, hygieně stravování, pravidlech stolování a slušného chování při jídle nebo třeba technologické úpravě pokrmů. V případě zařazování nových pokrmů z neznámých surovin děti motivujte popisem, obrázkem, zajímavostí, původem pokrmu apod. Snížíte tím dětskou obavu z neznámých pokrmů a chutí.

Informace čerpejte také Vy. Čtěte články v odborné literatuře, snažte se vyjet na konferenci, zúčastnit se vzdělávací akce, semináře nebo přátelského posezení v kruhu kolegyň z jídelen ve vašem okolí.

6. Prostředí školní jídelny

Ač si to někteří neuvědomují, prostředí jídelny, její výzdoba a kultura stolování jsou velmi důležité okolnosti při konzumaci jídla. Děti by se v jídelně měly cítit příjemně. Dbejte na to, aby jídelna byla vždy upravená, čistá, vyzdobená, útulná, přitažlivá dětskému věku a zároveň působila výchovně z hlediska kultury stolování.

7. Tématické dny a týdny ve školní jídelně

Během školního roku „oslavte“ významné dny související s výživou (např. Den mléka, vody, jódu apod.). Vyzdobte jídelnu tématickými obrázky, na nástěnku vyvěste poučné informace, k obědu připravte tématické pokrmy. Uspořádejte celý týden ve znamení určité suroviny nebo pokrmu – např. týden jakékoliv zahraniční kuchyně, týden regionálních receptů apod. Tady se meze v nápadech nekladou.

8. Žáci, učitelé, vychovatelé a zaměstnanci jídelny tvoří jeden tým

Zkusili jste někdy zapojit učitele a žáky do dění školní jídelny? Může to být zábava, motivace a přínos pro všechny zúčastněné. To, že témata o výživě jsou náplní některých předmětů, lze využít například k výzdobě jídelny obrázky žáků namalovaných ve výtvarné výchově, recepty, slohovými pracemi nebo básničkami o výživě napsaných v českém jazyce, letáčky o vápníku vytvořených v přírodovědě, ukázkovými jídelníčky podle zásad správné výživy sestavenými ve výchově ke zdraví apod. Zaměstnanci jídelny naopak mohou žákům představit vybavení kuchyně, seznámit je se skladováním potravin nebo s tím, co obnáší práce personálu jídelny (dodržení hygienických podmínek je samozřejmostí). Důležitá je zcela jistě vzájemná komunikace s pedagogy. Určitě se společné organizace výuky nebojte a zkuste se s učiteli navzájem oslovit.

9. Dny otevřených dveří

Nejen pro děti samotné, pedagogický sbor, ale zejména pro rodiče a širokou veřejnost organizujte dny otevřených dveří na různá témata a při různých příležitostech. S pomocí dětí můžete jídelnu vyzdobit, hosty přivítat drobným občerstvením, návštěvníkům představit provoz jídelny a pracovní náplň zaměstnanců nebo zabavit veřejnost soutěžemi a hádankami o potravinách. Můžete také zorganizovat anketu o nejoblíbenější pokrm nebo ochutnávku nových pokrmů, vyhodnotit vítěze a následně ho zařadit do jídelníčku. Po příjemně stráveném odpoledni veřejnost lépe porozumí náročnosti vaší práce a bude si jí více cenit.

10. O školní jídelně se ví

Pište na webové stránky školy, do školních nebo místních zpravodajů a jiných médií o tom, co se ve vaší jídelně děje. Uveřejňujte pozvánky na akce, které pořádáte. Poskytněte veřejnosti reportáže s fotografiemi z akcí i běžného provozního dne jídelny. Veškeré úspěchy i neúspěchy zaznamenávejte a podělte se s širokou veřejností i se svými kolegy na konferencích, webových portálech i přátelských setkáních. Kromě aktuálních jídelníčků doplňujte webové stránky fotografiemi, obrázky, ukázkovými recepturami oblíbených pokrmů, aktualitami i odbornými informacemi na různá témata o výživě. To vše zvýší prestiž vaší jídelny a povzbudí kolegy do dalšího snažení.  

Podařilo se vám najít činnosti, které realizujete? Pak je to chvályhodné a určitě v nich nadále pokračujte. Pokud máte určité mezery, doplňte je a nový školní rok jimi obohaťte. Pojměte to jako hru, ze které budou mít radost nejen děti, ale i dospělí. Pusťte uzdu svojí fantazii. A hlavně – nenechte se odradit případnými drobnými neúspěchy! Přeji vám hodně štěstí, spokojenosti a radosti z práce.

Mgr. Jana Stávková, Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno

Autor: Mgr. Jana Spáčilová
Ústav ochrany a podpory zdraví, LF MU Brno

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se