Přeskočit na obsah

Struktura zákonných povinností a bezpečnost ve stravovacím provozu

Pracovníci provozů ústavního stravování, ale možná i další, jistě ocení stručný záznam přednášky, která zazněla na konferencích ústavního stravování v květnu a červnu 2007. Organizátoři konferencí slíbili, že hlavní přednášky zveřejní, a redakce portálu jejich slib ráda plní.

Autor: Tomáš Čapek, Lucie Janotová

Pozn. redakce: Následující text je pouze stručným záznamem přednášky, nejde o úplný a doslovný záznam vystoupení Ing. Janotové.

– Přečtěte si další přednášky z konferencí:
Realizace správné výrobní a hygienické praxe

Problematika odpadového hospodářství

Pro oblast stravovacích služeb vstoupily v platnost dne 1. 1. 2006 nové právní předpisy, jejichž jádrem je tzv. Hygienický balíček. Vydání a platnost „Hygienického balíčku“ je v přímé návaznosti na základní nařízení (ES) č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva.

Rozdíl mezi nařízením a směrnicí EU

nařízení:

  • má obecnou povahu
  • je závazné jako celek ve všech členských státech
  • platí přímo v každém členském státě
  • platí po všechny státní orgány, pro právnické i fyzické osoby
  • je „přímo aplikovatelné“
  • „stojí“ nad národní legislativou

směrnice:

  • je závazná pro členské státy, kterým je určena (převážná část směrnic je určena všem členským státům)
  • není závazná jako celek, avšak rozhodující je výsledek kterého má být dosaženo
  • transformuje se do národní legislativy, o transformaci rozhodují národní orgány


Hlavní důvody pro rozšiřování legislativy EU

  • velké rozdíly v pojetí potravinového práva členských zemí (zásady a postupy)
  • volný pohyb bezpečných a zdravých potravin
  • vysoký stupeň ochrany lidských životů
  • nastolení důvěry v systém jeho postavením na vědecký základ
  • existence systémů, které umožní identifikovat a řešit problémy s bezpečností potravin


Platné hygienické předpisy v ČR pro stravovací služby

Chronologický přehled


Výběr platných hygienických předpisů pro stravovací služby:

Evropské předpisy:

  • nařízení ES č. 178/2002 (obecné zásady potravinového práva)
  • nařízení ES č. 852/2004, o hygieně potravin
  • nařízení ES č. 882/2004, o úředních kontrolách
  • nařízení ES č. 2073/2005, o mikrobiologických kriteriích pro potraviny
  • nařízení ES č. 1935/2004, o materiálech a předmětech určených pro styk s potravinami
  • nezávazná stanoviska komise DG SANCO – doporučení jak zavést ustanovení EU

Vnitrostátní předpisy (v platném znění):

  • zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
  • zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a příslušné komoditní vyhlášky
  • zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
  • zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
  • zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon
  • vyhláška č. 602/2006 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných
  • vyhláška 252/2004 Sb., kterou se stanový hygien. požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody
  • vyhláška č. 38/2001 Sb., o hygienických požadavcích na výrobky určené pro styk s potravinami a pokrmy
  • příloha č.3 vyhlášky č. 490/2000 Sb. (rozsah znalostí)
  • nařízení vlády ČR č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci

Zákon č.258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, v platném znění

Výběr důležitých paragrafů:

  • § 4 Povinnosti osob při kontrole pitné vody, podmínky dodávky pitné vody
  • § 20 Povinnosti fyzické osoby vykonávající činnosti epidemiologicky závažné
  • § 21 Podmínky provozování činností epidemiologicky závažných
  • § 23 Další podmínky provozování stravovacích služeb
    – odkaz na prováděcí předpis v souvislosti s provozovnou (konstrukce, prostorové a dispoziční uspořádání, vytápění, osvětlení atp.
    – oznámení o zahájení podnikání
  • § 24 Osoba provozující stravovací službu je dále povinna
    – obecné požadavky na provozní hygienu s odkazem na prováděcí předpis
    – povinnost určit kritické body
  • § 41a Teplá voda pro osobní hygienu zaměstnanců
  • § 55 až 61 (díl 2) Ochranná dezinfekce, dezinsekce a deratizace (běžná a speciální)


Zajištění bezpečnosti ve stravovacím provozu

Bezpečnost potravin podle nařízení ES č.178/2002
Obecným cílem je zajištění bezpečnosti potravin při zachování jejich volného pohybu v rámci EU.

