Přeskočit na obsah

Komunikace jídelny s učiteli, rodiči, žáky (1)

Na jarních krajských konferencích několikrát zaznělo, že dobrá komunikace jídelny se strávníky napomáhá lepšímu hodnocení školního stravování. Seznamte se proto se zkušenostmi, které mají v této oblasti vedoucí některých jídelen. První díl článku radí, jak na učitele.

Autor: Ing. Pavel Ludvík

V dnešním článku si ukážeme, jak se některé školní jídelny vhodnou komunikací s učiteli, rodiči a žáky snaží předcházet špatnému vnímání kvality školních obědů. Mnoho jídelen si stěžuje, že školní stravování dětí trpí tím, že rodiče nedostatečně seznamují děti s potravinami, různými jídly, se základy zdravé výživy, že učitelé neznají principy školního stravování a přitom se o něm dokáží vyjádřit s velkým despektem. Jiné jídelny ovšem potvrzují, že částečně se takovým situacím dá předejít např. tím, že jídelna vhodně a častěji s rodiči a učiteli komunikuje, aby jim lépe vysvětlila přednosti školního stravování a principy, na kterých je postaveno.

Nabízené zkušenosti zcela jistě nejsou univerzálním lékem, který se dá uplatnit všude a za všech situací, stojí však za vyzkoušení. Určitě existují učitelé a ředitelé, kteří nejsou ochotni k domluvě, ale podobně existují jídelny, kde se nedá domluvit s vedoucí nebo kuchařkou. Většina pracovníků škol však není zlých, chyby dělají z nevědomosti, neinformovanosti a na spolupráci v oblasti školního stravování se s nimi dá domluvit, zejména když vzájemná komunikace přinese výhody i jim. Jaké jsou tedy v této oblasti zkušenosti?

Se školním stravováním na učitelské porady

Při vhodné příležitosti se zkuste dostat na poradu učitelů. Při vyjednávání s ředitelem zdůrazněte to, že chcete zlepšit celkové vnímání školního stravování ve škole a omezit problémy, které v souvislosti s podáváním jídel musí ředitel během roku řešit.

Představte učitelům hlavní zásady pro tvorbu jídelního lístku, doporučenou pestrost stravy a spotřební koš. U méně oblíbených druhů jídel připomeňte, jak často se musí na jídelníčku objevit, aby jídelna dodržela předpisy. Seznamte je s tím, že podobně jako oni mají svou legislativu a výukové plány, má svou legislativu a doporučení i jídelna.

Zdůrazněte mimořádný příklad učitele nejen ve třídě, ale i v jídelně. Poproste je, aby zvážili své komentáře k jídlu před žáky a nabídněte jim možnost, aby v případě nespokojenosti s jídlem přišli za vámi do kanceláře, kde jejich připomínky osobně proberete. Poproste je o větší spolupráci v dny, kdy se podávají zvláštní jídla, kdy se v jídelně pořádá zvláštní akce apod.

Podobně postupuje řada jídelen a uvádějí, že chování učitelů v jídelně se po takových vystoupeních změnilo, že mnohé jejich připomínky k jídlům pramenily z pouhé neznalosti.

Denní styk s učiteli

Ze zkušenosti určitě víte, že po známosti se dá dosáhnout lecčeho. Známému vyjdete více vstříc, snadněji se s ním dohodnete. Známý vás tolik nekritizuje, své připomínky formuluje opatrněji. Pokuste se toho využít i u učitelů.

Před časem jsme navštívili jídelnu v České Třebové a její vedoucí Dostálová referovala o tom, jak během oběda prochází jídelnou, zastavuje se u některých stolů a se strávníky, zejména s učiteli, prohodí pár slov. Navazuje tím bližší kontakt se zákazníkem. Může okamžitě reagovat na připomínky strávníků, získává zpětnou vazbu, současně se může dozvědět, co mimořádného jídelnu v souvislosti s akcemi ve škole čeká. Vedoucí mnoho žáků i pedagogů osobně zná, je s nimi ve velmi přátelském vztahu. Pokuste se to také.

