Přeskočit na obsah

Pozor na rušení sběrných účtů ve spořitelně

Máte ve spořitelně sběrný účet? Víte, že se tyto účty ruší? Přečtěte si, jak změny budou probíhat a jaké budou mít pro vás důsledky. Seznamte se s informacemi, co můžete udělat pro to, aby změny proběhly v klidu a vašich strávníků i vás se dotkly co nejméně.

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Proč k rušení dochází?

Česká spořitelna (ČS) postupně omezuje některé služby, které se prováděly na pobočkách, např. sběrné boxy pro podávání příkazů k úhradě. Mezi rušené služby ale patří i sběrné účty a také předávání datových souborů hromadných úhrad a inkas na přepážkách. Důvodem je mj. zastaralost používaných technologií a požadavky na zvyšování bezpečnosti platebních transakcí.

Převod sběrného účtu na běžný účet

Banka však neruší sběrné účty bez náhrady: nabízí zákazníkům převod jejich sběrného účtu na modernější typ běžného účtu, který pak mohou využít nejenom k hromadným platbám. Tento účet bude mít vyšší zabezpečení a zvýhodněné poplatky za položku, podstatné také je, že zůstane zachováno číslo účtu, což je důležité zejména u inkasních plateb. Zachování čísla účtu není podmínkou, záleží na rozhodnutí klienta. Zůstatek starého sběrného účtu bude jednorázově převeden na nový účet, a pokud zůstane číslo rušeného sběrného účtu, klient opticky změnu nepozná.

Informování klientů o změnách

Změny ve sběrných účtech ČS budou postupně prováděny do 31. prosince 2018. Všichni uživatelé služby sběrných účtů budou postupně kontaktováni svým bankovním poradcem (pokud ho mají), nebo informováni dopisem a telefonicky. Pokud by škole nebo jídelně více vyhovovala změna účtu dříve (např. ke konci nebo začátku školního roku), může o ni požádat již nyní: stačí kontaktovat svého poradce nebo zavolat na telefonní linku 956 777 461.

Co se změní

  • Číslo účtu může zůstat zachováno, zákazník může požádat o jiné.
  • Obsluha účtu se bude provádět prostřednictvím internetového bankovnictví BUSINESS 24 (tuto službu si musí zákazník sjednat u bankovního ústavu).
  • Inkasní příkazy se budou vytvářet v jiném formátu a budou se posílat přes internetové bankovnictví.
  • Klient již nebude dostávat informace o „Provedených nebo neprovedených inkasních platbách“. Dostane pouze standardní výpis, a to buď v tištěné podobě, nebo elektronický. To znamená, že zda strávník zaplatil nebo nezaplatil, musí vyhodnotit jeho program.

Jaké budou poplatky?

Cenová nabídka je součástí informačního dopisu, který všem zákazníkům přijde. Určitě dojde ke změně poplatku za položku, která se bude hradit podle platného sazebníku. Celkovou výši poplatků nelze podle Filipa Hrubého, tiskového mluvčího ČS, jednoduše porovnat. Říká: „Na novém typu účtu nabízíme klientům zvýhodněnou cenu za inkasní i úhradové transakce. U některých klientů dojde ke zvýšení poplatků za transakce, u některých ke zlevnění. Klienti však budou mít k dispozici místo jednoúčelové služby stávajícího sběrného účtu širokou škálu služeb moderního účtu.“

Je možné, že některé velké jídelny, které pro pobočku představují významného zákazníka, budou moci o cenách vyjednávat.

Internetbanking bude nutný

Pokud klient používá internetové bankovnictví BUSINESS 24 nebo MULTICASH, pak se pro něho z pohledu obsluhy účtu nic nemění. K vytvoření souboru inkasních příkazů je však nutné používat jiné datové formáty (ABO, CFD), protože datový formát pro starý sběrný účet již nebude platit.

