Práce navíc nebo dobrá reklama?
Samozřejmě, že obojí. Příprava jakékoliv další stravy navíc ale vyžaduje personál, který bude ochoten udělat něco nad rámec svých běžných povinností. Zároveň je ale na místě, aby vedení školy tuto práci navíc ocenilo.
Od začátku mého nástupu do školního stravování vnímám, že jedna z věcí, které školní stravování potřebuje, je pozitivní reklama. Umět prodat svoji práci.
Pokud je vedení školy spokojeno s jídelnou tak, že jí svěří přípravu občerstvení na akce školy, je to první cesta ke zviditelnění jídelny.
Byla by velká škoda, pokud by občerstvení měla chystat například blízká restaurace nebo by se tam samotná akce přímo odehrávala.
Uvaříme jen to, co umíme
Když vyhovíte požadavku na přípravu občerstvení, vždy se domluvte v kuchyni, co vše je ve vašich možnostech. Někdy méně je více. Lepší je udělat výborný gulášek s chlebem, než se trápit s něčím, s čím nemáte zkušenosti. Nejen že budete do poslední chvíle trnout, zda se občerstvení povede a bude chutnat, ale především nebudete mít z výsledku náležitou radost. Uvidíte, že s praxí se budou vaše možnosti posouvat směrem nahoru. To vím z vlastní zkušenosti. Nadšený kolektiv dovede vykouzlit divy.
Kdopak to zaplatí
Vedení školy má finanční prostředky na propagaci školy. V naší jídelně se všechny suroviny odepíší na tzv. nulovou výdejku a ta se pak proplácí právě z fondu, ze kterého je akce hrazena. Dále oslovuji dodavatele, hlavně ty stálé.
Po souhlasu zřizovatele je také možné přijímat sponzorské dary, ty nemusí být nutně finanční. Každý rok pořádáme na začátku roku „Den se školní jídelnou“. Je to sobotní akce spojená většinou s nějakým výročím, kdy jsou na dopoledne pozvání rodiče i děti na výrobu například haloweenských dýní. Občerstvení máme připravené výhradě z darů od našich dodavatelů. I pro dodavatele je to dobrý způsob kvalitní reklamy.
Praktické ukázky z našeho občerstvení
Den se školní jídelnou
Tématické dny
Tématické dny
Prostírání pro slavnostní večeři – výměnný pobyt
Rodiče, učitelé i žáci vás najednou začnou vnímat jinak
Proč to všechno dělat? Nejen se určitě se dostaví kolektivní radost z dobře udělané práce a pochvaly se jen pohrnou (alespoň u nás to tak na 100% je).
Zároveň ukážete všem, že umíte i něco navíc. Stanete se součástí školy, rodiče vás budou jinak vnímat, děti budou koukat, co ty vaše kuchařky umí. A to je ta pozitivní reklama, kterou potřebujeme. Pokud se do toho milé kolegyně, kolegové pustíte, nezapomeňte svoji práci důkladně ukázat, podobně jako třeba já, v tomto článku nebo na webových stránkách školy či sociálních sítích.
Bc. Renáta Černá
Vedoucí ŠJ Dobřany
Diskuze
Autor: Marie Kobourková
Jste velmi šikovné a určitě skvělý kolektiv. Pro jídelnu dobrá reklama. Ať se vám daří.