Základní tři části nařízení:

  • zásady a požadavky potravinového práva
  • zřízení Evropského úřadu pro bezpečnost potravin (EFSA)
  • postupy týkající se bezpečnosti potravin

Sledovatelnost (nařízení ES č.178/2002, článek 18)

  • ve všech fázích výroby, zpracování a distribuce potravin (nebo látek u kterých se předpokládá přimíšení do potravin) je nutné zajistit sledovatelnost
  • provozovatel potravinářského podniku musí být schopen identifikovat každou osobu, která mu dodala potravinu nebo látku, která je určena pro přimíšení do potraviny
  • provozovatel potravinářského podniku zavede systémy a postupy umožňující identifikovat podniky, kterým byly dodány jejich výrobky (tyto informace poskytnou na požádání příslušným orgánům)
  • potraviny, které jsou uváděny do oběhu na trh společenství musí být označeny nebo identifikovány pomocí související dokumentace nebo souvisejících údajů s cílem stanovit jejich sledovatelnost

Sledovatelnost = provozovatel potravinářského podniku musí být schopen určit jednak nejbližší dodavatele všech surovin (tzv. „krok vzad“)a jednak zákazníky svých výrobků (tzv. „krok vpřed“)


Systém rychlého varování o vzniku rizika ohrožení zdraví lidí (RASFF)
Systém rychlého varování upravuje Nařízení vlády č. 98/2005 v návaznosti na zákon č. 110/1997 Sb., v platném znění a  nařízení ES č.178/2002.

Vybavení stravovacího provozu související dokumentací
Výběr souvisejících dokumentů, jejichž vypracování a používaní může ve stravovacím provozu „ulehčit práci“ (např. při jednání se zaměstnanci, při zaškolování nových zaměstnanců, při jednání s kontrolními orgány, při organizaci práce):

  • Provozní řád
  • Povinnosti vyplývající ze zajištění DDD
  • Havarijní řád
  • Sledování alergenů ve stravovacím provozu
  • Režim hospodaření s odpady
  • Režim hospodaření s nebezpečnými chemickými látkami
  • Plán školení jednotlivých pracovníků
  • Sanitační řád a zacházení s čistícími a dezinfekčními prostředky
  • Plánek provozu s vyznačením pohybu osob, surovin a hotových pokrmů v provozu (z hlediska křížení cest)
  • Reklamační řád
  • Ostatní dokumenty (např. organizační řád, metrologický řád, správná výrobní a hygienická praxe provozu a další)

Ing. Tomáš Čapek, CSc., Ing. Lucie Janotová, firma UniConsulting s.r.o.

Autor: Tomáš Čapek, Lucie Janotová

Diskuze

Pro přidání komentáře se nejprve přihlaste.

Přihlásit se
  • Autor: Dalibor

    Struktura…
    Pane Čapku, proč uvádíte do platných hygeinických předpisů v ČR pro stravovací služby Vyhl. č. 107/2001 Sb., která už dávno neplatí?

  • Autor: Pavel Ludvík, Jídelny.cz

    Chronologický přehled předpisů
    Vyhláška je sice v článku uvedena, ale jen v chronologickém přehledu v obrázku časové osy. V roce 2001 skutečně platila. Ve výčtu platných předpisů tato vyhláška uvedena není.
    Jde o stručný záznam přednášky – při reálném vystoupení přednášející tuto věc vysvětlovala. Text zde zveřejňujeme pouze jako pomoc účastníkům konferencí, bez vysvětlujícího komentáře se v něm může řada věcí jevit jako nejasná.