Problémy výživy nejsou novým tématem, ačkoliv se mu v současné době věnuje širší okruh lidí než v minulosti. Nemocnost a úmrtnost především na kardiovaskulární a nádorové onemocnění, ale i snížená tělesná zdatnost dětí, mládeže i dospělých, vyvolávají potřebu nápravy. Školy hrají jedinečnou úlohu při výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu, protože v nich mladí lidé tráví většinu svého času a školy mají největší význam při podávání informací a vztahů mezi nimi. Samotní učitelé by měli být školeni na takovou úroveň, aby byli schopni předávat svým žákům nové trendy z oblasti výživy a životního stylu. „Výchova ke zdraví“ musí být vyučována na úrovni současných vědeckých poznatků, nikoliv na bázi alternativních nebo líbivých teorií nepodložených seriózními správně epidemiologicky vedenými studiemi, byť publikovaných v nejrůznějších knihách, jimiž se trh jen hemží.
Výchova ke zdraví
Výchova ke zdraví může být jen tehdy efektivní, jestliže splňuje řadu nezbytných náležitostí a zásad. Musí jít o činnost soustavnou, systematickou, komplexní a důkladně promyšlenou. Cílenou vzhledem k věku, zdravotní, psychické, sociální a společenské úrovni, aktualizovanou nejnovějšími poznatky z vědy a výzkumu, založenou na osobní zainteresovanosti každého jedince – tzn. pochopení osobní zodpovědnosti za vlastní zdraví.
Pro realizaci je nezbytné, aby každý člověk, tedy i žák, byl dostatečně informován a motivován, aby chtěl své zdraví šetřit a upevňovat a eliminovat škodlivé faktory. Aby přesně věděl, co je zdraví prospěšné a co mu škodí, měl alespoň ve škole vytvořené podmínky k realizaci zdravého způsobu života.
Je zapotřebí využívat netradičních způsobů výuky. Existuje řada forem, které se v dnešních školách uplatňují k sdělení informací. Jedním z nich je projektová výuka, zejména u starších žáků, přednášky, besedy, zprávy do počítačových sítí. Motivace ke změně postoje a chování při výběru jídla, jeho samotná akceptace – ať děti vypracují samy soubory doporučení a postupů, receptáře, udělají výstavy, počítačové programy.
Uvědomujeme si, jak důležité je, aby teorie byla v souhlase s praxí, že je důležité, aby pedagogové podporovali práci a pracovníky ve školním stravování a opačně.
Kombinací srozumitelných, zajímavých a zajímavě podaných informací a jejich praktické aplikace chceme dosáhnout změny chování a postojů školních dětí k vlastnímu stravování. Aby se samy uměly rozhodnout správně, ve prospěch svého zdraví, aby se naučily jíst, co je zdravé a prospěšné, naučily se rozumět potravinám, jejich skladbě, skladbě a pravidlům pro sestavování jídelníčků a pokrmů. Aby jim začalo chutnat to, co je pro ně samotné, pro jejich individuální genotyp, pro jejich tělo, vzhledem k tělesné aktivitě, optimální, vhodné, zdravé.
Pak komerční a jiné zájmy, které děti koneckonců budou asi provázet po celý život, včetně masivních reklam a jiných marketingových metod, nebudou mít takový vliv. Ve školních bufetech a u automatů budou nakupovat sladkosti a sladké nápoje jen ti, kteří nedávali pozor nebo chyběli ve vyučování. Utopie? Spojíme-li síly, možná ne.
Manuál pro pedagogy
Máme totiž k dispozici v elektronické podobě Manuál pro pedagogy, jehož cílem je usnadnit práci učitelům, aby nemuseli dělat časově náročnou práci – vyhledávat aktuální a správné informace, ze kterých by měli vycházet a které by měli srozumitelnou formou předat žákům. Jsou zde zpracovány i některé ukázky metod při výchově ke správné výživě, včetně poruch výživy (anorexie, bulimie, nadváha, obezita).
Dovolujeme si využít vaší přítomnosti a seznámit vás s principy, které se prolínají touto pomůckou pro pedagogy, abyste byli informováni a mohli pružně reagovat a podporovat „teorii“. Ráda bych vás stručně seznámila s anotací, a pokud vás zaujme, byli bychom rádi, kdybyste nám pomohli tento materiál posunout k těm pedagogům, kteří o danou problematiku mají zájem a budou s Manuálem pracovat, a předali pedagogům kontakt na naše pracoviště. Nemáme totiž dobrou zkušenost, není efektivní rozeslat materiál na všechny školy – je to finančně náročné a zbytečné. Nemůže se ani získat zpětná vazba, zda a jak se s Manuálem pracuje, není možné aktualizovat informace.
