Děti od tří do patnácti let stráví ve školkách a školách většinu dne. Řada z nich konzumuje ve školním stravování až tři pokrmy, což je více jak polovina jídla za den. Je velmi důležité, aby tato strava byla co nejkvalitnější a zajistila tak dětem dostatek živin, vitamínů a minerálních látek. Sůl, která obsahuje sodík, je důležitou surovinou, ale její konzumované množství leckdy významně překračuje denní limity již u malých dětí. A tak není výjimkou, že již malé děti mají vysoký krevní tlak a řeší vážné zdravotní problémy už v útlém věku.
Jaká jsou doporučení Světové zdravotnické organizace pro množství soli na den?
Věk | Doporučené množství soli/den |
3 – 6 | 2 g |
7 – 10 | 3 g |
11 – 14 | 4 g |
15+ | 5 g |
Protože je nutné, aby zbývalo určité množství soli na všechny porce dne, doporučené množství soli na obědové menu je 2 – 2,5 g na porci pro dospělého člověka. U dětí ve věku 3 – 6 let by dle doporučení SZÚ nemělo přesáhnout množství soli v kompletním menu 1,5 – 2 g.
Proč je nutné monitorovat sůl?
Ze stovek prováděných analýz od roku 2016 vyplývá, že sůl, která se do pokrmů přidává, se neváží. Solí se odhadem, který má každá kuchařka jiný, a tak se dostáváme na 2 – 3,5x větší množství soli, než je denní doporučené množství. Množství soli, které se do pokrmů přidává, lze jistě dohledat, ale není přesné. Zaznamenává se totiž pouze sůl přímá, která se do pokrmů přímo přidává, a nepočítá se se solí nepřímou, která je již ve výrobcích obsažena – pečivo, koření, bujony a další. Naopak se zaznamenává všechna sůl, která se dává do brambor a těstovin. Což není přesné, protože do těchto surovin se dostane jen část použité soli.
Jaké jsou nejvýznamnější zdroje nepřímé soli?
Mezi suroviny s vysokým množstvím soli patří především uzeniny, pečivo, konzervované potraviny, většina sýrů, polévky a omáčky v prášku, koření, sójové omáčky, ale i sladké potraviny jako snídaňové cereálie, slazené nápoje, sušenky a různé druhy tyčinek.
V tabulce vidíme, že obsah soli v potravinách je opravdu rozdílný. Upozornila bych na pečivo, kdy jeden krajíc chleba o hmotnosti 60 – 90 g může obsahovat až 0,9 g soli, což by v praxi znamenalo, že dítě s jedním takovým krajíčkem chleba má vyčerpanou již téměř jednu třetinu denního limitu soli. Nezřídka se pečivo vyskytuje jako příloha na dopolední, odpolední svačinu i oběd.
Obsah soli ve významných zdrojích
Potravina | g/100 g | Potravina | g/100 g |
Maso vepřové | 0,1 – 0,15 | Vejce | 0,3 |
Maso kuřecí | 0,1 | Chléb celozrnný | 1,0 – 1,5 |
Játra vepřová | 0,2 | Luštěniny | 0,1 |
Ryby | 0,2 – 0,3 | Špenát | 0,2 – 0,3 |
Mléko plnotučné | 0,1 | Čokoláda mléčná | 0,7 |
Sýry | 0,1 – 3,5 | Poděbradka | 0,1 |
Zdroj: Prof. Ing. Jana Dostálová – www.vimcojim.cz, článek „Ve kterých potravinách se skrývá sůl a nevíme o tom“
Jak lze sůl v pokrmech snížit?
- Myslete na kvalitu vstupních surovin. Čím čerstvější surovina, tím lépe chutná. Vynikne čerstvost a vůně. Projekt Skutečně zdravá škola podporuje a doporučuje školním jídelnám dodavatele lokální, případně z České republiky. Dbá na původ potravin a upřednostňuje produkty z ČR.
- Važte přímou sůl, kterou přidáváte do pokrmu. Odhad není vypovídající hodnotou. Je nutné také myslet na to, že vaříte pro děti a chutě dospělého se mohou lišit.
- Restujte na kvalitním tuku zeleninu, která zvýrazní chuť pokrmu (cibule, kořenová zelenina).
- Připravujte si vlastní vývary (tzv. dlouhé táhnutí) z masa, zeleniny.
- Pomazánky ochucujte cibulí, jarní cibulkou, pažitkou, křenem.
- Používejte čerstvé bylinky, v zimních měsících mohou být sušené.
- Výběr ochucovadel je velmi důležitý. Sledujte etikety, kde najdete údaje nejen o přidaných látkách, ale také o množství soli, které ve výrobku najdete. Není výjimkou obsah soli až 67 %. Upřednostňujte tedy taková, která mají obsah soli snížený, maximálně 20 % nebo jsou bez soli, dále používejte jednodruhová koření a dochutit můžete i lahůdkovým droždím.
- Vyhýbejte se polotovarům, uzeninám, uzenému masu, taveným sýrům.
- Všude tam, kde použijete surovinu s vyšším obsahem soli, již dále nedosolujte.
Velmi důležité je snižovat sůl ve školních jídelnách, ale stejně tak důležité je i přenesení zodpovědnosti na každého z nás. Již ve školkách a školách můžeme zařadit do RVP informace o důležitosti sledování množství soli do různých vyučovacích hodin. Významně se tak zvýší schopnost dětí při výběru potravin a nakládání s těmito potravinami. Názorné ukázky, jaké množství soli se doporučuje, významně ovlivní jejich vnímání důležitosti sledování tohoto tématu. Je nutná osvěta také mezi rodiči, kteří na prvním místě ovlivňují výživovou gramotnost svých dětí.
Dagmar Sedlářová – výživová poradkyně a lektorka projektu Skutečně zdravá škola
Diskuze