Výživa je spolu s životním stylem nejdůležitějším vnějším faktorem, ovlivňujícím zdravotní stav jak u dospělého, tak u dítěte, a to až ze 70 – 75 % z celkových vnějších faktorů. Správné složení výživy se podílí na prevenci hromadně se vyskytujících chorob, z nichž nejdůležitějšími jsou nemoci srdeční a cévní, náhlé příhody mozkové a nádorová onemocnění. Na prevenci těchto tzv. civilizačních chorob je nutno pomýšlet již od dětského věku, kdy se již mohou začít vyvíjet základy onemocnění. Výživa dětí v rámci školního stravování hraje velmi důležitou úlohu, má zajistit příjem třetiny celodenní stravy, u předškoláků dokonce dvou třetin. Správně podávaná strava může dítě ovlivnit v několika směrech. Jednak může být dodavatelem těch živin, kterých bývá v rodinném stravování nedostatek, může též pozitivně ovlivnit stravovací návyky nejen dítěte, ale i celé rodiny.
Děti jsou skupinou obyvatelstva, na kterou by měla být především zaměřena výchova ke zdravé výživě a zdravému životnímu stylu. Je totiž důležité si uvědomit, že právě v dětském věku se formují celoživotní návyky. Děti snadno podléhají různým svodům rychlých občerstvení, lákavým reklamám na sladkosti i řadě návodů s dietami a různými alternativními výživovými směry, které však mohou mít i negativní dopad na vyvíjející se mladý organismus. Proto je třeba, aby dítě znalo pravidla zdravé výživy a vědělo, jak se výživa na jeho zdravotním stavu uplatňuje. Bohužel však i tradiční školní stravování je stále ještě zatíženo řadou chyb. Často se používá vysoké množství živočišných tuků, málo hrubé i jemné vlákniny, vitaminů C, E a B, hořčíku a železa, často se nedbá na správné složení stravy a na zvýšenou potřebu vody, kterou má dětský organismus.
Uvedená fakta nás vedla ke snaze posoudit stav ve výživě u školních dětí a pokusit se i o vhodnou intervenci. Za pomoci projektu podpory zdraví MZ ČR (9080/2004) jsme se zaměřili na populaci 6 – 15letých, kterou jsme považovali za nejlépe vhodnou k intervenci. Cílem tohoto a dalších našich projektů je ovlivnění výživového stavu dětí a prohloubení znalostí o zásadách zdravé výživy u všech zúčastněných – dětí, pedagogů i pracovníků ve školním stravování.
V rámci projektu probíhala celá řada aktivit počínaje dotazníkovým šetřením, vyhodnocováním jídelníčků, edukačními zásahy, které měly charakter individuální a skupinové intervence a byly určeny pro děti, pedagogy i pro pracovnice školních jídelen. Některé akce přesahovaly svým rozměrem původní sledovanou populační skupinu – např. celoměstské akce, dny zdraví.
Šetření se zúčastnilo 593 dětí, 20 pedagogů a 7 školních jídelen, celkově se aktivně akcí zúčastnilo 1 405 žáků.
Metodika:
1) Použité dotazníky:
Frekvenční nutriční dotazník – frekvence vybraných druhů potravin – LF UK Plzeň
Dotazník znalostí prevence AIDS a návykových látek – vlastní verze
Minidotazník na životní styl a stravovací návyky – vlastní verze v rámci soutěže
Zjištění celkové spotřeby potravin – měsíční jídelníčky školních jídelen – hodnoceno programem NUTRI 3 /OHS Teplice/ – převedení spotřebních údajů na nutriční faktory
2) K intervenčnímu působení byly využity formy:
A) široké skupinové intervence – v rámci celoměstských akcí, soutěží, přednášek, článků v tisku, Dnů zdraví včetně ochutnávek zdravé výživy, cvičení a měření antropometrických ukazatelů
B) cílené intervence v rámci spolupráce s vybranými školami
- přednášky, besedy, kluby a soutěže pro žáky
- oslovení a motivace rodičů formou edukačních materiálů
- edukace pedagogických pracovníků – semináře, porady, snaha o zařazení tématiky zdravé výživy a zdravého životního stylu do vyučovacích předmětů – slohy, diktáty, výtvarné práce, rodinná výchova
C) doporučení k úpravě školního stravování pro pracovníky školních jídelen – spolupráce na tvorbě jídelníčků, zařazování nových receptur a technologií, semináře pro pracovníky ve školním stravování, články v odborném tisku
3) Poradna zdravé výživy a životosprávy – anamnéza, rozbor problému, antropometrické údaje, biochemické vyšetření na požádání dětského lékaře či reflotronem, orientační psychologické vyšetření (Bortnerova škála) – u mladistvých
Výsledky:
Jak bylo uvedeno výše, celý projekt zahrnoval poměrně široké působení na cílovou skupinu dětí. Vzhledem k zaměření tohoto příspěvku si zde dovolujeme prezentovat pouze výsledky zabývající se otázkami výživy.
