Přeskočit na obsah

Jak v pohodě přežít čas karantény

Aktuální situace je plná zákazů, život je značně omezený, nevíme, co bude dál. Nejistota zůstává: není jasné, kdy budou školní jídelny otevřeny, jak se bude vařit a vydávat strava. Jak ustát toto období a přitom zůstat v psychické pohodě? Seznamte se s několika recepty, jak na to.

Autor: Lenka Rašticová, Radana Večeřová

Pracuji jako školní psycholožka. Jako součást týmu vnímám i naše paní kuchařky, bez kterých by se škola neobešla. Obdivuji jejich denní elán, vaření chutných a zároveň zdravých jídel, plné nasazení bez ohledu na nemoc někoho z týmu či bezchybné fungování i při nečekaných poruchách v kuchyni.

Aktuální doba pandemie a následných omezení nás všechny ochromila. Situace je nová pro nás pro všechny a všichni se v ní snažíme nějak zorientovat. Zůstali jsme ze dne na den doma. Každý z nás žije v jiných podmínkách. Někdo žije na vesnici a má zahrádku, někdo žije ve městě a je rád, že má alespoň balkón. Někdo z vás se již těší na důchod a je doma se svým partnerem. Někdo má děti školou povinné a musí s nimi doma zvládat školu, uvařit, uklidit …atd.

Co je nám všem ale společné, je snaha tuto dobu nějak ustát. A protože jste zaměstnanci školního stravování, věřím, že nepohrdnete pár „recepty“, jak na to:

Recept č. 1: Dodržujte denní rytus

To znamená, provádějte většinu svých aktivit v pravidelnou dobu. Biorytmus našeho těla má rád řád. Dodržujte čas, kdy vstáváte a kdy jdete spát, věnujte se i pravidelné životosprávě. Snažte se udržet rituály, které jste dříve měly zaužívané – např. společná večeře, …

Pokud jste doma s dětmi, dejte aktivitám rámec. Rozhodněte, kdy se přes den sedne k učení, kdy bude dobré vyjít ven na vzduch, kdy bude čas na společnou práci. Netrapte se přesným časem těchto aktivit, ale zkuste v nich dětem i sobě vytvořit určitý systém. Je-li vás v domácnosti více, rozdělte úkoly, nesnažte se vše zvládnout samy.

Jasně dětem vymezte prostor strávený u mobilů, tabletů či počítačů. Zakázat jim je v současné době úplně nelze, ale časově ohraničit tuto aktivitu nejenom jde, ale je to nevyhnutelné. Děti jsou vnímavé, ví, že se děje něco mimořádného. Potřebují se cítit bezpečně. To jim zajistíte tím, když budou vědět, co je čeká. Kdy a kolik je potřeba splnit povinností, kdy a na jak dlouho můžou mít čas pro sebe tak, aby vás tím současně nevyváděly z míry.

Recept č. 2: Udělejte si plán

Můžete den využít k dokončení úkolů v domácnosti. Sepište si, co chcete udělat doma, na zahradě anebo také jen třeba setřídit fotky.

Některé z vás jsou možná profesně tak nadšené, že i doma přemýšlí nad svou prací. Hledají nové recepty, dělají si pořádky v archivech, doplňují své domácí kuchařky, sledují pořady o vaření, listují v časopisech na stránky s jídlem, přemýšlí, jak by se daly nově objevené pokrmy zařadit i u plotny v práci. Jen do toho! Překvapte kolegyně a dejte průchod své kreativitě.

Recept č. 3: Hýbejte se, relaxujte

Věděli jste, že se každý nabíjíme jinak? Někdo ožije prací na zahrádce, jiný u čtení knížky, další pletením, jiný zase tím, že si jde zaběhat. Jakákoli aktivita, která vám přináší potěšení je důležitá a je dobré si na ní najít čas. Ideální je však střídat činnosti, při kterých se doslova zapotíte s těmi, kdy jen relaxujete. Pohyb ve vás totiž rozproudí energii, vyplaví „hormony štěstí“ a následně je stejně důležitý i relax celého těla. Na internetu se dají nyní najít jak nápady na domácí cvičení, tak tipy na oblíbené filmy či super knížky.

Recept č. 4: Přijměte své pocity

Můžete prožívat různorodé pocity. Vztek, naštvanost, pocity viny, ale i radost. Všechno dohromady. Strach, rozmrzelost, úzkost – to je normální doprovod neznámé situace. Pokud jsou přiměřené, pomáhají nám chovat se zodpovědně (např. používat desinfekci,…).

Položte si otázku, čeho se bojíte nejvíc? A vytvořte si plán, co budete dělat. Pokud je strach těžko zvládnutelný, nebojte se o něm mluvit. Můžete také zavolat na linky důvěry, kde vás vyslechnou, ale i poradí.

Recept č. 5: Pozor na ponorkovou nemoc, neřešte žádné významné věci

Někdo si současnou situaci se svou rodinou může užívat, pro někoho to může být velmi náročné. Díky platným omezením jsme nuceni trávit většinu času v malém prostoru, po delší dobu. Nejsme na to zvyklí a můžou nám začít vadit věci, nad kterými jsme dřív mávli rukou. Snadno pak vznikají konflikty, můžete mít pocit, že takto to dál nejde. Objevuje se ponorková nemoc. Výsledkem je přiostření vztahů. Doporučuji však v tuto chvíli odložit snahu hledat řešení. Stanovte si pravidla. Konkrétně pojmenujte, kdo má co za úkol, kdo co dělá, kde kdo v malém prostoru bude. Kdo třeba vaří, kdo se stará o děti. Nedělejte však žádná závažná rozhodnutí.

Recept č. 6: Hlídejte si přísun informací

Omezte sledování zpráv o pandemii, ať už v TV či na internetu. Vyberte si jeden důvěryhodný zdroj informací, abyste měli přehled o základních faktech.

Zaměřte pozornost na pozitivní věci – naučte se každý den říct si 3 věci, kterých jste si všimli, které vás potěšily (káva od manžela, rozkvetlé narcisy na záhoně …).
Bude vás naplňovat to, čemu budete věnovat pozornost.

Recept č. 7: Buďte v kontaktu

Zavolejte si s rodinou, s kamarády.
Vzpomeňte si také na ty, kteří se mohou cítit osaměle.
Využívejte nových technologií – skype, whatsapp, … přes které můžete vést videohovory.

Co na závěr?
Je to mimořádný čas. Pokud vám to situace a zdraví dovolí, užijte si jej. Pomalu se budou měnit opatření stanovená vládou a s nimi i naše životy. Všechny recepty, které jste dnes dostaly, jsou platné stále. Teď nebo i když vás potká nějaká „krizovka“.

Mgr. Lenka Rašticová a Mgr. Radana Večeřová – školní psycholožky

Autor: Lenka Rašticová, Radana Večeřová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se