Navažte vztahy s učiteli

Existují školy, kde se ředitelství zabývá stmelováním pedagogů a ostatních pracovníků školy. Např. Ředitelka ZŠ Nové Město n. Metují Lásková před časem řekla: „Nerozlišuji mezi pedagogy a nepedagogy, všichni jsou pracovníky školy“ Kéž by tomu tak bylo všude! K tomuto vztahu však jídelna musí účinně přispět, např. tím, že pro společné akce zaměstnanců připraví dobré jídlo, a u něho se jak známo dobré vztahy navazují snáze. Na konci školního roku se pak třeba dočkáte od učitelek výrazu díků v podobě hromady květin – jak se třeba stalo na uvedené škole.

Podobně to funguje také v jídelně gymnázia v Liptovském Mikuláši, kde pro všechny pracovníky školy pravidelně připravují společný předvánoční oběd. A jak uvádí vedoucí jídelny zdejší ŠJ, na přípravě této oslavy si dává obzvláště záležet. Při podobných akcích se dobře navazují užší osobní vztahy a ty pak můžete vhodně využít při řešení střetů ohledně podávaných jídel.

Pozvěte stěžovatele na oběd

Jsou rodiče, kteří kritizují obědy ve školní jídelně jen podle jídelního lístku nebo podle informací (často zkreslených) od svých dětí. Vedoucí jídelny ve Zlíně hovoří: „Pozvala jsem maminku na oběd, na degustační porci. Snědla ji a říká: – Vždyť je to dobré, já nevím, co se na tom synovi nelíbí.“

Jiná vedoucí popisuje své zkušenosti takto: „Stěžovatelce jsem nabídla, že každý den v týdnu může přijít na ochutnávku jídla. Poctivě chodila a na závěr týdne jsem jí řekla: – A teď mi povězte, co vám na tom nechutnalo.“

Všimněte si i taktiky takového přístupu, kdy míč přehazujete na stranu soupeře. Vy projevujete ochotu, nabízíte možnost řešení a je na protistraně, zda ji využije.

Nevyužitý potenciál nástěnek – jsou pro všechny

Výbornou možnost, jak seznamovat strávníky ve škole s vaší prací, představují nástěnky. Nepodceňujte je. Vyvěste na nástěnku základní informace k sestavování jídelního lístku, seznamte čtenáře se zajímavostmi o školním stravování. Volte velká a výrazná hesla, např. „Patří luštěniny na jídelní lístek?“ a usnadněte strávníkům čtení tím, že v oznámeních použijete větší písmo, než volíte obvykle. Troufnete si i na heslo „Učitel – vzor žáků nejen ve třídě, ale i ve školní jídelně“?

Když sestavujete měsíční jídelníček, promyslete současně i jídla, na která byste mohli strávníky upozornit na nástěnce. Mohou to být novinky ve vašem jídelním lístku, můžete zvýraznit některá jídla v souvislosti s významnými dny nebo celospolečenskými událostmi.

Nezapomeňte nástěnky často obměňovat, dnešní doba žije změnami a je možné, že i vaši strávníci si změn povšimnou.

Ing. Pavel Ludvík je vedoucím redakce portálu Jídelny.cz

Autor: Ing. Pavel Ludvík

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: ŠJ

    Komunikace jídelny s učiteli, rodiči a žáky
    Dobrý den,děkuji za článek.Toto téma je hodně bolestivé a dlouhodobé(učitelé x ŠJ)………..PROŠKOLENÍ ředitelů je nutné………..Avšak ať se snažím jak se snažím,úspěch se nedostavuje.Tvrdím,že nejdůležitější je postoj ředitele školy.Pokud nemá ŠJ v oblibě,nepostaví se za její požadavky…,nemůže se nic změnit.Časté stížnosti ped. vždy vyřizuji,vysvětluji ,přesně dle vašich rad,za týden přijdou opakovaně na stejné téma??????