K užšímu rozboru zvyklostí ve školním stravování jsme vybrali 7 spolupracujících školních jídelen a porovnali jsme data vstupní – měsíční jídelníček březen 2004 a data po intervenci – měsíční jídelníček říjen 2004 převodem na nutriční faktory programem NUTRI 3.
Výsledky jsou přehledně uvedeny v tabulkách a grafech.
Školy Plzeň | ||
Vstup | Výstup | |
Bílkoviny | 14,4 | 14,5 |
Tuky | 33,9 | 32,6 |
Sacharidy | 51,6 | 52,8 |
Školy mimo Plzeň – příměstské | ||
Vstup | Výstup | |
Bílkoviny | 15,4 | 15,1 |
Tuky | 32,8 | 30,7 |
Sacharidy | 51,8 | 54,1 |
Tabulka 1: Trojpoměr živin
Naše měření potvrzuje zkušenosti jiných autorů o relativně vysokém příjmu tuků, jejichž zastoupení by nemělo převyšovat hodnotu 30 %. Jak vyplývá z uvedené tabulky, došlo ve všech sledovaných školách k mírnému poklesu těchto hodnot, u příměstských škol na výstupu snížení zastoupení tuků z 32,8 % na 30,7 % a také u plzeňských škol došlo k malému poklesu zastoupení tuků z 33,9 % na 32,7 %. Tento mírný pokles je možno chápat jako přínos intervenčních snah, my osobně si ale ještě více ceníme uvědomění si tohoto problému mezi dětmi, které v souvislosti s edukačním programem byly motivovány se zajímat o výběr a preferenci nízkotučných potravin.
Školy Plzeň | ||
Vstup | Výstup | |
Energie | 33,5 | 31,9 |
B. živočišné | 36,7 | 34,1 |
B. rostlinné | 30,8 | 30,8 |
B. celkem | 34,0 | 25,4 |
Tuky | 42,0 | 29,7 |
K. linoleová | 40,5 | 28,6 |
Sacharidy | 29,6 | 21,9 |
Vápník | 19,7 | 16,9 |
Fosfor | 41,5 | 38,8 |
Železo | 29,5 | 29,8 |
Vitamin A | 36,5 | 33,9 |
Vitamin B1 | 36,0 | 33,9 |
Vitamin B2 | 27,0 | 25,0 |
Vitamin PP | 29,2 | 28,3 |
Vitamin C | 29,3 | 25,1 |
Cholesterol | 64,6 | 64,3 |
Vláknina | 28,8 | 29,4 |
Školy mimo Plzeň – příměstské | ||
Vstup | Výstup | |
Energie | 29,0 | 31,1 |
B. živočišné | 33,8 | 33,1 |
B. rostlinné | 30,2 | 35,9 |
B. celkem | 32,3 | 34,2 |
Tuky | 35,1 | 35,6 |
K. linoleová | 35,6 | 33,2 |
Sacharidy | 25,9 | 28,9 |
Vápník | 16,6 | 15,3 |
Fosfor | 35,2 | 35,7 |
Železo | 26,9 | 28,9 |
Vitamin A | 37,9 | 23,6 |
Vitamin B1 | 32,2 | 36,3 |
Vitamin B2 | 26,7 | 24,0 |
Vitamin PP | 36,2 | 38,8 |
Diskuze