Jsem přesvědčena, že nejvýznamnějším a hlavně nenahraditelným zdrojem úspěšné firmy jsou vždy její zaměstnanci. Především jejich schopnosti, znalosti a dovednosti, které využívají k pracovním činnostem.
Jak tedy budovat a rozvíjet tým ve školní jídelně?
Stavbu týmu bych přirovnala k vytvoření nové receptury. Pracovat týmově pro mne znamená podporovat nové nápady, využívat zkušeností, ochotně spolupracovat, vzájemně si důvěřovat a vycházet si vstříc. Domnívám se, že v pracovním kolektivu by měly převládat harmonické vztahy mezi jednotlivými pracovníky.
Rozvíjení týmového pojetí práce vyžaduje zásobovat pracovníky surovinami ve formě efektivní komunikace, přiměřených pracovních úkolů, nových znalostí a zábavy jako zdroje příjemné atmosféry.
Informovat a komunikovat je základem
Všichni zaměstnanci by měli být včas a dostatečně informováni. Ale nestačí jen poskytovat nové informace, konstatovat skutečnosti nebo hodnotit současný stav. Důležitější je zjištění, zda jsme se pochopili, říkáme si pravdu, rozumíme si a respektujeme se navzájem. Správnou komunikací jsou vztahy na pracovišti otevřenější a přátelštější. Naopak špatnou vznikají problémy a konflikty. Úspěšná komunikace je dle mého názoru srdcem vedení týmu.
Spokojení zaměstnanci = prosperující tým
Tým prosperuje, když v něm pracují spokojení zaměstnanci. Ke spokojenosti a dobře odváděné práci potřebujeme motivaci, která by měla přicházet zevnitř i zvenčí. V dobře vedeném kolektivu potom mohou vznikat dlouhodobá přátelství nebo můžeme například dosahovat pracovních úspěchů pracovním postupem, naplnit potřeby tvořivosti vylepšováním stávajících receptur novými technologiemi či zpříjemňovat si pracovní prostředí.
Vzdělávání je důležité
Soudím, že další vzdělávání je jednou z velmi důležitých aktivit každého zaměstnance. Pravidelným prohlubováním vědomostí, zdokonalováním stávajících znalostí a zvyšováním úrovně odborných dovedností si zaměstnanci rozšiřují kvalifikaci, zkvalitňují poskytované služby i zvyšují konkurenceschopnost školského zařízení. Osvojováním nových technologií, pracovních postupů a metod si udržují vysokou odbornou způsobilost a poskytují kvalitní a bezpečnou praxi. Možností vzdělávání je mnoho od kurzů, seminářů, přednášek až po samostudium. Jde jen o to, aby se lidé chtěli vzdělávat.
I zábava se podílí na tvorbě týmu
Nedílnou součástí stmelování týmu je zábava. Vždyť pracovní prostředí, kde je legrace, bývá oblíbené. A dobré výkony je třeba ohodnotit. Mám za to, že ocenění pracovního kolektivu by mělo mít týmovou příchuť např. společné akce. Dají se pořádat akce pracovní určené pro strávníky (např. pozvání firemního kuchaře) nebo osobní akce pořádané pro zaměstnance (společný oběd na konci roku). Všechny tyto společné činnosti je vhodné dokumentovat.
Dovést tým ke společnému úspěchu je složitá a nikdy nekončící pracovní činnost, na kterou jsem ještě neobjevila vzorový návod nebo přesně naplánovaný technologický postup. Skutečností zůstává, že jedinečnost lidských zdrojů je třeba neustále rozvíjet, rozšiřovat, podporovat a pěstovat. Nápadů a námětů není nikdy dost…
Bc. Miroslava Vampolová, vedoucí ŠJ ZŠ Milady Horákové, Hradec Králové
Diskuze
Autor: Kritik2
vztahy
Někde tady bylo řečeno, že na pracovišti pouze pracovní vztahy, nikoliv kamarádské…..
Autor: Radkaa
Jestliže jsme na pracovišti společně nějakých 20 let, kuchyně funguje dobře, tak zákonitě z pracovních vztahů vznikají vztahy přátelské, kamarádské. Také jsme absolvovaly hodně společných večeří, každoročně jezdíme všechny s dětmi na výlet do ZOO. Prožíváme společně všechny rodinné radosti, starosti i zármutky. Neumím si představit po tolika odpracovaných letech s kolegyněmi jenom pracovní vztahy.
Autor: Kritik2
Máte štěstí, že Vaše „podřízené“ kamarádky fungují stoprocentně. Problém by nastal v ten moment, kdy by začaly Vaše kamarádství zneužívat k různým úlevám. I to se někdy stává.
Autor: Radkaa
Samozřejmě záleží na vedoucí, jak je schopná vést kamarádský kolektiv. Je rozdíl mezi kamarádkou a kamarádkou. Buď si vyhovujeme a pomáháme, nebo se podrazíme, kde můžeme, pomluvíme za zády, ale to je faleš, se kterou se moc dobře v kolektivu pracovat nedá. A jestli tvoří kolektiv 2-3 kuchařky nebo 9-10, tak je to také rozdíl.