Klient, který používá internetové bankovnictví SERVIS 24, nebo nepoužívá žádné, si zřídí k novému běžnému účtu internetové bankovnictví BUSINESS 24 nebo MULTICASH a stávající účty si do něho převede. SERVIS 24 pak zruší, nebo ho může používat pro jiné účely.

Sběrný účet ČS a současně další běžný účet

Řada jídelen má sběrný účet u spořitelny a k tomu i další běžný účet (buď u ČS, nebo u jiné banky). Po uvedených změnách tak budou disponovat dvěma běžnými účty a vedoucí jídelny musí zvážit, zda se to vyplatí.

Pokud bude jídelna chtít jeden z těchto účtů zrušit, tak strávníci jí musí dát souhlas k inkasu z jiného účtu. Bez tohoto souhlasu nelze zrušení účtu provést. Výpovědní lhůta pro zrušení účtu u ČS je 2 měsíce.

Rovněž bude třeba upravit některé dokumenty, protože jídelny mají zmínky o sběrných účtech a jejich číslech uvedeny v provozním řádu, v přihlášce ke stravování, v žádosti o inkaso a v dalších interních materiálech.

Jak postupovat prakticky

  1. Promyslete si, zda budete chtít převést sběrný účet na běžný účet, nebo ne.
  2. Kontaktujte vaši pobočku ČS a požádejte ji o nabídku.
  3. Seznamte se s podmínkami a s cenami.
  4. Nemáte-li internetové bankovnictví, připravte se na to, že budete muset používat Business 24.
  5. V případě potřeby co nejdříve informujte strávníky o změnách.
  6. Nebudete již dostávat informace o nezaplacených úhradách. Zkontrolujte proto, zda váš software je schopen takové strávníky rozpoznat. Pokud není, vyžádejte si jeho upgrade.
  7. Promyslete, jak budete strávníky informovat o nezaplacených úhradách.
  8. Upravte vaše interní dokumenty týkající se plateb.

Více informací a návrh časového průběhu změn dostanete na telefonní lince 956 777 461.

Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Monikk

    Díky za perfektní zpravodajství
    O změnách vím, se bankou komunikuji, ale ráda bych poděkovala Jídelám.cz za perfektní shrnutí a informaci vůbec. Uvažuji o zrušení inkasa, ušetřím si práci. Díky!

    • Autor: bohumil@barda.cz

      Inkaso je podle mě nejjednodušší a nejkomfortnější způsob placení jak pro ŠJ, tak pro rodiče.
      Ti zadají souhlas s inkasem (s rozumným limitem) a nemusí 9 let nic řešit.
      Vy si strhnete kolik dítě projedlo a nemáte nedoplatky ani přeplatky, které jinak vznikají při platbě trvalým příkazem (a které byste při překročení dvojnásobku běžné měsíční platby musel vracet).
      Když zdražíte, nemusí rodiče měnit trvalý příkaz.
      Když platba neprojde, můžete inkaso zopakovat (znám školy, kde vedoucí ví, kdy se v okolních podnicích posílá výplata a dobře cílí datum inkas, aby předběhla inkas za elektřinu, vodu a plyn 🙂

      Jasně můžou platit rodiče jednorázovými převody a vy jim každý měsíc sdělovat kolik to je (nebo dokonce tisknout složenky) a čekat až se k tomu poslání peněz dostanou. Anebo to vybírat a vracet hotově. Ne, já bych se inkasa rozhodně nevzdával. A pokud zachovají i číslo účtu, tak ani rodiče na souhlasu nic měnit nemusí.

  • Autor: majka1

    změna
    Spořitelna zase boduje. Zruší sběrný účet a místo aby to s klienty vyřešili, je to zase na nás.

