Přeskočit na obsah

Diskutujeme na portálu (2)

Jak kritizovat, aby kritika byla účinná a právně nenapadnutelná? Abyste vy nebo samotný portál Jídelny.cz byli ochráněni před stíháním ze strany kritizované firmy. Lze vůbec v diskusi na našem portálu kritizovat veřejně?

Autor: Monika Pečková

Poslední dobou se v diskuzi objevují takové formy kritiky, které jsou morálně neúnosné a z hlediska práva trestně postižitelné. Rozhodně vás tímto nechceme odradit od kritizování nebo vám zakazovat zveřejňování vašich názorů, ovšem je dobré znát některá pravidla. Nejde jen o naši obranu, snahu, aby Jídelny.cz zůstaly portálem slušným a neurážejícím, ale také o ochranu vás jako přispívatelů. Je škoda mazat některé příspěvky a poukazovat na to, že jsou žalovatelné, když stačí tak málo – napsat svůj názor jinou formou – a příspěvek by mohl zůstat.

Proč je vlastně kritika na internetu tak regulována?
Internet je v dnešní době velice silným komunikačním prostředkem, který používá mnoho lidí. Proto je třeba zohlednit, že kritika v diskuzi na internetu je mnohem účinnější než kritika mluvená.
Kromě toho jsou Jídelny.cz profesně zaměřeným portálem, takže pokud v naší diskuzi neférově kritizujete podnikatele působícího v oblasti stravování, poškozujete ho mnohem více, než kdybyste podobnou kritiku psali na nějaký obecněji zaměřený portál.
Tím, že portál Jídelny.cz čtou především potenciální zákazníci onoho podnikatele, můžete skutečně velmi ohrozit jeho podnikatelskou činnost. V takovém případě vám můžou hrozit také znatelné právní sankce. Právě proto je tak důležité kritizovat s rozumem a citem. Za případnou protiprávní kritiku totiž neodpovídá jen portál Jídelny.cz, ale také její pisatel, což pro něj může mít opravdu nepříjemné následky.

Co/koho kritizuji a proč?
Nejprve si rozmyslete, zda je ten, koho se chystáte kritizovat, za situaci skutečně odpovědný. A také, co dělá špatně, že s ním nesouhlasíte. V potaz vezměte prosím i to, nakolik může situaci změnit, zda je to vůbec v jeho silách a možnostech. Kritika by měla mít souvislost s tématem řešeným v dané diskuzi, to je dobré i proto, že se nemine účinkem a bude zajímat ostatní přispívatele.
Jako příklad kritiky, která nezohledňuje, zda firma XY může za to, co se pisatelce nelíbí, uvádím: „Je to hyenismus. Oni jsou rádi, že se zákony mění, mají co školit. Vytvoří nejdříve atmosféru poplachu a hrůzy, vyvolají hysterii a pak nás oškubou“.  Tuto kritiku je možné brát jednoznačně jako pomluvu. Pisatelka osočuje firmu XY, že je ráda, že se zákony mění, že záměrně straší spotřebitele, dokonce že vyvolává hysterii… Ani jedno z těchto tvrzení nedokládá konkrétním příkladem, kdy firma XY podle ní vyvolávala hysterii. Atmosféru strachu nemusí nutně vytvářet firma XY, co se zamyslet nad tím, že bojácná atmosféra je tvořena lidmi a jejich strachem z neznáma, z novinek?

Objektivita
Pokud kritizuji, musím mít pádné důkazy svých tvrzení, ne jen někoho osočovat a vylévat si na něm zlost. Tvrzení je nutno dokládat přímo v příspěvku, odkaz typu „svá tvrzení mohu dokázat“ nemá význam. Pokud to můžete dokázat, dokažte to přímo, jinak jde vlastně o pomluvu. Příkladem nevhodné formy kritiky jsou třeba tyto vzkazy jisté firmě: „Jsou drahý, že je to až ostuda, vymýšlejí neustále různé finty.“ Pokud máte objektivní důkazy pro svoji kritiku výrobku nebo služeb nějaké firmy, doporučujeme obrátit se rovnou na reklamační oddělení společnosti. Tím získáte mnohem více než kritikou v diskuzi, máte nárok např. na opravu, slevu z ceny, nový výrobek atd. Existuje ještě jedna nová možnost, jak kritizovat objektivně. Svoji kritiku napište redakci formou článku s uvedením ověřitelných důkazů. Pokud půjde o kritiku zajímavou, poučnou, která by mohla pomoci i ostatním jídelnám, rádi ji po ověření faktů zveřejníme i s vyjádřením kritizovaného.