Manuál sám je rozdělen na část teoretickou a praktickou. Praktická část obsahuje vedle návrhů, ukázek a metodik, jak teoretické informace předávat a jak je procvičovat, také Návody k praktické výuce Rodinné výchovy – vaření. Vaření je koncipováno do 10 lekcí po 2 hodinách a zahrnuje témata Základní pojmy a složky výživy,Výživa a nemoci, Výživa a ekologie, cizorodé látky v potravinách, Nakupování, Jak vařit (technologie přípravy pokrmů), Zásady tvorby jídelníčku. Kapitoly Předkrmy, Polévky, Hlavní pokrmy, Příkrmy, Saláty, Přílohy, Moučníky, Nápoje zahrnují zásady a postupy vlastní přípravy pokrmů a jsou uvedeny také jednoduché receptury, vhodné pro přípravu ve cvičných kuchyňkách.
Uveďme si základní teze, které se prolínají touto metodickou pomůckou, je jistě shodná se zásadami, které uplatňujete v praxi ve školním stravování.
Cíl:
připravit a nabízet potraviny a pokrmy, které by vyhověly zásadám správné výživy – výživovým doporučením pro člověka dnešní doby a přivést konzumenty k jejich preferenci a akceptaci – to znamená:
Pokrmy se sníženým obsahem
- celkové energie
- tuků
- jednoduchých cukrů
- kuchyňské soli
S dostatkem
- zeleniny a ovoce
- netučného mléka a mléčných výrobků
- mořských ryb
- obilovin a luštěnin
Žádoucí změny ve spotřebě potravin
- snížit přísun živočišných potravin s vysokým podílem tuku
- snížit příjem živočišných tuků, zvýšit podíl rostlinných olejů (řepkový, olivový)
- zvýšit spotřebu zeleniny a ovoce na 400 – 600 g denně
- poměr zeleniny a ovoce 2:1
- zvýšit spotřebu luštěnin
- zvýšit spotřebu výrobků z obilovin, zvláště celozrnných
- zvýšit spotřebu mořských ryb na 10 – 12 kg/rok
- snížit spotřebu vajec na 200 kusů ročně
- rozšířit výběr potravin s nižším obsahem soli
- snížit spotřebu cukru, skrytého v potravinách a nápojích
- změnit složení nabídky mléčných výrobků (zakysané výrobky, snížený obsah tuků)
Doporučení pro oblast výroby
- snížit obsah transforem mastných kyselin v tucích
- snížit obsah cukru v nápojích a některých potravinách
- rozšířit sortiment výrobků z obilovin, zvláště celozrnných
- rozšířit nabídku mléčných výrobků, zejména zakysaných
- rozšířit nabídku zeleninových salátů
- rozšířit nabídku luštěnin
- rozšířit výběr potravin s nižším obsahem soli (používat sůl s jodem)
- zajistit odpovídající označování potravin
Doporučení pro technologii přípravy pokrmů
- snížit ztráty vitaminů a jiných ochranných látek
- preferovat technologie s nižší spotřebou tuků, volit vhodný tuk podle druhu technologického postupu
- zachovat dostatečný podíl syrové stravy
- zvýšit spotřebu zeleninových salátů a zeleninových a luštěninových pokrmů
Doporučená množství potravin na den
- denně volit ze všech druhů potravin
- využívat rozmanitost nabídky potravin v jednotlivých skupinách
Pitný režim (1,5 – 2,0 l tekutin denně) – dávat přednost nízkoenergetickým nápojům
Obiloviny, brambory – dávat přednost celozrnným obilovinám
- chléb 200 – 300 g (4 – 6 krajíčků), nebo
- chléb 150 – 250 g (3 – 5 krajíčků) a 50 – 60 g obilných vloček
- brambory 200 – 250 g (vařené) nebo
- těstoviny 200 – 250 g (vařené) nebo
- rýže 150 – 180 g (vařená)
Zelenina, saláty – 3 porce – celkem 400 g a více Ovoce – 2 porce (250 g)
- zelenina vařená 300 g + zelenina syrová/salát 100 g nebo
- zelenina vařená 200 g + zelenina syrová/salát 200 g
Mléko, mléčné výrobky – dávat přednost výrobkům se sníženým obsahem tuku
- mléko/jogurt 200 – 250 g
- sýr 50 – 60 g
Maso, masné výrobky, ryby, vejce – dávat přednost libovým výrobkům
- týdně: maso a uzeniny celkem 300 – 600 g
ryby: mořské ryby s nízkým obsahem tuku 80 – 150 g, mořské ryby tučné 70 g
vejce: 3 – 4 kusy (včetně vajec zpracovaných ve výrobcích)
Tuky, oleje
- máslo, margarin: 15 – 30 g
- olej (olivový, řepkový): 10 – 15 g
Zdravá třináctka
- udržujte si přiměřenou tělesnou hmotnost (BMI 18,5 – 24,9; obvod kolem pasu < 94 cm/muži, < 80 cm/ženy)
- denně se pohybujte min. 30 minut