Autor: vztahy
Pokud je v kolektivu škodná, ani dobrá vedoucí nic nezmůže. Lidskou povahu prostě nezměníš.
Autor: Ved1.
proč si takovou škodnou pustíte do revíru? nebylo by potře ba zlepšit výběr uchazeček o místo?
Autor: vztahy
Při výběru uchazeček přece nepoznáte, jaký ten člověk je a jak se bude chovat v kolektivu.
Autor: rekriz
Souhlasím, vedu kolektiv 22 pracovníků (kuchaři, pomocný personál, účetní, skladník) a to je určitě těžší udržet kamarádskou atmosféru. Stačí jeden rýpal a už se to veze 🙂
Autor: Pekařka
Vztahy
Mám v kuchyni 4 kuchařky, já jsem pátá v počtu, vztahy máme dlouhodobě kamarádské (jak jinak bychom spolu mohly pracovat v kuse od roku 1977). Na holky je spoleh a nikdy svého postavení ke mně nezneužily, prostě jsme měly na sebe „štěstí“, což se asi málokde podaří. Holky moje, děkuji vám za to, že jste a že vás mám!
Autor: jidelna.zacler
Zamyšlení nad stavbou týmu ve školní jídelně
Naši dospělí strávnici – ředitel a učitelky – milují toho, kdo stojí u výdejního okénka a dává jim na talíř pěkné porcičky. Vůbec si neuvědomují, že se jídlo vařilo v kolektivu, ostatní kuchařky jsou pro ně jen póvl včetně vedoucí školní jídelny, která musela jídlo navhnou, objednat suroviny apod. Kolektiv nám tady hodně z tohoto důvodu rozbíjí sám pan ředitel, který miluje jen paní u okénka !
Autor: Andy1
A což takhle se u okénka střídat jako to funguje ve většině kuchyní. Střídat se po týdnu.
Autor: kkk
Chcete tím říct, že pomocná kuchařka vydává obědy a vedoucí kuchařka myje nádobí?
Autor: rekriz
Proč by kuchařka nemohla mýt nádobí? Mám upravené pracovní náplně tak, že v případě potřeby i myje nádobí. Nevidím na tom nic šptaného a při současné situaci na trhu práce v tom nevidí problém ani naši kuchaři.
Autor: kkk
A zase jsme u toho. Naše vedoucí kuchařka by se nikdy nesnížila k tomu, že půjde k myčce, zatímco pomocná by vydávala. Náplň práce je přesně daná. Mě jako vedoucí nevadí běhat s hadrem po kuchyni, ona si však na své „pozici“velmi zakládá. Vy, kteří máte v kolektivu štěstí na lidi a klid v kuchyni prostě nikdy nemůžete pochopit, že s někým prostě vyjít nelze.
Autor: Janaa
Na mytí nádobí opravdu není nic divného. Ale je na tom, že běžně vydávala pomocná síla obědy a střída se odpovědným kuchařem. Kdo je tedy zodpovědný za správnost vydaného oběda strávnikovi, který mu náleží, podle kategorie a ceny.Pomocná síla?? Náplně práce jsou jasně dané, kdo si za co ručí. Při případných stížnostech si musí vše obhájit přece kuchař. A pokud jde o pochvaly, ty se u nás říkají právě u odnášení prázdných talířů, kde jsou děvčata od nádobí a ke kuchařům se mnohdy ani nedostanou
Autor: tara
zamyšleni
Taky dělám jako vedoucí kde co/ škrábu brambory,zaskakuji za nepřítomné kuchařky bez náhrady /a svoji práci dělám až když ostatní jdou domů. Poslední zkušenost mám s praním oděvů a utěrek, protože si je máme prát sami, máme pračku, když jsem v kuchyni sdělila rozhodnití vedení, tak nejmladší, nejméně zkušená mi sdělila, že není pradlena, tak peru já a starší pracovnice, s těmi se ještě dá mluvit a jsou ochotné, ale mládí má vysoké nároky a přesně vědí co nemusejí. Vedení můj přístup berou jako moji neschopnost.
Autor: Písnička
Praní prádla
nám ukázalo, kdo jaký je. Od letošního roku nám perou prádlo uklízečky v MŠ, vytáhnou ze sušičky a zmuchlané přinesou.
Ony to žehlit nebudou, to si máme obstarat sami v jídelně. Pan ředitel povolil koupit prkno a žehličku.
A nastala otázka KDO BUDE ŽEHLIT, když to v popisu práce nemají. Všech 8 děvčat se pohádalo a sdělili resumé: MY ŽEHLIT NEBUDEME !
Tak jsem si o pauze sedly, vše probraly,
a žehlí se v době „prostoje“. Žádné hádky, žádný problém. Za což všem spolupracovnicím moc děkuji
Autor: palačinka
Zamyšlení
Připadá mě to jako v naší jídelně, taky si pereme,kdo uzná za vhodné vyžehlí si svoje a ostatním je to jedno že chodí v nevyžehleném.
Ale to nikdo neřeší. Taky máme v kolektivu jednu popichovačku, ale s tím nikdo nic neudělá. Už aby šla do důchodu!
Stránkování