Forma kritiky
Pravidla diskuze zakazují vulgární, pomlouvačný obsah, dále parazitování na pověsti, zlehčování, nactiutrhání, poškozování dobré pověsti a další. Zde bych chtěla upozornit na to, že když použijete vulgarismus a vynecháte v něm záměrně jedno nebo více písmen, pak je-li ze slova i nadále patrné, že jde o vulgarismus, je to proti Pravidlům i zákonu.
Ostatně i z právního hlediska se vždy zohledňuje, jaký význam je ze slova patrný, nikoli to, zda jste slovo napsali celé.
Parazitováním na pověsti je využití pověsti jiného podnikatele pro svůj prospěch. Zlehčováním se rozumí uvedení nebo šíření údajů o podnikateli, které jsou způsobilé přivodit mu újmu. Upozorňuji na to, že zde zákon nerozlišuje, zda jde o šíření údajů pravdivých nebo nepravdivých, pokud jde o vztah v hospodářské soutěži, bohatě stačí, když je údaj pravdivý, ale může přivodit újmu. Co se týká dobré pověsti, má každá fyzická i právnická osoba právo na dobrou pověst a jméno. Ačkoli si tedy o firmě XY myslíte, že dobrou pověst nikdy nemohla mít, je to těžké prokazovat, takže znova platí: kritizovat jen na podkladě skutečných událostí a důkazů.

Příklady
V diskuzích se objevila spousta příspěvků, které by zde mohly sloužit jako příklad, jak kritiku rozhodně nepsat, vybíráme proto jen ty nejtypičtější:
„Proč by to jinak taková vydřidušská firma platila?“ – pozn. tato forma kritiky je zakázána proto, že označuje firmu bezdůvodně a bez důkazů za vydřidušskou, ohrožuje její pověst, pomlouvá ji.
„Je vidět, že pan XY umí šikovně manipulovat a obracet i kritiku ve svůj prospěch. Udělá ze sebe chudáčka, který pracuje do krve ve prospěch jídelen a levněji už to prostě nejde“. – Tak takto už vůbec ne, typické nactiutrhání, urážka.
Měla jsem software XY jako jedna z prvních, ale nyní již čtvrtým rokem používám produkty pana Z a musím říci, že služby jsou nesrovnatelně lepší, přátelský přístup při problémech a hlavně !!!!! Mnohem levněji !!!!! PANE XY, NELŽETE NÁM !! – Ze začátku není kritika špatná, srovnává přístup firem, pan Z se jí jeví jako přátelštější při problémech. Ovšem: co se týká cen, dávejte si pozor, zda srovnáváte ten samý produkt, koupený ve stejné době, se stejnými službami. Někteří výrobci mohou být levnější třeba proto, že nedodávají software s instruktážními přednáškami, nebo proto, že jste si koupili jejich produkt ve chvíli, kdy už bylo na trhu více konkurentů apod.


Na závěr tedy v kostce shrnuji: při kritizování buďte soudní, co lze ještě komu vyčíst, za co opravdu nese vinu. Pokuste se oprostit od vlastních pocitů naštvání a ublíženosti a zaměřte se na konkrétní prokazatelné věci. Důkazy přikládejte k textu své připomínky. Nebuďte vulgární, nepomlouvejte, nenapadejte dobrou pověst. Tím uchráníte nejen Jídelny.cz, ale i sami sebe.

Mgr. Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz

Autor: Monika Pečková

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Lukáš

    Jednou větou
    Článek lze shrnout jednou větou: „Nekritizujte VIS.“ 🙂

  • Autor: Pavel Ludvík

    Jednejme na rovinu
    Když chtěl d’Artagnan někoho vyzvat na souboj, tak se postavil před protivníka, oznámil mu to, uvedl důvod a začal se bít. Podobné jednání vůči firmám (přímé a čestné) v diskusi často chybí. A VIS nebyla jediná, která na to poukazovala.

    • Autor: Honza

      Re: Jednejme na rovinu
      Pájo zkus jinýho reka, co takovej sančopančadelamača? To byl jinej kádr, šel namydlit větrný mlýny a jakej byl? Dépák na férovku, to seš pak staletí za magora. Na božský Uádíka musíš po jeho, to je liška mazaná. Myslíš, že von tady válí gaskoňce? Jak seš zlíňák , taxeš najivní a taky placenej za pokoru. Nezlobim se na Tě, ale dyk von si vás normálka vochočil. Znovu říkám liška a na lišku musíš vopatrně, nebo tě vobjehne a kousne do hýždě.