  • Autor: Pepča

    spořka
    Takže to znamená si založit účet u spořky ? Doufám, že ne, nebo si z nás dělají srandu.
    Moc dobře to z článku nechápu, jestli půjde zadat inkaso do spořky jako u jiných bank přes internetové bankovnictví (mám ČSOB)

    • Autor: bohumil@barda.cz

      Inkasovat z účtů strávníků které jsou u ČS z jiných bank (např. vaší ČSOB) půjde i nadále.
      Tohle se týká jen ŠJ, které mají u ČS tzv. „sběrný účet“, který je právě jen na inkasování plateb z účtu strávníků (dnes už i u různých bank). Je to typ účtu který vznikl už v 90. letech (ČS byla první co uměla strhávat inkaso, tedy ještě ze sporožir).

      • Autor: Pepča

        Děkuji pane Barda za odpověď, my právě máme oboje, jak sběrný u spořky, tak u ČSOB běžný účet, praxe prozatím byla strhávat u spořky tím sběrným účtem. Pro mne bude rozhodně jednodušší vše udělat u ČSOB a ne běhat do spořitelny s flashkou. Jen si rodiče budou muset nastavit jinak inkaso.

  • Autor: marcik11

    🙁
    Bezproblémově fungující zruší!!! Že mě to nepřekvapuje. Škola má běžný účet u KB, takže určitě nebudeme zakládat účet u spořitelny. Inkaso budu provádět jako z ostatních bank přímo na náš běžný účet. Výhoda – nemusím každý měsíc chodit do spořitelny s disketou.

  • Autor: kuchařinka

    inkasa
    Mám celkem 670 strávníků a většina platí inkasem.
    Píšete v článku, že spořitelna již nebude posílat soupis neprovedených inkasních plateb, jak poznám, že stravné není uhrazeno. Spořitelna nám prováděli inkasa i pro ostatní banky a byli jsme spokojeni. Děkuji za radu.

    • Autor: majka1

      prostě místo jedné hromadné položky ve výpise z banky budete mít jednotlivé položky od strávníků. Neprovedené platby by měly být oznámeny jako odmítnuté inkaso za každou položku zvlášť, ale ne všechny banky posílají oznámení včas, takže musíte od celkové částky odečíst neprovedené platby a výsledná položka by měla být součtem zbylých plateb. Mám při 500 strávnících výpis z banky na 30 stran a to máme ještě nastaveno sčítání všech položek na stejném účtě (za sourozence). Teď když přibudou platby z ČS počítám s dalšími minimálně 5 stranami.

    • Autor: majka1

      prostě místo jedné hromadné položky ve výpise z banky budete mít jednotlivé položky od strávníků. Neprovedené platby by měly být oznámeny jako odmítnuté inkaso za každou položku zvlášť, ale ne všechny banky posílají oznámení včas, takže musíte od celkové částky odečíst neprovedené platby a výsledná položka by měla být součtem zbylých plateb. Mám při 500 strávnících výpis z banky na 30 stran a to máme ještě nastaveno sčítání všech položek na stejném účtě (za sourozence). Teď když přibudou platby z ČS počítám s dalšími minimálně 5 stranami.

      • Autor: majka1

        omlouvám se, text mi zůstal na obrazovce, tak jsem dala znovu vložení příspěvku a je to teď v diskusi 2x

      • Autor: bohumil@barda.cz

        Pokud máte v programu modul Banky (a dobře zadané variabilní symboly) tak práci s přiřazením plateb udělá SW za Vás a jemu jedno jestli 30 nebo 35 stran. Stačí načíst výpis (ve elektronickém formátu formátu ABO – přípona GPC).
        A pak Vám jistě i program řekne, kdo ze strávníků dluží (na nějaké info z banky o Neprovedených Inkasních Platbách – tzv. NIP, netřeba čekat). Ty dlužníky pak buď zkusíte zinkasovat za pár dní znova (třeba už budou rodiče po výplatě a peníze na účtu), nebo si na ně došlápnete jinak (pošlete upomínku poštou/mejlem, odhlásíte jim/zablokujete výdej a oni přijdou…). Vše záleží na schopnostech a nastavení SW který používáte.