Přeskočit na obsah

Informovat jasně, zajímavě a to vše online

Budeme opět otvírat školu. Aha, tak to musíme honem dát zprávu na internet. Aktualizovat jídelníček a šup s ním na facebook, ať ho všichni mohou sdílet. Elektronicky objednávky i platby. Online porady. Taková byla v poslední době realita mnoha školních jídelen. Co nám pro komunikaci zůstane do budoucna?

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Období pandemie koronaviru a s ním souvisejících omezení velmi zvýšilo úroveň používání elektronických služeb a online komunikace. Vedoucí jídelen a kuchařky v tom nezůstaly pozadu. Byly nuceny opakovaně a hromadně informovat strávníky o změnách a tak leckde začaly více využívat internetové stránky. Mnohá paní vedoucí se musela propracovat k řediteli a vyžádat si, aby mohla stránky upravovat sama, a ne prostřednictvím správce IT.

Lidé začali masově používat komunikační prostředky jako Skype, Zoom, Teams. Tyto programy se staly základem online porad ve firmách a vedoucí jídelen se s nimi naučily pracovat. Nebo dobu omezeného provozu jídelen využívaly k účasti na různých webinářích. Dnes už téměř každá zvládne do chatu zapsat nějakou otázku, zapnout a vypnout si kameru, leckterá si troufne i zapnout mikrofon a položit otázku hlasem.

Trend online komunikace prostupoval celou společnost. Online služby nás prostě posunuly dál, jinam.

Jak je to u vás? Stanou se součástí běžného života? Budeme je využívat i nadále? Asi, ano a jídelny by na to měly být připraveny. Co mohou udělat, jak na to?

Internetové stránky si spravujte sami

Základním online prostředkem je pro školní jídelnu internet. Aby bylo možno strávníky pružně informovat, musíte mít přímý přístup k aktualizaci stránek. Samostatné školní jídelny to mají snazší a třeba na stránkách ŠJ v Kojetíně to je dobře vidět. Její ředitelka toho opravdu využívá. Vy ostatní, pokud takové právo nemáte, si ho musíte u vedení prosadit a jako důvod můžete uvést třeba to, že nechcete jiné pracovníky školy zatěžovat touto prací. Nezapomeňte také, že velká skupina rodičů přistupuje na internet z mobilů a tomu musíte přizpůsobit formát stránek.

Informace o stravování na přední místo

Stravování dětí je velmi častým důvodem, proč rodiče navštěvují webové stránky školy. Informace o stravování by tedy neměly být kdesi schované, aby se k nim člověk dostal na tři kliknutí a to ještě musí vědět, kde hledat. Měly by být pěkně v hlavním menu, nebo snad dokonce na homepage? Výraznou pozici v hlavním menu si dokázala vydobýt např. jídelna MŠ ve Slavičíně, která zajímavými odkazy dokázala obsadit polovinu hlavní nabídky. A to o čem informuje, je také velmi pestré.

Jídelníček je žádaný, využijte toho

Mnoho rodičů si pravidelně prohlíží jídelníček. Pokud máte možnost, vložte nejdůležitější pokyny přímo k jídelníčku, nebo k němu dejte odkaz, který návštěvníkovi umožní snadno přeskočit na vaše webové stránky. Nezapomeňte také, že existují i mobilní a webové aplikace, přes které proudí informace k rodičům zcela automaticky. Jen je třeba je plnit potřebnými údaji. Nezapomeňte na možnost sdílení jídelníčků na facebooku.

Stránky nesmí zůstat prázdné

Stránka jídelny, ať je kdekoli (na stránkách školy, u jídelníčku, v mobilní aplikaci), by rozhodně neměla zůstat nedostupná nebo prázdná, jak bylo možno v době vrcholící pandemie vidět v jedné jídelně. Změna tehdy stíhala změnu, dotazy chodily jeden za druhým a v takové situaci nesmí jídelna zůstat němá – musí o aktuální situaci informovat. Důvod, že pan ředitel nemá čas nebo že je nemocný, neobstojí.

Informace, že vše je při starém, je také cenná

Možná si řeknete, co psát na webovou stránku, když jídelna je už měsíc zavřená a ještě dlouho bude, nebo když vaří v omezeném režimu a hned tak se na tom nic nezmění. Lidé jsou dnes zvyklí, že vše je neustále jinak, a ujištění, že stav se nezměnil (že vás to mrzí, že na strávníky myslíte a těšíte se na setkání s nimi), pro ně může být velmi cenné a dává jim jistotu. Příkladem mohlo být, jak v době vrcholící nákazy měla ŠJ v Bouzově na svých stránkách upozornění, že se nic nezměnilo, že vše zůstává při starém.