- jezte pestrou stravu, rozdělenou do 4 – 5 jídel
- konzumujte denně alespoň 500 g zeleniny (syrové a vařené) a ovoce, zeleniny 2x více než ovoce
- jezte výrobky z obilovin (nejlépe celozrnné) nebo brambory 4x denně, luštěniny alespoň 1x týdně
- jezte ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně
- denně zařazujte mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané; vybírejte si přednostně polotučné a nízkotučné
- omezte příjem tuků jak ve skryté formě, tak i tuky, používané k přípravě pokrmů
- snižujte příjem cukru
- omezte příjem kuchyňské soli
- předcházejte nákazám a otravám z potravin správným zacházením s potravinami
- denně vypijte nejméně 1,5 l tekutin
- nepřekračujte denní příjem alkoholu 20 g/muže a 10 g/ženy
(Společnost pro výživu 2005)
Kritéria pro hodnocení vhodných tuků
- nízký obsah nasycených mastných kyselin
- adekvátní obsah linolové a α-linolenové kyseliny
- vysoký obsah mononenasycených mastných kyselin
- bohatý na vitamín E
- nízký obsah trans-kyselin
- odpovídající senzorické vlastnosti
- široké použití v domácnosti
Typy pro šetření tukem při přípravě stravy
- před přípravou masa odkrojit viditelný tuk
- dávat přednost opékání a grilování před smažením
- používat mřížku na odvádění tuku při tepelném opracování masa
- sbírat tuk po přípravě polévek a gulášů
- odměřovat množství tuku pro přípravu stravy
- dusit v páře nebo ve vlastní šťávě bez tuku
- používat římskou nádobu nebo nádobí s teflonovým povrchem
- nezahušťovat polévky jíškou z mouky a tuku
- k zahuštění použít mléko, kaše z obilovin nebo vařené brambory
- vařit co nejméně příloh z mouky a tuku (noky)
- připravovat co nejméně přílohy bohaté na tuk (hranolky, krokety, bramboráčky)
- volit netučná masa
- maso nepřipravovat na tuku, podlít vývarem z masa, vodou
- odstranit kůži z drůbeže
- šťávu z masa nezahušťovat tukem
- dávat přednost vaření, dušení, grilování, pečení v alobalu
- při marinování odsát přebytečný tuk
- k přípravě pokrmů používat uzeniny jen zřídka
- omáčky zařazovat do jídelníčku zřídka, nahradit vypečenou šťávou, dresinky
- připravovat zeleninové omáčky, zahuštěné moukou, uvařenými ovesnými vločkami¨
- pro přípravu dresinků nahradit majonézu jogurtem
- mazat chléb a pečivo jen tenkou vrstvou tuku
- pro mazání používat výrobky se sníženým obsahem tuku
- do salátů používat místo oleje a majonézy nízkotučný jogurt
- při přípravě zálivky odměřit přesně množství oleje
Pravidla pro uchování živin v zelenině a ovoci
- skladovat krátce
- v tmavé chladné místnosti s optimální vlhkostí
- zvláště citlivá na ztráty je listová zelenina
- pokud možno neloupat, oloupaná slupka co nejtenčí
- rychle očistit bezprostředně před konzumem nebo zpracováním
- vyhýbat se při čištění zbytečnému kontaktu s vodou
- zeleninu a brambory krájet až po uvaření
- potraviny krájet až bezprostředně před vařením, zpracováním
- nenechávat před vařením ponořené ve vodě
- zeleninu a brambory vkládat do vroucí vody
- brambory vařit nejlépe ve slupce
- při tepelné úpravě zeleniny a ovoce co nejméně míchat
- zeleninu a brambory nevařit zcela do měkka
- po nakrájení zeleninu vkládat ihned do marinády, zálivky, pokapat citronem
- zmrzlou zeleninu zpracovat ve zmrzlém stavu
- u konzerv využít i nálev
Pravidla pro uchování živin v potravinách
- kupovat čerstvé, zralé a nepoškozené suroviny
- pro opracování a vaření používat nástroje a nádobí z nerezavějící oceli nebo smaltu
- potraviny nenechávat před vařením ponořené ve vodě
- při pečení a grilování masa jsou ztráty menší než při vaření
- přednost dušení a vaření v páře před vařením ve vodě
- nádobu při vaření přikrýt pokličkou
- při zpracování potravin v mikrovlnách jsou ztráty stejné jako při vaření ve vodě
- v přetlakové nádobě nepřekročit tlak přes 0,1 MPa (1 atm.)
- vyhýbat se dlouhému tepelnému zpracování a uchovávání
MUDr. Lydie Ryšavá, SZÚ Praha, dislokované pracoviště Frýdek-Místek
Diskuze