Přeskočit na obsah

Zamyšlení nad stavbou týmu ve školní jídelně

Dobrý pracovní tým v kuchyni je k nezaplacení. Vykoná se v něm více práce, pracuje se efektivněji a v příjemnější atmosféře. Pár myšlenek k tomu, jak takový tým sestavit, ale také udržovat a rozvíjet, nám poslala zkušená vedoucí školní jídelny.

Autor: Miroslava Vampolová

Jsem přesvědčena, že nejvýznamnějším a hlavně nenahraditelným zdrojem úspěšné firmy jsou vždy její zaměstnanci. Především jejich schopnosti, znalosti a dovednosti, které využívají k pracovním činnostem.

Jak tedy budovat a rozvíjet tým ve školní jídelně?

Stavbu týmu bych přirovnala k vytvoření nové receptury. Pracovat týmově pro mne znamená podporovat nové nápady, využívat zkušeností, ochotně spolupracovat, vzájemně si důvěřovat a vycházet si vstříc. Domnívám se, že v pracovním kolektivu by měly převládat harmonické vztahy mezi jednotlivými pracovníky.

Rozvíjení týmového pojetí práce vyžaduje zásobovat pracovníky surovinami ve formě efektivní komunikace, přiměřených pracovních úkolů, nových znalostí a zábavy jako zdroje příjemné atmosféry.

Informovat a komunikovat je základem

Všichni zaměstnanci by měli být včas a dostatečně informováni. Ale nestačí jen poskytovat nové informace, konstatovat skutečnosti nebo hodnotit současný stav. Důležitější je zjištění, zda jsme se pochopili, říkáme si pravdu, rozumíme si a respektujeme se navzájem. Správnou komunikací jsou vztahy na pracovišti otevřenější a přátelštější. Naopak špatnou vznikají problémy a konflikty. Úspěšná komunikace je dle mého názoru srdcem vedení týmu.

Spokojení zaměstnanci = prosperující tým

Tým prosperuje, když v něm pracují spokojení zaměstnanci. Ke spokojenosti a dobře odváděné práci potřebujeme motivaci, která by měla přicházet zevnitř i zvenčí. V dobře vedeném kolektivu potom mohou vznikat dlouhodobá přátelství nebo můžeme například dosahovat pracovních úspěchů pracovním postupem, naplnit potřeby tvořivosti vylepšováním stávajících receptur novými technologiemi či zpříjemňovat si pracovní prostředí.

Vzdělávání je důležité

Soudím, že další vzdělávání je jednou z velmi důležitých aktivit každého zaměstnance. Pravidelným prohlubováním vědomostí, zdokonalováním stávajících znalostí a zvyšováním úrovně odborných dovedností si zaměstnanci rozšiřují kvalifikaci, zkvalitňují poskytované služby i zvyšují konkurenceschopnost školského zařízení. Osvojováním nových technologií, pracovních postupů a metod si udržují vysokou odbornou způsobilost a poskytují kvalitní a bezpečnou praxi. Možností vzdělávání je mnoho od kurzů, seminářů, přednášek až po samostudium. Jde jen o to, aby se lidé chtěli vzdělávat.

I zábava se podílí na tvorbě týmu

Nedílnou součástí stmelování týmu je zábava. Vždyť pracovní prostředí, kde je legrace, bývá oblíbené. A dobré výkony je třeba ohodnotit. Mám za to, že ocenění pracovního kolektivu by mělo mít týmovou příchuť např. společné akce. Dají se pořádat akce pracovní určené pro strávníky (např. pozvání firemního kuchaře) nebo osobní akce pořádané pro zaměstnance (společný oběd na konci roku). Všechny tyto společné činnosti je vhodné dokumentovat.

Dovést tým ke společnému úspěchu je složitá a nikdy nekončící pracovní činnost, na kterou jsem ještě neobjevila vzorový návod nebo přesně naplánovaný technologický postup. Skutečností zůstává, že jedinečnost lidských zdrojů je třeba neustále rozvíjet, rozšiřovat, podporovat a pěstovat. Nápadů a námětů není nikdy dost…

Bc. Miroslava Vampolová, vedoucí ŠJ  ZŠ Milady Horákové, Hradec Králové

Autor: Miroslava Vampolová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: ŠJ

    prac.kolektiv v ŠJ
    Dobrý den paní vedoucí,kuchařky.Je velké štěstí,pokud má dnes někdo na pracovišti rozumný a spolehlivý personál.většinou starší ročníky kuchařek jsou spolehlivější,ale není to samozřejmě vždy pravidlem.Chci reagovat na porýpnutí….vždyťt vy si (ved. ŠJ) vybíráte kuchařky!!!To je velice klamná informace,to bychom rády dělaly,ale ředitel a zřizovatel má větší pravomoce.