Aktuality na stránkách

Většina jídelen dnes má na svých stránkách základní informace typu cena jídel, výdejní doba, pravidla pro odhlašování přihlašování, vnitřní řád apod. Někde ale mají i stránku Aktuality a to je právě důvod, proč právě takové stránky lidé navštěvují častěji. Jenže současně je to i velký závazek, protože aktualita stará 2 roky je spíše na ostudu. Informace ze října 2020, že se ve školní jídelně do odvolání nevaří, která ještě na začátku května 2021 visela na stránkách jedné jídelny v Chomutově, jistě už neplatí!

Facebook a internetové stránky

Mnoho rodičů dává přednost jiným službám internetu, než je web. Např. facebooků, které jsou spravovány školními jídelnami, je mnoho a někde jsou dokonce pestřejší, než jsou vlastní webové stránky jídelen. Jako by jídelny facebookem vynahrazovaly strávníkům to, že pan ředitel na úpravu stránek jídelny nemá čas… Příkladem pestré a aktualizované facebookové prezentace je školní jídelna v Lanškrouně  nebo v Rychnově nad Kněžnou. Některé jídelny mají jak webové stránky, tak facebook a dovedně obojí propojují.

Informujte jasně, neobvykle a neotřele

Když něco zveřejníte, musí to být zcela jasné, srozumitelné a nezavádějící. Nesmí to dát příčinu ke spekulacím. Pokud se vám to nepovede, začnou se šířit různé spekulace a vám na stole začnou drnčet telefony…
Jídelny často informují strávníky dost úředně, zdůrazňují, že vaří zdravě nebo že vaří podle předpisů. To je pravda, ale jak říkala jedna nutriční terapeutka, uvádějte také, že vaše jídla jsou dobrá a chutná. ŠJ na náměstí Svornosti v Brně k tomu používá slogan „Vaříme chutně, jíme zdravě“. Hezké a originální, že? Nebo v jídelně v Pelhřimově: „Zdravé, chutné, pro vás“

Zkuste vymyslet něco podobného!

Elektronizace objednávání a plateb

Mnoho jídelen nemá možnost elektronických objednávek, ještě více z nich setrvává u ručně vyplňovaných papírových přihlášek ke stravování a někde dokonce stále upřednostňují hotovostní platby. Doba covidu jasně ukázala nevýhody takového způsobu práce a tam, kde podobné možnosti nemají, by se do budoucna mohli zamyslet nad změnou. Příkladem jim může být řada jídelen, které během pandemie zavedly bezhotovostní platební styk nebo elektronické vyúčtování stravy.

Snad vám bude toto shrnutí poznatků z internetových stránek školních jídelen velkou inspirací a povede vás k zamyšlení, co z uvedených námětů používat i nadále, abychom byli všichni připraveni na další podobné situace. Přivítáme vaše zkušenosti v diskusi pod článkem.

Ing. Pavel Ludvík – vedoucí redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Moni

    Elektronické přihlášky ke stravování
    Děkuji za pěkný článek včetně odkazů. Zaujala mě zmínka o elektronických přihláškách ke stravování. Vis to přímo do programu (zatím) neumí a já bych se moc ráda zbavila osobní návštěvy rodičů v jídelně na začátku školního roku. Ráda bych nové strávníky přihlašovala na základě elektronických přihlášek. Kde s tím mají zkušenosti? Díky

    • Autor: bohumil@barda.cz

      Dobrý den.
      U nás v jídelně máme na www.jidelna.cz/kontakty/?jidelna=21 odkaz na přihlášku ke stravování. Strávník PDF vyplní přímo v PC, nebo ručně a donese vytištěné, nebo pošle mejlem (lze i elektronicky podepsat).
      Pokud se do systému přihlásí, tak má přihlášku předvyplněnu údaji, které jsou už v programu (do programu se importuji ze školního SW Bakaláři), takže jen doplní či opraví změny.

  • Autor: majka1

    on line přihláška
    také máme na webu školy přihlášku ke stažení. Po zaslání rodiči do jídelny v e-mailu potvrdím přijetí, vytisknu a uložím v počítači ve zvláštní složce

  • Autor: Moni

    Přihlášky
    Víte, myslela jsem elektronicky, né vyplnit a přinést do školy nebo naskenované poslat mailem.

    V dnešní době by se mi líbilo, kdyby se údaje načítali rovnou do programu. Například účet v bance si mohu založit od stolu a už nikam nemusím s papírem. Mají na to rovnou program, kam klient zadá svá data a je to :))